Tidsåtgång är väl inte så svårt att göra en grov bedömning på. Mät upp avståndet med någon online-tjänst och räkna med 15km/h om du inte har växlar, 18km/h med växlar utanför tät trafik om du inte har någon allvarlig sjukdom. Med elhjälpmotor får du ju hjälp att hålla 25km/h så utan tät trafik ska de inte vara några problem att komma upp i ett snitt mycket nära det.
Första veckorna kan alternativen utan hjälpmotor gå lite långsammare om du har taskig kondis.
Det gäller naturligtvis att ha välpumpade däck och att cykla i rätt hastighet för utväxlingen eller välja utväxling efter hastighet.
Överhuvudtaget tjänar man mycket på att cykla på rätt sätt, de flesta jag ser som cyklar och inte är uppenbart cykelfanatiska har fel utväxling, för lågt däcktryck eller något annat som gör cyklandet onödigt besvärligt.
Det finns en bok som heter "Cykla! Handbok för cyklister" av Bo Dellensten, ISBN 91-38-90401-2 den är från 1985 men den tar upp allt som kan vara bra att veta och tänka på och mer därtill, de tekniska innovationer som tillkommit sedan dess förändrar inte grundkonceptet, förutom att en elhjälpmotor kan göra det löjligt enkelt att komma upp i och hålla 25km/h, även med last.