Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkyl  (läst 8561 gånger)

Valmet

• Gäst
SV: kalkyl
« Svar #40 skrivet: 13 dec-12 kl 18:01 »
Granngården är väl vana vid hästägar-kunder ::)

Om högvärpare får foder med låg proteinhalt så måste dom ju äta mer istället
Men vad gör det om man betalar 1-2 kr/kg?

Mina Lohman-vit lägger ett ägg varje dag, har nog inte gjort uppehåll
på ett par veckor.
Men på kvällen sitter dom där med sina krävor stora som apelsiner..
Dom måste vara genetiskt programmerade att glufsa i sig.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 13 dec-12 kl 18:08 »
valmet har du värpfoder? eller bara spannmål och snäckskal?

Valmet

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 dec-12 kl 18:14 »
Nej aldrig värpfoder, pga priset.

Just nu väljer dom fritt bland: blandsädkross, hel vete, groddad vete, suggfor, snäckskal å sand, morötter,
hösilage-smul från botten av storbalen, innehåller mkt frön å gott.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 13 dec-12 kl 19:11 »
Det viktiga är att anpassa fodret till vilken sorts höns man har... Det går inte att jämföra vad man ger sina värphybrider och sina lantraser.. Lantraserna är avlade för att klara sig på säd och leta efter sin egen föda medans värphybriderna avlade för att ge så mycket ägg som möjligt och får de inte i sig tillräckligt med näring tynar de bort..
Människomat (matrester) är inte anpassat som hönsmat och får de för mycket blir de feta och lägger dåligt med ägg.. Likaså gäller om lantraserna får värpfoder...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 13 dec-12 kl 19:21 »
ok då ska jag inte ge mina brahmor,svarthöns och snart maran som kläcks i morgon värpfoder?
va är suggfor??

Valmet

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 13 dec-12 kl 19:28 »
Suggfor= foder för suggor med smågrisar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 13 dec-12 kl 19:34 »
ok då ska jag inte ge mina brahmor,svarthöns och snart maran som kläcks i morgon värpfoder?
När de börjar värpa kan du gärna göra det. Men ge hellre värpkoncentrat och spannmål i separata behållare, så ser du att det går åt mindre värpfoder än den rekommenderade blandningsmängden. De brukar reglera ganska bra hur mycket protein de behöver. Värpkoncentrat och färdigblandat värpfoder kostar ungefär lika mycket, så om man kommer över spannmål billigt är det fördelaktigt att blanda själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 13 dec-12 kl 20:05 »
va är suggfor??

Precis som ieenilorac skriver är det att föredra att blanda säd och värpkoncentrat eller med vanligt värpfoder så kan de avgöra själv mängden värpfoder de behöver. Dessutom blir det billigare om man kan köpa direkt av bonden.. Ger man dem endast fullvärdigt värpfoder med fri tillgång riskerar de bli feta (beroende på ras).. Prova dig fram, men det är min erfarenhet av rasen Maran iaf.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 13 dec-12 kl 20:19 »
så man måste ha 2 automaten en med värp koncentrat och en med säd och snäckskal?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 13 dec-12 kl 20:21 »
så man måste ha 2 automaten en med värp koncentrat och en med säd och snäckskal?
Man måste inget. Men jag anser det vara bäst att ha minst 3 foderbyttor/foderautomater. En till säd, en till koncentrat och en till snäckskal. Då kan varje individ själv plocka i sig vad den vill ha/behöver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 13 dec-12 kl 20:22 »
ok då kommer jag ha det om jag får någon automat över

FM

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 13 dec-12 kl 20:26 »
Men hur får ni ihop 2 kr avelsägget? Har inte det ägget kostat mer att ta fram??

Man måste inget. Men jag anser det vara bäst att ha minst 3 foderbyttor/foderautomater. En till säd, en till koncentrat och en till snäckskal. Då kan varje individ själv plocka i sig vad den vill ha/behöver.

Håller med! Jag har många raser gåendes ihop. Då kan dom välja och anpass själva hur mycket koncentrat dom vill ha. Just nu tycker jag dom äter mycket spannmål.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 13 dec-12 kl 20:34 »
om jag säljer äggen för 2 kr st som jag nu gör så går jag plus och istället för att sälja det som mat ägg kan man lika gärna lägga det i maskin.
avelsägg är exakt samma som mat ägg bara att man vänder dom om man samlar i några dagar. Eftersom det är höns man har på gården så har man ju tupp så det är ju ingen skillnad på mat ägg som avels ägg det enda är att avelsäggen är vända på

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 13 dec-12 kl 20:38 »
Personligen tror jag att den som säljer sina ägg för 2 kr/st går back, om man räknar rätt på alla kostnader. Åtminstone får man inte en vettig peng för besväret. Jag sköter gärna mina djur utan att få någon "lön", men om man ska lägga tid på att svara på frågor, packa ägg, hantera kunder, så vill jag ha en liten slant för den delen av arbetet.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 13 dec-12 kl 20:41 »
att packa en kartong tar ca 20-30 sek så det tycker jag inte är länge men man har ju inte höns för att få lön utan för det är en kul hobby men vissa får gärna ha det för att tjäna men då måste man nog ha många tusen höns

FM

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 13 dec-12 kl 20:42 »
Ja okey så du går + på 2 kr st matägget då är det en annan 5a. Men jag går inte + för 2 kr matägget ;)

Denna sommaren har mina djur blivit dyra då jag fått kämpa med bla coccidios (har baycox).
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #56 skrivet: 13 dec-12 kl 20:46 »
ja  alla har ju olika förhållanden

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 13 dec-12 kl 20:47 »
att packa en kartong tar ca 20-30 sek så det tycker jag inte är länge men man har ju inte höns för att få lön utan för det är en kul hobby men vissa får gärna ha det för att tjäna men då måste man nog ha många tusen höns
Som jag skrev, så tycker jag inte att jag behöver ha "lön" för att sköta djuren. Men kunder är besvärliga, de passar inte tider och de ska prata en massa. Inget fel i det, ibland är det kul att snacka. Men det tar tid från sådant jag hellre skulle göra, och då tar jag lite betalt för det.

Sen säljer jag inte matägg, bara avelsägg, och de skickas oftast. Det tar ganska mycket tid att packa ägg på ett sätt som gör att det blir bra kläckresultat även efter en lång transport, 20 minuter eller mer är inte ovanligt per förpackning, om man räknar in adresslappar och allt sådant. Plus då all tid som läggs på att svara på frågor och ge tips. Det tycker jag att kunden kan få betala en liten slant för. Hittills har i princip ingen klagat på varken pris eller packning.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 13 dec-12 kl 20:58 »
det är ju skillnad på matägg och avelsägg för avelsäggen måste man ju packa noga. säljer du avelsägg nu också för om du inte gör det så borde det bli många över?
vad har du för ras? det verkar vara en poplär ras eftersom du får sålt nästan bara avelsägg?

jerker_s

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 13 dec-12 kl 21:08 »
ja  alla har ju olika förhållanden

Ja, men även under tid, som är bra att ta in i bäräkningen..
Om saker händer under tid, tror jag inte köparen helt plötsligt är villig att betala 60:-/st för matägg för att du tex helt plötsligt måste köpa medicin åt hönsen eller måste rusta hönshuset. Det är nog att föredra att räkna ut ett genomsnittspris där oförutsädda händelser är inräknade..

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser