Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuka  (läst 961 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
sjuka
« skrivet: 15 okt-12 kl 08:39 »
Fy så tråkigt! Här har jag "bara" en hängig liten kyckling...el ganska så stor, har flyttat ut till de stora men nu vill inte benen bära. Blir nog en ängla-pippi i em om det inte blir ngn förändring. Hebbe Lelle!  :'(
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
SV: sjuka
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 16:00 »
Herbert (Hebbe Lelle) bidde ängla-pippi idag. Såg lite trött ut igårkväll men det var sent, kunde inte stå på ett ben imorse. Fick lov att dra till jobbet o har gått m ångest hela dagen o när jag kom hem var det bara att konstatera faktum. Har inte sett ngn blodig avföring men misstänker koocidios då han flyttade ut till de stora för en vecka sedan.

Försöker intala mig att 4 döda kycklingar på 3 kullar á 19 djur är bra statistik men nog vill man att de ska få leva ett tag o hinna ha lite tjosan innan de flyger vidare...  :'(
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 09 nov-12 kl 08:43 »
Imorse när jag gick in till småttingarna för att ge dem mat mådde inte Lilla M särskilt bra. Fodrade klart o när jag tittade in nästa ggn var h*n en Ängla-Pippi...  :'(

Dåligt utfall på denna kläckning. Av 8 ägg bidde det en kyckling, resten var obefruktat o går Lill-M o dör! Koccidios, blodig avföring o det gick *snabbt*. Jaja hellre snabbt än långsamt, nu slapp jag avliva stackaren iaf.

Kanske inte pallade att få kompisar från en annan besättning, satte in ett gäng sussex-kycklingar som kompisar. Å andra sidan mådde h*n inte bra helt ensam heller. Jag som var ovanligt noga med att diska o sterilisera o Stalosana... Hoppades på en höns så att hon kunde gå med min brahmatupp el ngn av faverollerna, då hade vi fått bruna ägg ändå...

Jaja, vi har ändå haft tur med våra höns statistiskt sett...  :-X

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 10:25 »
*NEJ*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den minsta av sussex-kycklingarna...bara 5 kvar o jag slår vad om att det är minst 3 tuppar av dem...  :'(

Gick fort det här med...fast den här ggn kunde jag inte ngn blodig avföring.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 10 nov-12 kl 18:12 »
Åh nej! Så onödigt!  :'(

Resterande 5 sussex så pigga ut när jag tittade till dem för ett tag sedan...hoppas, hoppas!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 07:58 »
Vilken tur Zadie! Håller tummarna för att hon tittar fram ngnstans! Har, ta i trä, inte sett en rovfågel här i höst trots massor av dem i somras.

Själv håller jag på att få en djupdepp...2 till sussex döda. 3 kvar av 6 sussex+1 maran...jag som hade stora planer för dem till sommaren.  :'(

Bara så att ni vet: jag står först på listan för köp av avelsägg (ljus colombia) kring mars! (El ett par halvstora hönor om det finns i V-botten m omnejd).

*J-a skit också*!!! >:(

Lijing

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 12 nov-12 kl 14:24 »
Tjohoo! Klart att vi vill veta hur det gått...kan väl behövas ngt ledsamt som vänt även om det är en ledsen-tråd!

Här kom jag nyss hem från jobbet o konstaterade att en till är på väg. Kletig i baken men ingen blodig avföring...än iaf. Blir så tvehågsen...avliva el hoppas? Har fått i den lite vatten men den reagerar knappt när jag tar upp den (de är inte direkt handtama på så sätt annars)...får kanske lov att kommendera ut maken att utföra det makabra.  :'(

Bara 2 kvar att hoppas på då... :(

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-12 kl 19:09 »
Tjohoo! Klart att vi vill veta hur det gått...kan väl behövas ngt ledsamt som vänt även om det är en ledsen-tråd!

Här kom jag nyss hem från jobbet o konstaterade att en till är på väg. Kletig i baken men ingen blodig avföring...än iaf. Blir så tvehågsen...avliva el hoppas? Har fått i den lite vatten men den reagerar knappt när jag tar upp den (de är inte direkt handtama på så sätt annars)...får kanske lov att kommendera ut maken att utföra det makabra.  :'(

Bara 2 kvar att hoppas på då... :(

Kära nån  :o vad dör de av ? Coccidios ? Har du ingen granne med får eller gris besättning ? De kanske har baycox  hemma ?

Lijing

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 12 nov-12 kl 22:01 »
Nix!

bybon

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 13 nov-12 kl 07:16 »
fy vad tråkigt :'( :'(
hur gamla är dom?
har du provat ge dom fil?
jag lyckades bota mina som bajsade blod till och med.
med verum hälsofil blandat med havrekli (hade läst det nånstans)
det var bara en som dog av 7 st men det var minst 3 till som hade börjat bajsa ordentligt med blod
och stod uppburrade..
men dom var ganska stora så det var nog räddningen när dom fick det..

oj förlåt skrev fel....menade vetekli..

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #10 skrivet: 13 nov-12 kl 08:45 »
Hälsofil är jättebra. Skickar esbetre till dig idag.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #11 skrivet: 13 nov-12 kl 15:17 »
Postat!! Du bör ha det i morgon. LYCKA TILL!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lijing

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 08:38 »
Tack snälla du...vi hörs o gör upp...måste till jobbet alldeles strax.

Är visst inne i ett onnes-stim här...töserna kom in imorse o sa att en tupp låg på marken o sprattlade. Joda, en av faverollekillarna hade probs med ett ben. Blev alldeles kallsvettig...  :'(

Bar in honom o la honom i en höbädd men inte 17 ville han ligga där inte. Ska alldeles strax gå ut o titta till innan jag måste iväg till jobbet. Tyckte mig höra en duns o ett krax därinifrån när jag var hos islänningarna, hoppas att det bara är en stukning. Det var ju en som gjorde illa sig tidigare i höst o förhoppningsvis är det ngt sådant (samma tupp kanske). Otur då jag tänkte slakta av 1-2 st till helgen...frågan är om han nu har så mkt stresshormoner i kroppen att han smakar dåligt? Jaja, hämtar sig inte benet så måste han väl bort ändå, kan inte ha en tupp som stukar sig 1 ggn/mån.

Gråväder dessutom o har sovit dåligt...½ grad kallt o spöregnar...har hundra saker här hemma som borde varit gjorda, sover uselt o hatar mitt jobb...behöver liksom inte allt det där andra...  >:(

Lijing

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 14 nov-12 kl 16:17 »
Nr 6 av 7 låg död när jag kom hem nyss...o medicinen hann inte fram idag...vi har en hmhm postgång hit ut till oss. A-post kan ta 3-4 dagar ibland...ja´flytt´gärna! 

Tuppen ligger o har ont i benet så vi får se när Guben kommer hem ikväll, blir kanske slakt, det skulle ju ändå bli av till helgen. Typiskt att han inte kommer hem förrän vid 20-tiden just ikväll!

*SUCK*!   :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser