Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får du in pengar?  (läst 8459 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur får du in pengar?
« Svar #20 skrivet: 07 jan-13 kl 18:17 »
En sak, som ger en viss inkomst men ännu mer inombords är att ställa upp som familjehem.( Nu ska man ju absolut inte göra detta enbart för pengarnas skull )

Men det ger en win-win situation till båda parter, om man får möjlighet att jobba lite mer hemma, samtidigt som det finns sysselsättning åt en till och man får sällskap hemma på gården.

Nu tänker jag främst på vuxna personer som kanske hamnat lite snett. Men man ska vara medveten om att det inte är en betald slav man har hemma då, utan just att man får in lite pengar och kan ha stor betydelse i någon annans liv och man kan själv finnas hemma på gården lite mer.

som ett exempel: http://www.swenskarewansch.se/prospekt.htm
« Senast ändrad: 07 jan-13 kl 18:22 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #21 skrivet: 07 jan-13 kl 18:19 »
Jag tänkte också på Kräftor, jag har två dammar där det redan är signalkräftor (säljer just nu ca. 40/kg år), annars hade jag satsat på Flodkräftan.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #22 skrivet: 07 jan-13 kl 18:24 »
Låter ju toppen kul. Hur ser det ut med att få lönsamhet akvarifiskodling, det är ju en del omkostnader med det. Har själv en liten Red Crystal (Räka) odling på halvfart.
« Senast ändrad: 07 jan-13 kl 18:28 av Marcus Karlsten »

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #23 skrivet: 07 jan-13 kl 18:27 »
Eftersom vi bor närma en större centralort så har även vi jobbat med försäljning av växter mm.
Jag annonserade efter akvarium. Det ringde massor av folk som hade akvarium ståendes i förådet. Så vi åkte runt med släpkärra och hämtade massvis med akvarium. Hemma så fyllde jag upp dom med växter och fiskar från min lokala odling i källaren. Sen ut på Blocket. Ett par dagar senare så stor det en köpare med barn och då var det bara att tömma det. Packa ner allt och bära ut. Så var det bara att hämta nästa akvarium i källaren för att fylla med fiskar och växter och ut på Blocket igen. Har 11 stora fisk och växtakvarum i källaren då. Det minsta var på 100 liter.

På sommaren så odlade vi växter samt köpte in växter från plantskolor som vi sålde.
Funkade också rätt bra.
Låter ju toppen kul. Hur ser det ut med att få lönsamhet akvarifiskodling, det är ju en del omkostnader med det. Har själv en liten Red Crystal (Räka) odling på halvfart.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 07 jan-13 kl 18:44 »
Jad sålde bara kompletta akvarium. Så jag har ingen koll på hur mycket man kan tjäna om man säljer enbart fisk eller växter.
Men under tiden som jag var som mest aktiv så tjatade en av dom lokala akvariaffärerna att jag skulle odla Ancistrusmalar. Var tydligen något som det fanns otroligt stort behov av.

Det fanns en annan kille som odlade malar och han odlade dom i vanliga barnbassänger.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #25 skrivet: 07 jan-13 kl 23:17 »
Jag jobbar som hantverkare och som lantarbetare.
Drev tidigare en firma inom (företrädesvis) båtbranchen men lågkonjunktur efter lågkonjunktur knäckte firman och nästan mig också.
Hoppar också in lite var stans som det kan behövas någon med lite muskler som på brädgård exempelvis.
Blir dock ganska lite pengar in och mycket byteshandel mot allt från djurfoder, virke och anläggningsarbete.

Glömde: Är ju ute i skogen och välter träd mellanåt också.
« Senast ändrad: 07 jan-13 kl 23:28 av Henrik Uddemar »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 jan-13 kl 18:11 »
Jobbar utanför gården på 80 %, maken 100 %. Hoppas för egen del kunna jobba mindre framöver, idealet vore 50-60%.

Inkomster från gården? Har bidrag för markerna, både betesstöd och miljöersättningar. Säljer slaktdjur då och då, nu har vi visserligen dragit ner på koantalet så det blir väl mest till husbehov framöver. Några hästar har sålts av och ytterligare några är på väg att säljas. Gallringar i skogen ger väl en del pengar ibland. Det är väl de största posterna.
Självhushåll till nytta och nöje

Aline

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 09 jan-13 kl 10:33 »
Vi har ett trettiotal mjölkkor(fjällkor, rödkulla och några låglandsblandningar). På det drar vi in gårdens hela inkomst och klarar oss rätt bra på det. Men det är mycket slit och inte många lediga stunder. Vi har funderat på att sadla om till köttras istället och bara ha nån fjällko till självhushåll men det har inte blivit av än.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Helianthus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 jan-13 kl 11:07 »
Nej, hoppas ni kan få det att gå runt utan köttdjur. behöver ni hjälp  ??? jAg drömmer om att bli säterbrukare med rödkull, allmogeko och fjällko,kanske en  buffelko också, jag bevhöer lite ko-vana  (:)

fishyerik

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 09 jan-13 kl 15:38 »

Fiskar har visst problem med distribution, räkor är inte olagliga att skicka, men det är ju många som säljer som skickar räkor, problemet är att nå ut till de som inte redan känner till att det finns räkor man kan ha i akvarier. Det har ju hänt några gånger att det råkat följa med något räkyngel när jag skickat växter, och de som berättar att de hittat ett är oftast alldeles förundrade över att upptäcka att det finns räkor som man kan ha i sötvattensakvarium. 

Det är väl som med mycket annat, det beror på hur god entreprenör man är, är något lätt att odla och framförallt att föda upp till säljbar storlek är det oftast redan många som gör det. Ancistrusmalar är det numera väldigt många som odlar, här i stan kan det vara knepigt att få ut en tia styck för en storlek de flesta hobbyodlare tar upp mot ett halvår att få till.

Får man 2:-/st per sebrafiskar eller någon lättodlad och lättsåld tetra som man kan hålla tio gånger så tätt som ancistrusyngel, och tar en tredjedel så lång tid att få säljklar är det en bättre affär att odla sådana än ancistrus. Kräver en aning mer pyssel vid lek och ynglens första veckor,  men det är inget som kräver en doktorsgrad i fiskodling för att klara av direkt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 09 jan-13 kl 17:06 »
Fiskar har visst problem med distribution, räkor är inte olagliga att skicka [...]

Tekniskt sett är det olagligt att posta levande djur med undantag av "bin, bananflugor, blodiglar och silkesmaskar". Så det är ingen laglig skillnad på firrar och räkor, men akvariefiskar är nog känsligare (räkor ska ju alltid få något med sig att klamra sig fast i när de ska fraktas). Detta lärde jag mig när jag köpte kompostmaskar som kom via post, så det är ju inte en lag som följs särskilt hårt -- men vill man ägna sig åt det som inkomst ska man kanske vara lite diskret.

Kompostmaskar borde ju vara en enkel sidoinkomst som kräver minimalt med arbete, annars. Vet inte hur stor omsättningen är, bara, det verkar gå trend i kompostering...
« Senast ändrad: 09 jan-13 kl 17:10 av Väderhatt »

fishyerik

• Uppland
Sv: SV: Hur får du in pengar?
« Svar #31 skrivet: 09 jan-13 kl 22:56 »
Tekniskt sett är det olagligt att posta levande djur med undantag av "bin, bananflugor, blodiglar och silkesmaskar". Så det är ingen laglig skillnad på firrar och räkor, men akvariefiskar är nog känsligare (räkor ska ju alltid få något med sig att klamra sig fast i när de ska fraktas). Detta lärde jag mig när jag köpte kompostmaskar som kom via post, så det är ju inte en lag som följs särskilt hårt -- men vill man ägna sig åt det som inkomst ska man kanske vara lite diskret.

Kompostmaskar borde ju vara en enkel sidoinkomst som kräver minimalt med arbete, annars. Vet inte hur stor omsättningen är, bara, det verkar gå trend i kompostering...

Blanda inte ihop postens regler och svea rikes lag. Det är mot postens regler att skicka andra djur än de du nämner, att skicka ryggradsdjur är mot postens regler och olagligt.

Kompostmask är som med mycket annat, beroende på hur bra säljare man är, men det går garanterat att dra in en hacka på det med. Om det är värt besväret beror väl på om en massa saker, skulle jag flytta till hus med utrymme över skulle odla kompostmask i större skala. Det blir ju värme och fin kompost från dom också.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 09 jan-13 kl 23:08 »
Jag får in pengar genom att jobba som konstruktör på en liten konsultfirma. När följderna av den första finanskrisen började märkas på allvar för några år sedan så fick jag en bra anledning att gå ner till halvtid, och i och med att sakerna ytterligare förvärrades i höstas så gick jag över till att bara gå in som timanställd vid behov. I övrigt finns det några små kommunpolitiska uppdrag och så ser jag just nu till att, då jag inte är sysselsatt som timanställd eller sitter i något nämndmöte, få lite återbäring på alla A-kasseavgifter som jag har betalat in under årens lopp.

Helianthus

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 jan-13 kl 23:15 »
Tyvärr äger jag varken mark eller gård utan är hemlös och arbetslös. Jag får in forskarbidrag från skattepengar. Funderar på att försöka få ett städjobb på Universitetssjukhuset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser