Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matäggs fråga.  (läst 2161 gånger)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
Matäggs fråga.
« skrivet: 02 jan-13 kl 21:33 »
Hej hej på er alla!
Jag har lite skumma matäggs köpare.
Dessa har köpt ägg utav mig under 2012.
Har då tagit 50kr för 30 ägg.
Nu har jag räknat lite på det där med hönsmat mm.
Och insåg att jag typ ger bort äggen gratis.
Tänkte höja priset med 5kr. Men då blev jag typ halshuggen.
Det hade de ALDRIG tänkt betala.
Jaha jag blev paff. Vet att många andra tar mycket mer för sina ägg.
Har jag varit för snäll innan eller?
Hur hade ni gjort?
Mina höns lägger mycket mer ägg än vad jag själv kan göra av med så jag behöver ju ha mina äggkunder.
Men känner att jag inte vill ge bort äggen.
Hur mycket tar ni betalt för matägg?
De äggen jag säljer är efter Bruna lohman höns.
Så stora fina bruna ägg är det. Å gulan år super gul.
Har givetvis kunder som gärna betalar detta pris. Men kan ju inte tvinga på dem hur många ägg som  ;)

Blötsnö

• Östergötland
SV: Matäggs fråga.
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 21:38 »
Finns ingen anledning att ge bort dina fina ägg! Alldeles för billigt. Ett ekologsikt ägg ligger kring 3 kronor i butiken, under 2,50 finns ingen anledning att sälja för om man inte har extremt dåligt med kunder. Uppvärdera dina hönsägg med gott samvete!

Rutagården1885

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 22:13 »
Jag hade höjt priset iallafall.

Vi säljer 20 ägg för 50:- Alltså 2,50:-/ägg
Och då även till folk som vi inte känner, alltså även andra än familjemedlemmar är villiga att betala det priset :)
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 22:15 »
Jag vill inte kalla mina ägg ekologiska. Så de ej får ekologisk mat.  ;)
Jag tittade på Maxi för ett tag sen å då tog dem 38kr för 6 brunaägg. ekologiska då. Tyckte jag va fantasi pris.
Så att jag höjer mina lite tycker inte jag ska va omöjligt.
Oj jag tar under 2kr/ägget idag.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 22:17 »
Håller med Blötsnö ...
Jag säljer mina ägg för 40 kr/kg, det blir 2,50 - 3 kr per ägg. "Ägg från Karins frigående höns" dock ej ekologiska, det brukar jag påpeka för köpare ...
En del köper inte mina ägg, men jag tror inte det har med priset att göra.
Brukar få sålt det jag har ...
Får dock lite panik ibland när jag står här med 30-40 ägg.
Jag har blandraser som värper ägg i olika storlekar ...
Från början när jag bara hade värphydrider tog jag 2,50 styck, men när det blev flera storlekar bestämde jag mig för att ta pris per kilo, samtidigt höjde jag priset lite :)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 22:24 »
Oki. Men då höjer jag å de som ej vill köpa mer får ju va utan ägg. Svårare än så är det egentligen inte.
Jag säljer ägg i 30 fack idag. Kanske bättre å dra ner antalet i facken så känns det inte så dyrt ?
Får ca 3 fack om dagen. Men minska lite nu när jag sorterat bort avelsäggen.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 22:31 »
Höj priset till 60 kr för ett flak och vill folk köpa färre ägg kan du ta ut ett högre pris. 2.50 - 3 kr för ett bra ägg är inte för dyrt

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 22:34 »
Jag säljer mina ägg som ruskigt exklusiva ;D tar minst 3,33 st och säljer aldrig i mer en nio åt gången, det får äggen att värka extra värda att vänta på. Marknadsföring helt enkelt  o:) Fast jag bor bra till med lite hönsägare och många höginkomsttagare och det ligger rätt i tiden nu...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 22:50 »
höj dina priser - goda ägg är värt det!
 Jag ta 2 kronor/st osorterad, alltså några små några små som dem kommer eller 3 kronor/st för stora (< 60 gram). folk tycker det är helt OK. Kommer det någon som tycker att det är för dyrt så hänvisa jag gärna till närmaste ICA-butiken. Jag har inga problem att blir av med äggen och dem flesta kommer och köper regelbunden.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #9 skrivet: 02 jan-13 kl 23:01 »
Tack för alla svar. Nu känner jag mig lite bättre till mods.
Jag tror helt klart att många utav mina kunder betalar mitt nya pris.
Men jag blev lite paff när jag fick berättat för mig hur sjukt dyra ägg jag har.
Har ni något tips på å ragga nya kunder? Om jag nu blir av med någon så behövs det nya.
Funderade på å ta några 6 pack ägg å skriva en liten lapp å köra runt till mina goa grannar.
Vad tror ni om det? Måste ju märknadsföra sig  ;)

Valmet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 23:11 »
Jag har min trogna köpekrets.
Dom som uppskattar kvalitet :) Man får bygga upp det efterhand som ryktet sprider sig.

Men.. det finns gott om snåljåpar oxå, jag tar 50kr/flaket.
Flera som sagt Jasså det är ju dyrt! Men inte ens stormarknader säljer vanliga ägg så billigt.
En del gårdsbutiker tar faktiskt bara 40kr för ett flak men då är det vanliga industri-höns-ägg.

Vissa verkar faktiskt tro att om man "har höns" så får man ägg, helt gratis :-\
Jag hänvisar till ÖB "ifall du ändå skiter i kvalitet å djurs välbefinnande"
Där är äggen BILLIGA >:D ( Ibland kan man tydligen få en gratis intensiv-bantning på köpet, har jag hört) :-X

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jan-13 kl 23:16 »
Gör en lista på vad allting kostar. Bara reglarna till rastgården och hönshuset kostar en mindre förmögenhet! Jag tycker faktiskt att sånt räknas.

Målarfärg till underhåll, golvströ, värmelampa, elkostnad för belysning och värme, hö till reden, vitaminer till vattnet på vintern, foder, snäckskal, sand, foderautomater....

Jag tror att många inte är medvetna om vad det kostar att ha höns. Upplys dem!

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #12 skrivet: 02 jan-13 kl 23:19 »
Jag tog 40 kr per flak och sålde runt 100 flak i veckan. Det gick bra men sen höjde jag till 50 och då försvann en del men de flesta ifrågasatte inte ens. Men då fick dom levererat hem till dörren varje vecka.  Den biten gick bra tyckte jag. Gav bra vinst.  Att en mindre producent köper ett dyrare foder tycker jag inte riktigt ska vara äggköparens problem.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #13 skrivet: 02 jan-13 kl 23:29 »
Ska jag räkna på exakt allt vad mina söta höns kostar mig å tro jag ska gå med vinst så får jag nog höja mycket mer än till 60kr facket.
Men jag skulle bli så nöjd om de i alla fall kunde betala sin egen mat.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-13 kl 23:31 »
jag säljer äggen för 2 kr st och jag får 15-20 ägg om dagen och ibland så har jag 100 ägg och ibland så är det bokat någon dag framåt så det är olika

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 02 jan-13 kl 23:46 »
Jag tänkte mest att om folk inte vill betala ditt pris så kan du ju förklara vad det faktiskt kostar. Även de löpande utgifterna är ju många fler poster än vad man kan tro om man inte är så insatt.

Neon Knight

• -
« Svar #16 skrivet: 03 jan-13 kl 08:36 »
Rätt pris för äggen är så mycket som köpare och säljare kommer överens om. Om äggen kostar mer att producera än det går att få för dem är enda lösningen att producera färre ägg. Eller sänka produktionskostnaden, förstås.

Gullregn

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jan-13 kl 08:45 »
Jag betalar gärna 2-3 kronor styck för kvalitetsägg av normal storlek.
Det behöver inte vara ekologiska ägg.
Det jag vill är helt enkelt att det finns tillgång till ägg
och då köper jag gladeligen typ 30-40 ägg i veckan.

Gullregn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 jan-13 kl 09:01 »
Dom som normalt handlar ägg på Willys och kan få dom för under 2 skr dom undrar nog varför ägg ska kosta 3 skr styck då det ju inte är ägg som har anställda och en organisation/företag och transporterade till affären utan man hämtar ju själv.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #19 skrivet: 03 jan-13 kl 09:35 »
Nej bli rik på ägg lär jag inte bli men det e inte meningen i heller  ;)
Jag tog en LÅNG diskussion med min granne. Han + några han känner köper ägg utav mig. Å de betalar gärna lite till Så inga problem där.

Han drog en lång lista på varför man ska köpa ägg utav mig  :P
Hönsgrupperna hos mig e inte stora.
De bor i stora boxar med både halm, hö och sandbad.
De får gå ut dagligen i stor inhägnad som är rovdjurssäker så gott det går utan å överdriva.
De har sittpinnar och fina reden.
Alltid tillgång till foder, säd och snäckskal.
Matrester dagligen.
Ja man kan göra listan lång.
Min granne har varit många gånger i mitt hönshus å kollat. Han måste ju inspekterar om där blivit kycklingar  ;)
Sådan här köpare gillar jag som verkligen bryr sig om djurets bästa.

Säljer man runt 100 flak i veckan då kallar jag tyvärr det fabrikshöns. Så många vill jag inte ha med å göra.
Vill ha lagom mängd så jag kan lätt hålla ordning och reda =)

Men jag höjer mitt pris med 55kr flaket. Så de som ej vill köpa utav mig får helt enkelt köpa på maxi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser