Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TUPP som inte gör sitt tupp-jobb...  (läst 1832 gånger)

Prästgårdshönan

• Uppland
    • Höns och pelargoner på Haga
TUPP som inte gör sitt tupp-jobb...
« skrivet: 14 dec-12 kl 17:03 »
Jaha, skulle ha en grupp med CCL med tre hönor och en tupp men höken tog två hönor så nu bor han med en blandflock och sin enda CCL-höna.

Han är född i våras och från början var han tuff och nästan lite elak mot hönorna och parade sig ständigt med dem och jagade dem hit och dit.

Men nu ligger han mest och fiser i hönsgården, går ej med hönorna ut i trädgården. Har också sett att äggen ej är befruktade när jag knäcker dem. Han ser pigg och frisk ut, äter och dricker- samt gal som en tok. I sin flock har han tio hönor av olika större raser. Det finns också ett par yngre dvärgtuppar som dock ej ser ut att vara över honom i rang och det finns ingen synlig osämja mellan dem. Flocken är harmonisk och de går ut och in som de vill på dagarna.

Så min fråga är: Är han steril eller vad? Är det bara att byta ut honom som gäller?

Tänkte avvakta tills i vår och se om han får "vårkänslor" för sina hönor då... Eller är det ingen idé??

Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: TUPP som inte gör sitt tupp-jobb...
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 17:53 »
Alla tuppar är inte aktiva under de mörka och kalla månaderna. Vill du ha kycklingar efter honom ska du definitivt vänta och se vad vårljus och hormoner gör  ;)

Kolla också så att han inte har ohyra eller sår av intorkad bajs runt kloaken. Irritation i den regionen har inte en positiv påverkan på   tuppens arbetslust.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Prästgårdshönan

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-12 kl 09:35 »
Tack för svar!

Han är ren och snygg i de nedre regionerna så förmodar att han har vintervila nu då. Avvaktar till våren och ser om han blir intresserad av damerna igen! Hoppas det för han är så snygg och trevlig för övrigt!  :)
Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-12 kl 08:52 »
Vem vill inte gå i ide nu  ;)
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 17:37 »
Det ær nog naturens visdom - kycklingar mitt i kalla vintern skulle inte ha en chans utan mænsklig hjælp!

Prästgårdshönan

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 19:30 »
Uppdatering:

Nu har fem CCL kycklingar kläckts ur sina vackra blå ägg under en mycket argsint men moderlig dvärgkochinhöna.

Således har CCL-tuppen fått vårkänslor och nu börjat göra sitt tupp-jobb på bästa sätt. Mamma CCL värper ett fint blått ägg varje dag men överlåter ruvandet till sin dvärgkochin-kompis. Den stackarn hon har ruvat på allt möjligt sen före jul, bla låg hon flera dagar på tre kräftskal som hamnat i hönshinken av misstag efter nyårsmiddagen. Snyggt ihopsamlade i hennes favoritrede... Med 5 CCL-kycklingar i hasorna lyser stoltheten i hennes ögon. ÄNTLIGEN.

Tuppen njuter av den våriga solen och kurtiserar damerna samt spatserar runt med steg som skulle imponera på John Cleese i "Ministry of silly walks". Han är snygg som få. Och han vet om det.  ;D

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 19:44 »
Den stackarn hon har ruvat på allt möjligt sen före jul, bla låg hon flera dagar på tre kräftskal som hamnat i hönshinken av misstag efter nyårsmiddagen.

Men hahahaha!  ;D ;D ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 28 feb-13 kl 12:36 »
Va kul  ;D Då var det ju tur att du lät tuppen få lite tid och vårkänslor  :D Grattis till kycklingarna och vilken tur att inte Kochinhöns kläckte fram ilsket knipsande kräftor  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser