Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon reko bank?  (läst 1963 gånger)

johnd

• Norrbottningen i exil
    • -
Finns det någon reko bank?
« skrivet: 21 dec-12 kl 19:01 »
Hej!

Finns det någon som har praktisk erfarenhet av några av de alternativa bankerna ex jak och dyligt?. Har för tillfället mina fjuttiga pengar placerad i en av Sveriges vanligare banker men har börjat att tröttna på de traditionella bankernas enl mig osunda penning och bolånehantering. Vore kul att veta lite mer om det finns någon på forumet som har prövat på jak el motsvarande...?

/Daniel

Linamarie

• Västergötland
SV: Finns det någon reko bank?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 19:41 »
Jag har JAK och är mycket nöjd med att mina pengar är inom ett slutet system och inte kan användas till tvivelaktiga
saker jag inte sympatiserar med. Får sparpoäng som jag inte vet om jag kommer behöva och då kan jag flytta dem
till min dotter eller någon annan. Trevlig tidning får man också:)

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 dec-12 kl 15:23 »
Detta låter ju intressant.  :)
Jag har länge funderat över att byta till någon alternativ bank, så tack.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 16:33 »
Du kanske även är intresserad av Ekobanken
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 dec-12 kl 16:47 »
Du kanske även är intresserad av Ekobanken
Det var ju  i fall ett alternativ till JAK. Så det ska ja fundera på .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 22 dec-12 kl 17:02 »
Beror väl på vad man är ute efter. JAK är en räntefri bank, det är inte Ekobanken.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

SimonBjerregaard

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 dec-12 kl 17:35 »
Tack!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 dec-12 kl 17:37 »
Beror väl på vad man är ute efter. JAK är en räntefri bank, det är inte Ekobanken.
Då borde ja ju känna på det då ?eller hur menar du ?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 22 dec-12 kl 18:28 »
Den största anledningen till att gå med i JAK är ifall man förespråkar en räntefri ekonomi. De har ett system med sparpoäng istället för sparränta som traditionella banker har. JAK investerar såvitt jag vet inte pengar utan är helt och hållet en medlemsägd bank.
Ekobanken är en traditionell bank men investerar pengar "etiskt och miljövänligt".
Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Annars finns det info på respektive bankers hemsidor.
Må gott \o/

johnd

• Norrbottningen i exil
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 dec-12 kl 22:06 »
Tack för era svar! ska kolla upp de båda bankerna lite mer på respektive hemsida. Antar att man får fundera på vilken typ av sparande det handlar om, dvs ett sparande separerat från de traditionella bansystemen alt en något mer etisk form av sparande som tench beskrev ovan.  Låter /mycket intressant!:)

Gott Nytt ÅR!

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser