Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket ägg - Lohman  (läst 3488 gånger)

skogsbonne

• Värmland
Mycket ägg - Lohman
« skrivet: 24 dec-12 kl 07:29 »
det låter som du får ta och skaffa lohman mm så du får lite ägg :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mycket ägg - Lohman
« Svar #1 skrivet: 24 dec-12 kl 08:13 »
det låter som du får ta och skaffa lohman mm så du får lite ägg :)
Inte då, jag får massor av ägg, när jag vill ha dem. Dvs på våren och sommaren. Det är då det är bra för hönsen att lägga många ägg. Och det är då det är bra att kläcka kycklingar. Flera av mina raser värper bättre än lohman, när de är i rätt ålder. Nu är nästan alla mina unghöns för unga för att värpa, och det var planerat. Börjar 1-3 till att värpa får jag alla ägg jag behöver över vintern.

Jag vill inte sälja en massa ägg på vintern, besvärligt när det är kallt.

Det som vore bra, var att kunna bevara ankägg, de värper ju aldrig på vintern. Och ankägg är gott, det skulle jag gärna ha på julbordet. Får testa med vattenglas nästa år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 dec-12 kl 12:07 »
så du har raser som lägger 2 ägg om dagen så säg mig vilken ras det är så skaffar jag den :P Dom som köper ägg får ju komma hem till dig och köpa. varför skulle det inte vara bra för hönorna att värpa på vintern dom är ju gjorda för det?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 dec-12 kl 12:29 »
så du har raser som lägger 2 ägg om dagen så säg mig vilken ras det är så skaffar jag den :P Dom som köper ägg får ju komma hem till dig och köpa. varför skulle det inte vara bra för hönorna att värpa på vintern dom är ju gjorda för det?
Nej, jag har hönor, som givet de förutsättningar som jag och många här på forumet har, dvs byggnader utan extra värme och där det är ganska kallt på vintern, och frigång på sommaren, värper fler ägg på ett år än värphybrider. Jag har haft flera olika sorters värphybrider, som gått tillsammans med mina rashöns och som därmed fått precis samma foder, samma värme, samma ljus, samma möjligheter att hitta egen mat. Värphybriderna värper sämre än mina isbar, maraner, creme legbar och även de FFF som jag hade förut.

Nej, hönsen är inte gjorda för att värpa under den kalla årstiden, de är gjorda för att kläckas på sommaren och börja värpa följande vår. Om man kläcker tidigt så börjar de värpa på hösten och värper hela vintern, om än lite sämre än de värper när det är ljust och varmt. Och det är ingen fara för hönsen att leva så. Men jag har inget intresse av att få en massa ägg på vintern, då är det så få som köper avelsägg. Jag vill få så många ägg som möjligt mellan början av mars och slutet av september.

Matägg är en förlustaffär så som jag håller mina höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 24 dec-12 kl 13:42 »
Att höns ska värpa året runt är inte hälsosamt hos hönsen någonstans, de är INTE gjorda för det! Att "tvinga" sina höns att värpa året runt utan att få vila är likadant som hönserierna gör.. Låt hönsen vila....
Jag får känslan av att du ser höns som en slit och släng vara som ska värpa så mycket och så länge det går, oavsett om de mår dåligt av det? Jag får be om ursäkt om det inte är så, men du har även skrivit att du tycker bedövningen innan man hugger huvudet av höns inte behövs? Det ser jag inte som snällt (inte lagligt heller) mot hönsen eftersom att deras hjärna fungerar ca en halv minut efter att huvudet avlägsnat från kroppen...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-12 kl 21:42 »
men köper man hybrider som är avlade att värpa så ska dom väll värpa? man ska väll inte behöva ha det svart i ladugården bara för att vissa tror att man tvingar hönsen att värpa.
Jag tror inte på att dina höns värper mer än mina hybrider som värper lika mycket nu som i sommras eftersom dina inte värper på vintern.
Hönsen är inte slit och släng för mig för dom är djur inte råttor.
Jag tvingar dom inte att värpa för jag kan ju inte hjälpa att dom vill värpa istället för att rugga?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 dec-12 kl 22:10 »
jo det är sant men inte på det viset....
Jag tycker det är väldigt många som har höns som är skrot och korn familjer/hem någon som tycker lika?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 dec-12 kl 06:56 »
Frågan är hur mycket dina hybrider värper när de är 2 år? 3 år? 5 år?

Och mina raser värper mer än hybrider om man håller dem på det sätt jag beskrivit ovan, och om man jämför samma värpsäsong, dvs samma ålder. Och om man kläcker dem så tidigt att de börjar värpa i augusti-september. Då är det normalt för dem att värpa över vintern, annars inte.

Kom igen när dina värphybrider är 3 år, så får vi se hur bra de värper på vintern. Man kan inte jämföra äpplen och päron, man måste jämföra när det är samma förutsättningar. Och äldre höns ruggar och har värpuppehåll över större eller mindre del av vintern, beroende på ras och individ.

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 dec-12 kl 09:58 »
Jag tycker det jämförs äpplen och päron här hela tiden, från alla håll.

Det går inte att jämföra hybrider med nån lantras på ett bra sätt om man inte vill sköta dom enligt förutsättningarna som gäller för rasen.
Har man hybrider så har man dom ju för att få många ägg, och då utfodrar man därefter. Fri tillgång på värpfoder, och helst över 15 grader varmt. Då värper dom 90% i 13 månader. Sen är det paus. Jag har hybrider som är 3 år gamla nu och dom värper fortfarande lika bra om dom får foder så det räcker. Foder förbrukar dom ca 2,5 kg per kg värpta ägg.

Detta är ju mer än vad lantraserna värper. Allt annat vore ju konstigt.. varför skulle då inte hönserierna vara fulla med Hedeomrahöns, tex?
Men lantraserna har ju inte samma krav på foder och hållning, och då kan det väl upplevas som att dom värper bättre under vissa förutsättningar.

När det gäller den eviga diskussionen om de ska värpa på vintern så ser jag inget konstigt med det. Om en höna börjar värpa i september så måste den ju inte vila i november bara för att det är just november. Har den det ljust och varmt så fortsätter den ju värpa. Det är ju inte så konstigt.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 dec-12 kl 11:09 »
vi hade hybrider tills dom var 3 år och under det sista året fick vi nästan inga ägg och dom ruggade aldrig men jag ska bara spara hybriderna i 1.5 år sen blir det slakt eller försäljning.
och dina lantraser kommer kanske värpa lika mycket som hyrbriderna under hela deras livstid inte på ett år för det är omöjligt för en hedemora som läger ca 150 -200 ägg på ett år att slå en hybrid som lägger 340.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 26 dec-12 kl 03:20 »
vi hade hybrider tills dom var 3 år och under det sista året fick vi nästan inga ägg och dom ruggade aldrig men jag ska bara spara hybriderna i 1.5 år sen blir det slakt eller försäljning.
och dina lantraser kommer kanske värpa lika mycket som hyrbriderna under hela deras livstid inte på ett år för det är omöjligt för en hedemora som läger ca 150 -200 ägg på ett år att slå en hybrid som lägger 340.
Ska vi verkligen ta upp "mina höns är de enda hönsen som inte ruggar" diskussionen igen?  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 26 dec-12 kl 07:44 »
Äpplen och päron, javisst.

Alla höns ruggar på hösten, om de inte är kläckta det året. Och om de tuggar gör de uppehåll i värpandet, detta oavsett vilket foder, temperatur och ljus de får. Men värme, ljus och bra foder börjar de värpa snabbare än om de inte får dessa förutsättningar för att värpa bra. Det är fakta, knappast något som man kan argumentera kring.

Jag har inte lantraser, mina höns är i huvudsak rashöns av värptyp, några är kombinationsraser. Och när jag haft värphybrider av samma ålder, så har flera av mina raser värpt bättre. Då har jag inte haft extra värme, och de har fått gå fritt ute, vilket innebär att värphybriderna är lite virrigare och ibland glömmer äta tillräckligt med värpfoder. Men de har haft fri tillgång på värpkoncentrat, spannmål och snäckskal. Så tror jag många håller sina höns. Vilken vecka på året som helst, har då t ex mina isbarer haft ett högre snittantal ägg. Och mina hybrider har inte värpt dåligt, när de anpassat sig till sitt nya liv. De har snittat på ca 5,5-6,5 ägg per vecka under sommarhalvåret. Isbarerna har snittat på över 6,5 ägg i veckan.

Hur man gör med äggproduktionen på vintern beror ju på ens mål och förutsättningar. Kläcker man så att man har unghöns som börjar värpa i typ augusti-september, så får man bra med ägg under vintern, det är helt normalt. Vill man av någon anledning inte göra så är det ju bra om man kan bevara ägg från sommaren, när de värper bra, till vintern, då man kanske inte har någon höna alls som värper, om man inte velat kläcka nya höns.

Och andra fjäderfä har ju ofta en mer utpräglad säsongsvariation, vill man ha t ex ankägg till jul så får man ha sparat dem på ett eller annat sätt.

Man kan utmärkt frysa ägg för matlagning. Man kan inte frysa hela ägg med skal dock, de spricker. Man fryser antingen gula och vita för sig, eller båda tillsammans. I vilket fall ska man röra dem innan man fryser, så att hinnorna släpper och massan blir homogen. De förvaras i lufttät burk eller påse och funkar utmärkt till matlagning, även maräng ska gå bra (har inte provat själv) men det är svårt att vispa in lika mycket luft som i färska ägg.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 dec-12 kl 09:14 »
ok men så bra att dom värpt så mycket men förra omgången hybrider vi hade ruggade inte andra året heller för då var dom i full fart med att lägga ägg och då hade dom foder som vi blanda själv och vi hade ingen lampa utan dom fick vara vakna med solen men inte en fjäder eller 1 ägg mindre så jag vet inte vad som var felet.
Men hur många ägg fick du under vintern och hur varmt har du åt dom?
För ankor mm värper väll inte spec mycket ägg så då är det ju bra att kunna lägga dom i vatten så man har till ex jul

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser