Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör mina vaktlar? Bör jag vara orolig?  (läst 2211 gånger)

sockervadd

• Värmland
Vad gör mina vaktlar? Bör jag vara orolig?
« skrivet: 22 dec-12 kl 17:07 »
Hej. Jag har två vaktlar som bor tillsammans. Enda vaktlarna vi har. Den ena jagar den andra hela tiden.
Dom biter tag i varandra och liksom går runt i cirklar. Den som jagar försöker "para" sig med den andra.
Men varför ser det så våldsamt ut? Är det så att båda kanske är hanar? Jag tycker så himla synd om den som
blir utsatt. Förut har dom varit som bästisar. Ska jag sära på dom?

Tacksam för hjälp och svar. De är våra första vaktlar, så vi är väldigt nya på detta :)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vad gör mina vaktlar? Bör jag vara orolig?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 22:30 »
Hur gamla är dom?
Låter lite som om det tyvärr är gossar båda två.. kolla om de skummar i kloaken när du trycker lite lätt.

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 16:20 »
dom kläcktes 22 sep. jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. vi har kollat dom i kloaken och det är bara en som skummar, men detta bråk fortsätter och fortsätter.
idag upptäckte jag att "honan" började hela tiden istället. hon är mindre. vi hade dom här hemma som vi brukar. jag förstår ingenting.
vi har försökt sära på dom, men dom blir förtvivlade och saknar den andra. gör ljud ifrån sig hela tiden. nu har jag särat på dom igen. men det är samma visa.
jag får ont i hjärtat och vet inte alls vad jag ska göra. är det normalt, om det är så att det är en tupp o höna, att dom bråkar/parar ständigt? fjädrar dras o det ser ut att göra så ont.
jag pratade med en som äger höns och hon sa att det funkade så, att höns är elaka. men inte kan väl deras liv bestå av att ständigt bråka?
jag är förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till. sära på dom? låta dom vara? vi hade otur och det blev inga kläckta ägg nu i veckan.. så nu får vi testa med tolv nya, och hoppas pådet bästa. men det kommer alltså dröja ett tag innan dom får sällskap.

hjälp o hjälp.

sockervadd

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 16:25 »
Kan tillägga att båda galer likadant. Kan det vara så att båda faktiskt är tuppar och att kloaktricket inte alltid funkar?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 17:30 »
Galer de likadant är det två tuppar. Du måste sära på dem annars leder det till den enes död. Min erfarenhet är att vaktlar är mycket aggressiva. Man kan bara ha två eller flera hanar ihop om man har ett stort utrymme med många hönor. Jag har delat in mina i grupper med bara en hane i varje grupp, det är lugnast så.

Även honor kan vara argsinta. Man måste tex. vara mycket försiktig med att sätta in nya djur i en etablerad grupp.

Sedan tycker inte jag det är lämpligt att ha endast en hona till en hane, han jagar henne och sliter ut henne fullständigt. Men som sagt i ditt fall tror jag du har två hanar och då måste de tyvärr sitta själva. Du kanske kan försöka köpa några honor?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

sockervadd

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 13:52 »
åh, tack för ditt svar. känns mycket bättre,  nu när jag vet att jag gjorde rätt i att sära på dom. vi delade på deras bur, så nu får dom inte vara med varandra. men dom galer som galningar. det gör mig ledsen, för dom saknar varandra. vi har försökt få tag på honor, men just nu finns det inga nära oss som säljer. jag önskar att jag hade delat på dom tidigare, men jag har fått höra så mycket om att dom bara håller på o parar sig, att dom är vilda osv. men jag har inte kunnat släppa det. mår dom dåligt av att vara ensamna nu? får så ont i hjärtat.

tydligen ska det vara svårt att få folk att ta emot hanvaktlar, så det känns kört där med. trots att dom är mina bebisar, så vill jag deras bästa.. om det så betyder att vi får ge bort dom.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 13:58 »
Hej!
Jag har flick vaktlar om du behöver,kan även ta din tupp om du vill.
Jag bor lite norr om örebro,kanske lite långt?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 15:39 »
gud, vad snällt. jag ska prata med mina föräldrar om det går. är en bit att åka & jag har själv inte körkort. ungefär hur långt från karlstad bor du? jättesnällt!

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 16:45 »
Hej igen!
Karlstad - Örebro är ca 10 mil.
Jag har bara vilt och honungsfärgade japaner.De är mycket hanterade så de är tama. Jag kan ta din tupp och hönorna kostar  75 kr st.De värper och är hur gulliga som helst  :)
Men du kan även ha dina 2 tuppar kvar och skaffa ca 5-6 höns om du vill.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 14:44 »
här har vi uppdelningen, smajsan. dom brukar pussas näbb ibland. galer efter varandra. längtar efter dina fyra honor :)

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 14:52 »
Ja dom kommer att bli nöjda när de får egna tjejer  :D Vad fina dom är.Jag kan inte fatta att jag gillar vaktlar så mycket. Men jag är så såld på dom små.
Det kommer att bli så bra med hönorna åt dina killar  :D

sockervadd

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 14:58 »
jag med :) jag är så förälskad i mina små tussar (& resten av djuren).
hoppas att alla kommer överens. haha helt otroligt vilken oro dom skapar hos mig & i mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser