Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kinesisk dvärgvaktel fakta  (läst 4318 gånger)

Tobbe98

• Västergötland
kinesisk dvärgvaktel fakta
« skrivet: 02 jan-13 kl 18:23 »
Hej allihopa!
Jag är ny här på forumet och håller på att lära mig om sidan.
min tanke är att jag ska kanske skaffa kinesiska dvärgvaktlar,
så jag vill ha så mycket information om den som möjligt.
det jag mest undrar är vilken temperatur dom ska ha året runt?
ska som kunna vara ute året runt?
vad ska dom gå på?
vilket foder och om det är nåt specielt tillkost som dom måste ha?
vilka tillbehör?(små hus, grenar mm..)
hur många man kan ha på en ta av 3x3m?
ska man ha mer höns än tuppar eller tvärt om?

tacksam för svar :D
Tobias Axelsson

peppz

• Västergötland
SV: kinesisk dvärgvaktel fakta
« Svar #1 skrivet: 22 jan-13 kl 23:36 »
Samma som övriga vaktlar i stort sett. Den stora skillnaden är att de inte är lika köldtåliga, trivs bäst inomhus, men ska åtminstonde hållas frostfritt, jag har mina i lagårn på vintern ca +5-10 grader och det funkar men dom ser lite väl frusna ut ibland tycker jag.
minimimåttet för boyta/djur beräknar du enligt Sjvs tabeller, dom finns i PDF på deras hemsida.
Just kinesisk dvärgvaktel tvistas det lite om eftersom de dels räknas som litet fjäderfä men även är erkända som bur/sällskaps-fågel och de olika tabellerna för krav på utrymme stämmer inte riktigt överrens.
Om du räknar dom som höns så får du på 3x3m (9kvm) ha 81 st höns som väger mindre än 2.4 kg och om du räknar dom som burfåglar så får du på samma yta ha 225st fåglar på 16-20cm.

Använd sunt förnuft- måttandivelserna är minsta tillåtna mått och att understiga dessa räknas som djurskyddsbrott vilket går in under djurplågeri.
Men minsta tillåtna mått är inget att eftersträva att ha på sina burar/boxar/byggnader.
Generellt inom djurhållning tittar man för noga på minsta tillåtna när man bygger...  Bara för att det är lagligt betyder det inte att det är bra.
Okay att man måste vara lite ekonomisk när man bygger en lagård för 1000 mjölkkor, då räknas varje centimeter och det är otroligt mycket pengar som ska skrapas ihop, Men ska man ha tex en liten grupp kinester hemma kan  man gott kosta på sig att lägga på lite extra tycker jag!!!

Ha minst dubbla antalet hönor mot tuppar så blir det mindre spänt och stressigt i gruppen och hönorna slits inte lika hårt.

Och även om du utrymmesmässigt får ha över 200 fåglar ihop så betyder det inte att de trivs på det sättet, jag tycker kineser funkar bäst i grupper med max 10 djur i. och då med en eller två tuppar och resten höns om det är könsmogna djur.
Så vill du ha fler än 10 vuxna djur så föreslår jag att du delar upp utrymmet och håller flera grupper.
« Senast ändrad: 22 jan-13 kl 23:58 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser