Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en tvåplans uppvärmd vaktelvilla - bildserie steg för steg. Nästan gratis  (läst 8406 gånger)

The Poacher

• Uppland
Jag skall skaffa vaktlar, de är planerade att kläckas på julafton (ren slump).
Var skall de bo? När de blivit så starka att de klarar sig utanför kaninburen med värmetak tänkte jag att en tvåplansvilla vore väl något. Sagt och gjort, nu kör vi!

In på Blocket, möbler, skänkes. Där hittade jag ett vitrinskåp, perfekt tänkte jag.
Delen med trädörrar får bli deras myskrypin, så där isolerar jag.
Det som förr var golvet i vitrindelen blir vägg med ingångar till krypinet. Isolerat så klart.

The Poacher

• Uppland
Isolering runt om krypinet, 70 mm frigolit eller på vissa ställen lite glasull.
All isolering täcks med plyfa, hade lite gammalt liggande men fick komplettera med  en skiva till.
Satte en längsgående planka i ryggen på konstruktionen eftersom ryggen/baksidan bara är en bit masonit som dessutom var delad på längsen och tejpad. Ja, som Ikea grejer brukar vara...

The Poacher

• Uppland
Men värmen då? Jag  golvvärme är väl  lite  att  ta i så jag satte in en glödlampa med dimmer i den isolerade delen.
Veckade en aluminiumplåt som värmeskydd i taket.
Dimmer sitter på utsidan och fick ett litet tak över sig.
Våningsplanen javisst ja! Jag delade av konstruktionen i två plan med ramar med nät över. I den stora  delen klippte jag ett hål och satt dit en trappa så de kan  trippa upp o ner som de vill.
Och så sågade jag hål i golvet i utedelen så att  allt vaktelbajs åker raka vägen ut. Tänkte har något under som samlar upp gödseln.
« Senast ändrad: 21 dec-12 kl 16:59 av The Poacher »

The Poacher

• Uppland
Så  skall det till dörrar till  stora delen. Nätet började tryta lite så jag tog två överblivna delar nät och  skarvade till den första. Sedan tog virket slut  ::)
Fick till ena  dörren, den öppnas nedåt så att  man kan öppna och låta den stå öppen om man vill  komma åt något där inne. Övervåningen får en dörr och undervåning  skall få en. Detta för att  slippa öppna  hela  alltet och riskera massflykt...

The Poacher

• Uppland
Jag kanske måste klä insidan på dörrarna  med masonit eller plyfa om fåglarna ger sig på frigoliten och pickar sönder den, det återstår att se...
Även ingångarna till den isolerade delen har  exponerat frigolit i genomgångarna...

Vad kostade då kalaset?
Två skivor frigolit 70kr
En skiva 4mm plyfa 179kr
Några meter läkt, minns inte hur mycket det kostade men under hundringen.
Några meter 70mm breda plank att innesluta isoleringen med, ca 100 kr.
Så tre fyra hundra max har det gått på.

Resten av grejerna hade jag hemma sedan andra byggen. Lamphållare, fyrkantsnät

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Jättefin ! ...... Förutom att du har valt att ha nätbotten . FÅR man ens ha det ?

The Poacher

• Uppland
Varför inte? Hygieniskare än så blir det inte. Trivs de inte med det så kan de ju gå ned till första våningsplanet och gå in. Där är det fast golv.

Marielle

• Uppland
Tänker mest ur säkerhetssynpunt. De kan lätt fastna med fötterna i nätbotten. Men jag antar att du har koll på det. Mer hygieniskt ? Tja, skiten fastnar väl i ett nät också, såvida de inte prickar igenom nätet. Jag skrubbar mina bottnar med både det ena och det andra, och det är plastmatta.

Xoot

• Gäst
Tycker också att det blev ganska fint. :)
Med risk för att jag bara tittade på bilderna, har du skrivit ner måtten någonstans?

Jag har liknande bursystem som du använder förutom nätgolvet.
Strö som underlag och rensar med en sådan som man skrapade ur kaminerna med förr, ja än idag iofs.

The Poacher

• Uppland
Måtten blev som det blev. Skåpet var ca 185 högt, dvs nu brett.
Ca 40 djup och 60 cm högt (nu alltså, så varje våning är ca 30 i takhöjd).
Isoleringen bygger ju ca 8,5 cm runt om i den delen som är isolerad.
Det skall nog bli bra det här, bara jag får några inneboende. Jag kläckte just 27 st men fibblade till det så nu har jag bara en...
« Senast ändrad: 30 dec-12 kl 13:40 av The Poacher »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vad enkelt det såg ut att bygga en vaktelvilla. Nu blev jag sugen på att bygga en egen vaktelvilla och skaffa vaktlar även om jag egentligen inte vill ha vaktlar  >:(
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kanin-Eva

• Dalarna
Ser ju riktigt tjusigt ut men jag har några frågor:

Var ska du ha buren stående? Under tak förmodar jag men ska den i övrigt stå i ett ouppvärmt utrymme?

Räcker det med 30 cm i takhöjd? Läste någonstans att man ska undvika takhöjd mellan 50-70 cm för att de inte ska kunna flyga upp och slå huvudet i taket (vet inte om det är rätt uppfattat) men räcker 30 cm?

Det skulle vara himla praktiskt om det räckte då jag förmodligen (som en konsekvens av nya burregler) är tvungen att bygga om mina 3-vånings kaninburar så att två av våningarna får högre takhöjd. Den tredje våningen skulle då kunna användas som burar till mina vaktlar (som jag planerar att köpa till våren)
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

The Poacher

• Uppland
Ingen aning om vad som krävs. Har bara kollat på nätet (Youtube) hur man byggt runt  om i världen (USA och Australien).

Tänkte ha den utomhus men sätta ett plåttak över. Har för övrigt redan satt underlagspapp på ovansidan som skydd  mot  regnstänk. Tanken  är att de kall kunna klara  sig  året runt med den extra värme som  lampan ger.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Nätbotten är dessvärre olagligt i Sverige, oavsett hur smidigt och hygieniskt det är.
Samt så får du nog bygga in frigoliten i trät på något vis, eftersom att fåglar är väldigt glada i att äta frigolit..

Men annars ser det superbra ut :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Marielle

• Uppland
...då hade jag rätt där , med nätbotten. Hade en stark känsla av att jag läst det på flera sidor. Däremot är det ju vanligt i tex USA. Dessutom extremt opraktiskt med nät på en övervåning,det innebär ju att de skiter rätt ner på undervåningen ?? Vet inte riktigt hur du tänkte då, när du anser det hygieniskt... . Vidare är 30 cm i takhöjd absolut inte godkänt. Minimimåttet är 60 cm, så det är inte bara några cm för lite du har byggt. Djupet på buren är också väldigt litet, kanske kompenseras av att den är så lång, vad vet jag......  Själva BYGGET ser fint ut, men måtten är som sagt åt skogen, likaså nätbotten och otäckt frigolit. Tråkigt för dig när du lagt ner massa tid och jobb, men tur i oturen att det var ett billigt bygge. Det enda raka är att ta bort övervåningen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vidare är 30 cm i takhöjd absolut inte godkänt. Minimimåttet är 60 cm, så det är inte bara några cm för lite du har byggt.
Var hittar du regler för mått på vaktelburar? Har letat men hittar inte den informationen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
Det enda raka är att ta bort övervåningen.
Vaktlar är väl rätt  korkade? Fattar dom att byta våning?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag hade en tvåvåningsbur förut, av typen betesbur för kanin. Några fattade att gå upp på övervåningen, de flesta förstod inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
Sen är trappan avgörande om det är ett 2-våningshus.
Vaktlar är som sagt inte särskilt smarta och kan lätt trilla och bryta ett ben eller två.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Mina japaner gick upp för en 2-3 meter lång bräda upp i fönstret i ladugården. Sen flög de ner. De lärde sig det fort..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser