Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara ägg, vattenglas?  (läst 9139 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Bevara ägg, vattenglas?
« Svar #20 skrivet: 26 dec-12 kl 11:33 »
Hej!
Har sett i en intressant dokumentär (The Edwardin Farm från BBC), att man kan lägga ägg i en lösning av vatten och släckt kalk. Inte helt säker om det är det som motsvarar vattenglas, men, det skulle också ta död på/hålla bakterier borta från äggen. Man behövde inte ha dem i kylskåp. En annan sak som man gjorde, var att ha en liten burk med osläckt kalk ståendes i skafferiet för att sua upp eventuell fukt.
Jag kan starkt rekommendera att leta reda på dessa program (finns att köpa på DVD via BBC). Det finns Viktorian farm, Edwardian farm mfl.

Edwardian farm torde hänvisa till edwardiansk tid, tidigt 1900-tal. Då fanns ju inte moderna kyl- och frysmöjligheter. Programmen visar förmodligen hur man fixade det ändå.

Vattenglas och släckt kalk är inte samma sak. Däremot kanske det höga pH som finns i lösningarna tar död på bakterier etc. Vattenglaset tätar också till porer i skalet så vattnet stannar inne i ägget. Man måste också vara klar över att kemiska reaktioner som kan ske inuti ägget sker fortare ju varmare ägget förvaras.

Här hade man fordom ofta en liten glasburk med konc svavelsyra stående emellan inner- och ytterfönster i butiker etc för att ta bort imma som störde tittandet genom rutorna. Personligen vill jag varken ha svavelsyra eller bränd kalk i samma utrymme som mat.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 dec-12 kl 12:07 »
Det ska gå att torka ägg. Någon som försökt? Eller är det bästa helt enkelt att ha så olika åldrar på hönsen (och ljust och bra mat) att man får ägg året om?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 26 dec-12 kl 12:18 »
Det bästa är nog att ha tillräckligt många unga höns så att man får ägg året om.

Det behövs varken att det är särskilt varmt eller att man driver dem med en massa ljus om unghönsen är i rätt ålder. Förra året, i gamla hönshuset, blev det minusgrader om det var kallare än -10 ute. De hade ingen lampa inne, men var ute från gryning till skymning om det var varmare än ca -10. Jag hade typ 10 unghöns som värpte och fick ca 50 ägg i veckan, lite färre om det var riktigt kallt.

I år har jag nytt hönshus, det blir aldrig kallare än ca 3oC, eftersom hydroforen och vattenledningarna som sedan går in i bostadshuset är i den byggnaden. Jag har i nuläget 6-8 unghönor som värper, det tillkommer någon varje vecka nu, verkar det som. Får 30-40 ägg i veckan nu. De har ännu inte börjat få värpfoder, eftersom de precis börjat värpa, ska börja med det nu. Fodret har tidigare varit helt vete, helt havre och helt korn, och dessutom snäckskal. Jag har lampor på timer och har tänt ca 8 timmar per dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 26 dec-12 kl 12:29 »
Det ska gå att torka ägg. Någon som försökt? Eller är det bästa helt enkelt att ha så olika åldrar på hönsen (och ljust och bra mat) att man får ägg året om?

det enklasta är att ha höns som värper bra och ha ljus från ex 8-21 och lite värpfoder

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #24 skrivet: 26 dec-12 kl 12:30 »
dom är djur inte råttor.

Haha, måste ju vara årets citat :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Nybo

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 28 dec-12 kl 07:41 »
hur gör man.

Hittade recept från boken Höns av Karin Neuschutz

8 tjog ägg
1l vattenglas
8-9 l vatten

Nyvärpta ägg på våren eller augusti-september gnids rena från all smuts
eller fläckar med en fuktig trasa doppad i salt.De läggs med den spetsiga ändan ned i
en eller två stenkrukor.
Vattnet kokas upp och får kallna.Det blandas därefter med vattenglasen och hälls över äggen så,
att det täcker dem.Krukan överbinds och ställs på svalt och mörkt ställe.

tomtefrej

« Svar #26 skrivet: 29 dec-12 kl 16:36 »
 Tack. Nybo. Det skall jag prova till sommaren. Har du provat det? ( Nu blir pärlhönsen glada när man kan ta till vara hela sommarens skörd. Tommy hälsar  ;D )

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 29 dec-12 kl 16:41 »
Det låter ju som en god gammal ide. Så vart får man tag i vattenglas?

Mimie

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 dec-12 kl 16:43 »
Min mamma berättade att det var bland det värsta hon visste när hon som barn skulle hämta ägg i vattenglas. "Stoppa ner hela handen i den där slippriga sörjan... fy!" Bara som lite kuriosa i ämnet.  :)

Nybo

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 29 dec-12 kl 17:45 »
Så vart får man tag i vattenglas?

Vattenglas ska man kunna köpa på apoteket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser