Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga "Brooder"  (läst 1355 gånger)

The Poacher

• Uppland
Bygga "Brooder"
« skrivet: 02 jan-13 kl 15:52 »
Nu när mina vaktelbäbisar dog så måste jag bygga något nytt för dem att växa upp i. Det var förmodligen för kallt där de fick vara sist och så dog de allesammans.

Jag tänker mig en riktigt stor plastlåda med lock.
Dela locket i två delar så man kan reglera temperatur genom att öppna lite mer (dvs dra isär halvorna) för varje/varannan dag som går.
Värmekälla i locket, värmelampa och en fläkt som blåser på lampan så att värmen sprids.
MEN så läste jag en tråd på ett amerikanskt forum där de sade att vaktelkycklingar är känsliga för drag. En fläkt ger ju drag, det är liksom funktionen...
Vad tror ni skall man inte ha en liten fläkt som sätter fart på luften?

Bra med allt elektriskt i locket så man kan göra rent ordentligt i lådan med vatten utan att behöva bry sig om att vara försiktig med el osv.
Tänkte sätta nät i botten och täcka med absorberande material, tex tyg eller hushållspapper, något som suger upp vätskan i bajset så det torkar fort och som är lätt att ta bort och slänga och bara lägga dit nytt fräscht.

Vad heter "brooder" på svenska förresten? Alltså dit man flyttar kycklingarna när det kläckts och torkat. Så att de får det varm och skönt den närmaste tiden efter kläck...

Valmet

• Gäst
SV: Bygga "Brooder"
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 16:27 »
Jag har byggt en sådan, kallar det för kyckling-kuvös.

Köpte först en stor plastback på IKEA, den största och bredaste
men låg som man kan ha grejor i under sängen tex.

Sen byggde jag en låda runt den av plywood. Lock upptill och en 2tum2-regel över att hänga värmelampan i.
Ett fönster av plexiglas mitt på framsidan.

Plastbacken går att dra ut från framsidan av lådan så man kan ta ut den helt vid rengöring,
eller bara en bit när man ska pyssla om småttisarna.

Bilder kan tas vid intresse. :)

The Poacher

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 16:34 »
En bild säger mer än en massa ord - så upp med bilder tack!

Men vad tror du om fläkt - är det en dålig idé? Iof så blir det ju ljumma sommarvindar eftersom den skulle blåsa på lampan...

Valmet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 16:40 »
Ok, ska fixa!

Jag har haft lådan ute i stallet både vinter och sommar.
Inga problem, nån fläkt behövs nog inte.
Skulle det bli riktigt kallt å risk för strömavbrott kan man klä in lådan med rockwool.
Har ett hål i taket, om det behövs mer har jag locket på glänt.
När det var riktigt varmt under sommaren byttes locket ut med ett av nät.

Har haft massor av vaktel och hönskycklingar däri.
Brukar ha tidningspapper i botten och sen lite spån och sand. Lätt att byta

Valmet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 16:55 »
Den svarta plastbacken är inte orginal, därför är den litet för liten på bilderna.

The Poacher

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 17:13 »
Det där ser ut att funka utmärkt. Men jag tror att om jag köper en högre låda med lock så uppnår jag samma sak men behöver inte  bygga plyfaboxen.
Kollade på IKEA, lådan samla är 78x56x42 cm, det borde duga gott. Eller så kör jag på den box jag har nu som är 60x40x30 (BxDxH).
Vi får se hur det går.  Väntar hem nya ägg på fredag så då blir det till att börja om. En stackare från första kläckningen  överlevde (av 27).

Valmet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 17:19 »
Stackars lille plutt :-\ Men en överlevare!

Det gäller bara att man har tillräcklig höjd, så att värmelampan kan justeras rätt.
Annars går det nog bra med vilken stor låda som helst.
Bara det inte blir mellanrum mellan plastback och låda så nån stackare lyckas flaxa över å fastnar.

The Poacher

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 17:23 »
Ja, det måste vara lite avstånd från lampan, annars blir det som sådana där lampor de har på McDonalds som håller Chicky-bitsen varma och nystekta... :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser