Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om myskankor  (läst 2395 gånger)

fågel-fia

• har: höns,ankor och vaktlar, katter och hundar
    • Södermanland
Frågor om myskankor
« skrivet: 17 dec-12 kl 14:30 »
Jag har två söta myskankor. Det röda på dom börjar komma , det har kopplats ihop med näbben.
En svartvit som heter pytte som är gosig och rar som jag gullar med och den är så tam. och en vit som heter anki som är lite stvv och naggar hönsen om dom kommer för nära. Men hur vet man vad myskankorna har för kön ? Och ungefär hur många månader tar det innan dom börjar lägga ägg ?
Och pytte som är så tam mot mig och gillar när jag håller honom och gosar, kan det bli som med gäss att dom tar tag i kläderna när man går ? Tacksam för svar!  ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om myskankor
« Svar #1 skrivet: 17 dec-12 kl 18:00 »
Nästan oavsett när de är kläckta så börjar de värpa på våren följande år. Beroende på väder och temperatur brukar de börja i februari-mars.

Man ser skillnad på storleken, på maskens storlek, på stjärten. Från de är typ 12-16 v kan man se skillnad ganska säkert. Man kan också göra en kloakkontroll, och se om man hittar en skvallrande penis, är man duktig brukar man kunna vara säker på att man sett rätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 07:24 »
okej men fungerar 2 drakar ihop om det skulle vara 2 drakar ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 07:35 »
Det beror på individerna. Oftast går det bra, men man måste ha tillräckligt många honor till dem om man har några honor alls. Jag har i nuläget 3 myskdrakar och 6 myskhonor. Det är på gränsen, man bör ha 3 honor per hane. Men mina har riktigt stora ytor, och jag har behållit en extra hane av avelsskäl, men tänkt sälja en av dem till våren, efter att jag kläckt några ällingar efter honom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 07:37 »
Om du lägger upp lite bilder på dina myskisar så kan vi förmodligen hjälpa dig med vad det är för kön.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 07:48 »
okidoki ! får gå ut till vår husvagn(gjord till höns hus) och kika ;)

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 07:59 »
den svartvita: pytte och den vita anki ::)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 19 dec-12 kl 07:49 »
Helkropps bilder hade också varit fint  :D Myskdrakar har nämligen en längre kropp. Hur gamla är de?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 dec-12 kl 10:06 »
förlåt  :-[ det var  så mörkt så att jag bara kunde fotta sådär xD

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 dec-12 kl 10:15 »
dom är ungefär 7 månader dom kom typ i juni.

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 16:58 »
jag är så ledsen för besväret. dom har börjat värpa nu  :-[

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 09:31 »
Inget besvär  ;D Om dom värper gissar jag att det är honor  ;)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 jan-13 kl 09:56 »
Jag började med fem hönor ock en tupp det gick finfint, om det var två eller tre år senare hade jag nästan 70 myskisar tror jag det var om inte fler:D
de var då enormt produktiva trotts att vi åt ägg ock ankor...

en gång hittade jag ett jätterede med över 100 ägg utspritt på ca en kvadratmeter.

man ser lätt vad det är för kön med tiden. ock när de väl lägger ägg så gör de det med besked (men man kan få leta som bara den)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 04 jan-13 kl 19:25 »
Vad ska man säga, det är för tusan reden överallt!!!Men trots att dom är könsmogna så går det super bra att gosa med ankan pytte  :o
... :-[

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 jan-13 kl 21:00 »
Min gissning = Hane där uppe och hona där nere! Jag grundar min gissning på att ankan där nere har ett "finare" och lite nättare huvud.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

fågel-fia

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-13 kl 16:53 »
Det är honor båda två.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser