Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Radiator och termostats betydelse för elförbrukning  (läst 10134 gånger)

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Radiator och termostats betydelse för elförbrukning
« skrivet: 13 dec-12 kl 12:55 »
Vi har direktverkande el utöver vedeldning som uppvärmning, med fast monterade elradiatorer, 3-fas, från gissningsvis 70talet. Alltså inte vattenburet eller oljefyllda. Är det stor skillnad i elförbrukning för modernare radiatorer, modernare termostater? Är det värt att byta ut och i så fall till vad? Sammanlagt tre radiatorer värmer upp två rum på 40 m2. Kompletteras med rörspis och köksspis.

Halte

• Gäst
SV: Radiator och termostats betydelse för elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 13 dec-12 kl 13:07 »
Bra temostater är A och O med direktverkande el.. Att ha så elementen slår till/från vid samma temp är viktigt om man ska få så låg energiförbrukning som möjligt.

Även viktigt att ha inställt på samma temp i olika rum om det är öppna dörrar i mellan.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-12 kl 13:08 »
Byt till luftvärmepump om du ska byta ngt, tycker jag. :)

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-12 kl 13:52 »
termostaten på ett sådant gammalt element är troligen av bimetalltyp,en modern elektronisk funkar mycket bättre .
men det finns en stor nackdel med vanliga elradiatorer,och det är placeringen av termostaten ihop med luftkonvektionen dvs att systemet bygger på att luft värms stiger mot taket,avkyls och återgår till element/termostatnivå.
i praktiken innebär det att ett lager med varmluft alltid ligger uppe vid taket och kall luft i golvnivå vilket i praktiken innebär att elementet går alldeles för ofta då det måste värma hela luftlagret ner till termostatnivå.
detta löses med hjälp av en fläkt,antingen monterad på elementet eller lös någonstans i rummet.den rör runt i luftlagren och jämnar ut värmen vilket också innebär att termostaten funkar bättre och elementet inte går så ofta.
man kan investera i ett nytt element med inbyggd fläkt men köp då ett kvalitetselement då de billiga har en fläkt utan kullager.den bullrar och håller endast en begränsad tid.
jag har själv genom praktiska prov visat att man kan halvera gångtiden på elementet med hjälp av fläkt och elektronisk termostat.
i mitt hus monterade jag bort samtliga äldre radiatorer,investerade i ett (1) nytt 2000W fläktelement,värmeflyttare mellan rummen (elementet värmer hela huset,50m2).grundvärmen är inställd på 16-17 grader.
sedan stödeldas det i kamin tider jag är hemma och även där gör värmeflyttarna god tjänst.
första året halverade jag min elförbrukning enbart med elelementet,
nu är jag i dilemmat att minska elnotan ytterligare,med hjälp av luftvärmepump eller pelletskamin,uträkningarna visar att ingendera är ekonomiskt lönsam,värmepumpen pga besparingen inte betalar investeringen,pelletsalternativet pga för hög driftskostnad(pelletspris) mot detta står komfortkänslan,ett hus som är värmt hela dygnet och inte som nu halva.
just nu lutar det åt en kakelugnsrenovering då det alternativet är oslagbart både ekonomiskt och komfortmässigt.

mitt råd är att skaffa en fläkt av något slag (en större datorfläkt duger gott) och kolla elelementets drifttid före och efter.
givetvis har du redan kollat fönstertätningar o dyl, att kittet sitter där det ska. där går annars många sköna kronor ut
ulf

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 dec-12 kl 14:25 »
Du kan kanske få lite jämnare värme och tystare element genom att köpa nya element. Men du sparar inte speciellt mycket el på det. Troligen inget alls. Tyvärr.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 14:28 av sɹǝpuɐ »

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-12 kl 14:35 »
Testa termostaterna genom att sätta alla på samma temp och känn så de slår av/på ungefär samtidigt.. Om inte, byt ut.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-12 kl 15:16 »
Var för spara på gamla element som är ut brända sedan länge  byt ut genast till nya oljefyllda kvalitetselement. Det är i alla fall vad ja skulle ha gjort .

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 15:18 »
Intressant med lite olika bud från er. Vi brukar köra på samma temperatur på alla element men osäker på om dom går igång samtidigt eller inte. malarmaster: Vad använder du som värmeflyttare mellan rummen ihop med ditt nya fläktelement? Innebär det något buller från element/värmeelement?

Vi har relativt täta fönster med klistrade innanfönster men det börjar bli dags att kitta om och fixa dom. Så småningom.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-12 kl 15:21 »
Var för spara på gamla element som är ut brända sedan länge  byt ut genast till nya oljefyllda kvalitetselement. Det är i alla fall vad ja skulle ha gjort .
Håller nog med.. De oljefyllda är ju värmetröga och ger en jämnare värme.

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #9 skrivet: 13 dec-12 kl 15:30 »
Om man byter till oljefyllda element, vilken effekt ska man satsa på då? Är det bättre att ha få med hög effekt eller ska man sprida ut och ha flera mindre? Gjorde en snabb koll på Jula och det verkar inte vara någon större prisskillnad på olika effekt.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 dec-12 kl 15:35 »
Om man byter till oljefyllda element, vilken effekt ska man satsa på då? Är det bättre att ha få med hög effekt eller ska man sprida ut och ha flera mindre? Gjorde en snabb koll på Jula och det verkar inte vara någon större prisskillnad på olika effekt.
    Ett stort är ju bättre du kar ju större uppvärmd yta med olja i  samt mer Watt att ta till kalla dagar men givetvis så har det ju mer rum storleken att göra också förstås .

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 13 dec-12 kl 15:51 »
Ett nytt el-element är INTE bättre eller effektivare på att göra om elektricitet till värme. Om man skall byta ut elementen så skall det vara av andra skäl än att spara pengar. Annars är man lite fel ute.

Nyare element har typiskt bättre termostater som reglerar värmen lite jämnare och kanske tystare. Oljefyllda element är lite trögare och har ofta större varm yta. Det gör att temperaturen på elementet kan hållas nere. Minskar risken för brännskador. Men det går fortfarande åt precis lika mycket el för att få upp temperaturen. En kWh är fortfarande en kWh, oavsett om man har ett nytt eller ett gammalt element.

Om någon påstår att ett nytt element ger ifrån sig mer värme än ett gammalt element, med samma elförbrukning, så bör de också förklara hur det skulle gå till. Kanske vi får vinnare till ett nytt Nobelpris i fysik?

Vill du få det varmare och minska driftkostnader, lägg pengar på luftvärmepump eller köp hem mer ved, eller sätt in bättre isolering. Eller vad som helst utom nya element.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 15:55 av sɹǝpuɐ »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 13 dec-12 kl 15:55 »
Ett nytt el-element är INTE bättre eller effektivare på att göra om elektricitet till värme. Om man skall byta ut elementen så skall det vara av andra skäl än att spara pengar. Annars är man lite fel ute.

Nyare element har typiskt bättre termostater som reglerar värmen lite jämnare och kanske tystare. Oljefyllda element är lite trögare och har ofta större varm yta. Det gör att temperaturen på elementet kan hållas nere. Minskar risken för brännskador. Men det går fortfarande åt precis lika mycket el för att få upp temperaturen. En kWh är fortfarande en kWh, oavsett om man har ett nytt eller ett gammalt element.

Om någon påstår att ett nytt element ger ifrån sig mer värme än ett gammalt element, med samma elförbrukning, så börjar de också förklara hur det skulle gå till. Kanske vi får vinnare till ett nytt Nobelpris i fysik?

Vill du få det varmare och minska driftkostnader, lägg pengar på luftvärmepump eller köp hem mer ved, eller sätt in bättre isolering. Eller vad som helst utom nya element.

Nästan sant. Om man får en större yta att producera värmen på så blir den inte lika löjligt varm och skapar mindre snabb konvektion mot taket i rummet. Så man kan faktiskt spara nån krona på att skaffa oljefyllda element med BRA termostat som gör att ytskicktet på elementet håller sig kring 40 grader och inte 60-80 som är vanligt på gamla element (Eisa peite eller nåt ;-) ) och därmed få en jämnare värme i rummet där inte bara taket är varmt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 13 dec-12 kl 16:05 »
Ja, jämnare värme kan vara en vinst. Men om man inte redan har problem med ojämn värme så tror jag vinsten är högst marginell. Jag tror att det är effektivare att köpa mer/bättre ved för pengarna, än att byta ut elementen.

Eller investera i en liten billig fläkt för att få jämnare värme.

Infravärme kombinerat med golvvärme skulle kunna göra att man kan sänka temperaturen några grader utan att uppleva att det blir kallare.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 16:11 av sɹǝpuɐ »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 dec-12 kl 16:35 »
Ja är inte insatt i element värden men så mycket vet ja att oljefyllda bevarar värmen längre innan dom slår på mot gamla elementet som slår av och på inderligen  så nog borde man kunna spara några kronor vore ju konstigt annars:
Ja, jämnare värme kan vara en vinst. Men om man inte redan har problem med ojämn värme så tror jag vinsten är högst marginell. Jag tror att det är effektivare att köpa mer/bättre ved för pengarna, än att byta ut elementen.

Eller investera i en liten billig fläkt för att få jämnare värme.

Infravärme kombinerat med golvvärme skulle kunna göra att man kan sänka temperaturen några grader utan att uppleva att det blir kallare.
Och hur billigt skulle det bli i förhållande till oljefyllda element menar du ? infravärme är väll oekonomiskt om något vad ja vet dessutom brand farlig .Golvvärme ja vist men till vilken kostnad ?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 13 dec-12 kl 18:10 »
Oljefyllda element ger jämnare värme, men de ger inte mer värme. Tyvärr. Direktverkande el är direktverkande är direktverkande.

Billiga oljefyllda element har typiskt bimetalltermostat. Det gör att det låter och knäpper om dem. De slår av och på, utan mellanlägen. Ibland kan man iofs välja på två effektlägen. Oljan gör att det tar längre tid för dem att bli varma. Precis som att det tar längre tid för dem att bli kalla. Det är det som gör att de ger jämnare värme. De är tröga. Det finns moderna oljefyllda element som har elektronisk steglös effekt, beroende på behov. De är dyrare. Men ger ändå lite jämnare och behagligare värme. De slår aldrig av, utan vrider bara ner effekten. Men förbrukar fortfarande lika mycket el.

Är det jämnare värme man är ute efter kan det finnas möjlighet att installera en modern termostat i rummet och sedan steglöst reglera effekten till elementen. Det kan vara billigare än att byta ut alla elementen. Men fortfarande går det åt lika mycket el. Möjligen blir det lättareatt fixa automatisk nattsänkning, eller sänkning dagtid när ingen är hemma. Det skulle kunna spara en del.

Det är möjligt att det kan skilja några enstaka procent i elförbrukning mellan olika elementtyper, men det är inte självklart att det alltid är de oljefyllda elementen som är effektivast. Särskilt inte om man tar hänsyn till kostnader för att byta ut elementen. Det kan lika gärna tänka sig att det kan vara de gamla som fungerar bättre i vissa situationer.

Infravärme och golvvärme kostar pengar, men kan kanske göra att man kan sänka temperaturen några grader och den vägen spara på elräkningen. Iaf större möjlighet än om man slänger ut elelement och sedan bara sätter in andra elelement.  Orsaken är att de ytor man kommer i kontakt med är uppvärmda. Det gör att det känns lite varmare än annars, och man kan därför sänka temperaturen. Jag tog upp infravärme och golvvärme som exempel på direktverkande el som faktiskt kan vara lite effektivare än vanliga radiatorer.

Direktverkande el är mycket smidigt och praktiskt, och billigt och enkelt att installera. Och riskerar att bli enormt dyrt i drift.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 18:26 av sɹǝpuɐ »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 13 dec-12 kl 18:33 »
Energi går inte att alstra, den är konstant. Kan tämjas eller omvandlas till annan energiform.
Den går ej heller att förstöra, där emot släppas lös.

Om man skickar in 1 kW i ena änden av en anordning så kommer det alltså ut 1 kW på ett eller annat sätt. T. ex rörelseenergi är vanligt (motor).

I ett värmeelement skickas det in (t. ex.) 1kW i form av elektrisk ström. Ingen annan energiform förekommer. Således får man ut 1 kW i form av värme.

Men visst försöker Marknaden lura oss att köpa nya element och andra pryttlar hela tiden.
« Senast ändrad: 13 dec-12 kl 18:36 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 dec-12 kl 18:51 »
Har du 15 element från 70-talet så är har du garanterat en bunt där termostaterna inte funkar som de ska, och där har du något som drar extra..

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 13 dec-12 kl 19:00 »
Om ett elelement inte fungerar så skall det naturligtvis bytas ut. Eller lagas. Det finns som sagt moderna fina termostater man kan koppla in. En sådan uppgradering kan vara väl så bra som att köpa nya element.

Men om elementen och termostaterna fungerar så finns det inte särskilt mycket, om ens något, att vinna energimässigt på att byta ut elementen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 13 dec-12 kl 19:17 »
Då säger vi samma sak.

Jag har med bättre reglering fått ner elförbrukning i ett eget hus med över 20% när vi byte till el-element med större yta samt steglös reglering av element. Fördelen var att rummet blev cirka 20 grader överallt istället för 35 grader i taket samt 5 grader vid golvet. Därmed mindre värmeförluster uppåt eftersom deltat mot yttertemperaturen blev lägre samt att komforten blev mycket bättre. Sen så slapp man bränna sig mot elementen i alla fall så länge yttertemperaturen var högre än -15 grader. Grannen tyckte dock att det hördes på hans stereo att jag pulsvågsmodulerade effekten på elementen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser