Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behövs när man gör glass i köpt glassmaskin?  (läst 1458 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Vad behövs när man gör glass i köpt glassmaskin?
« skrivet: 20 dec-12 kl 16:59 »
Jag har köpt en glassmaskin i julklapp till sonen, har slagit in den också ;D Kollade inte bruksanvisningen och nu kom jag på att jag skulle behöva veta vad man behöver ha när man ska göra glass i den så att vi har allt hemma på självaste julafton då den säkert ska sättas i bruk på direkten!
Kommer inte ihåg märket men är det någon som har tips på vad man "brukar" ha så tas det tacksamt emot!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

pyromanen

• Gäst
SV: Vad behövs när man gör glass i köpt glassmaskin?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-12 kl 17:05 »
Beror ju helt på vad du vill göra för sorts glass :-) Men grädde och bär är en bra början. Lite socker efter smak kanske. ägg ingår också i många recept. Vaniljsocker, choklad eller andra smaktillsättningar efter vad man gillar.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-12 kl 17:10 »
Och apparaten kommer inte att behöva ligga i frysen ett dygn innan?

Lägg i så fall paketet i frysen ;)

Ralle

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-12 kl 17:17 »
Frysblocket behöver minst ett dygn i frysen för att bli tillräckligt kalla. Jag kan rekommendera fruktsorbeter, smaskiga parfaiter och varför inte testa yoghurtglass.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-12 kl 17:32 »
Äggulor (vitorna får bli marräng  ;) om man har ork....eller stekägg till frukosten) 2-5 för en halvliter glassmet i de recept jag har, socker av något slag (honung och valnötsglassär en faorit), grädde, mjölk, skummmjölk (söt så sockemängden kan minskas) i valfri mix, och vill man ha vaniljsmak så en vaniljstång (en stång räcker till 2-4 omgångar glass och sen låter man resterna koka med i mjölk. Vaniljsocker finns men det man vanligen får tag i är vannillinsocker syntetiserad smak av rötad gran.

De flesta recept föreslår uppvärmning av glassmeten till 70 grader (blir det varamre koagulerar äggen (sila av och häll i nya). Smeten görs med fördel dagen innan och ställs i kyskåp, glassmaskinern brukar ha lite svårt att klar att frysa om den är varmare än rumstemp (jag brukar låta maskinern gå på verandan vintertid.

Vid akut glassbehov tag lämplig produkt typ Yogggi, häll maskinen vänta, ät.

En extra skål är inte fel, då den inte kan diskas innan den tinat och sen måste frysa om.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 20 dec-12 kl 21:26 »
Tack för tipsen!! Klantigt av mig att inte läsa bruksanvisningen först!! Kanske måste öppna paketet och läsa ::) Eller, nej, jag ser till att lite av varje finns, grädde, ägg, bär mm så vi kan testa dirket!
Får ställa paketet ute över natten då, blir troligen minusgrader där vi ska fira!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 20 dec-12 kl 21:37 »
Tänk på att det krävs rejält med minus om det ska funka. Runt 15 grader åtminstone.  Bara som ett råd för att undvika besvikelse.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 dec-12 kl 23:16 »
Öppna paketet, lägg frysblocket i frysen i minst ett dygn ...
Annars blir det nog ingen glass, utan mer som sås  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser