Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt ägg med "hölje" om!.  (läst 1241 gånger)

lena70

• Gäst
Konstigt ägg med "hölje" om!.
« skrivet: 14 dec-12 kl 21:16 »
Jag har en ung vaktelhöna, som börjat lägga ägg, hon har bara hunnit värpa ett par ägg, hon har inte värpt, varken ofta eller regelbundet, eller särskilt länge..Äggen har sett normala ut, förrutom att de har varit ljusgröna till färgen. ( de har inga prickar eller fläckar haft heller)Idag värpte hon ett till ljust grönt ägg, men denna gången var det liksom ett hölje om, ochså ljust grönt, kan det vara ett extraskal kanske?.Var mycket skrynkligt!!.Hönan ser inte sjuk ut och beteer sig normalt..Tittade henne i baken, hon såg lite röd och irriterad ut, och svullen. Rann ut en genomskillnig vätska och lite bajs..Varken ägget eller hönan själv luktar illa. Hon har inga flytningar eller dyrligt annars. Äter, dricker och är med, inget i hennes beteende jag reagerar på.Vad kan vara fel?. Funderar på äggledareinflammaton?. Men tycker inte symtomen stämmer riktigt heller..Hoppas någon av er kan hjälpa mig och vet vad som är tokigt! .
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 08:07 av Fru solvända »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Konstigt ägg med "hölje" om!.
« Svar #1 skrivet: 15 dec-12 kl 11:29 »
Ibland för de konstiga ägg när de precis börjat värpa. Ofta kan de få vita eller gröna ägg, det tolkar jag som att äggen gått för fort genom systemet, och missat hållplatsen för färg, som kommer precis innan de klämms ut. Ibland lägger sådana hönor skinnägg också, dvs ägg som saknar skal utan bara har den inre hinnan runt sig.

Förhoppningsvis är det inget fel alls, utan bara nybörjarstrul. I så fall bör hon börja värpa normalt inom någon vecka. Är det något problem blir det troligen sämre inom de närmsta veckorna, så då får man ju försöka åtgärda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 dec-12 kl 15:28 »
Tack ieenilorac för bra svar! Ja, jag hoppas bara det är nybörjarstrul..Hönan är hur pigg som hellst, och ligger just nu och rullar runt i sand, och ser inte ut att ha ett beskymmer i världen!!! ;D

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 10:44 »
Håller med föregående talare! Unghöns kan värpa lite konstigt, till och med "ägg i ägg", alltså att det ligger ett helt litet ägg inuti ett större. :D

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 07:38 »
Vaktelhönan har värpt ett till ägg, efter det konstiga ägget, och nu såg ägget helt normalt ut, och det hade t.o.m all färg och prickar där det skulle vara med!!! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser