Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flock-dynamik och kala ryggar  (läst 915 gånger)

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
flock-dynamik och kala ryggar
« skrivet: 04 jan-13 kl 09:03 »
Hej, jag har en flock på 6 hönor och 2 tuppar. Tupparna + 3 av hönorna är maskinkläckta (1a veckan i april -12) och uppvuxna tillsammans. Tupparna är fina och beskyddande (kluckar och kråmar sig för damerna) utom när det kommer till parning. Det är inte alltid parning med hönans godkännande... och de tre hönorna är också slitna på ryggen. Flocken utökades med 3 nya för en månad sen, där en är kack-höna sedan tidigare. Hon blir fortsatt illa behandlad och är ganska skitig, men inte alls sårig eller kal. Tyvärr går tupparna inte i mellan och styr upp.

Så frågorna ä:
Brukar tupparna hyfsa till sig? De är ju bara 9-10 månader nu.
Behöver flocken utökas med fler hönor för att minska slitaget eller borde jag egentligen ta bort en tupp? Har inga andra problem med dem.
Hur länge kan/brukar en höna behöva ha sadel/skydd?
Tips på hur ni skulle ha gjort, helt enkelt.
Som man skördar får man skafferi

skogsbonne

• Värmland
SV: flock-dynamik och kala ryggar
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 09:57 »
ska du bara ha dom som gårdshöns och inte sälja avelsägg så kan du ta bort 1 tupp för en tupp räcker gott och väl till 6 hönor

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 10:04 »
Tupparna är rätt unga ännu.. att jämföra med tonåringar.. dvs troligen lite "översexuella" något som brukar ge sig med åldern...

Tex så blev Maranflickorna rätt nötta på ryggen i fjol då tupparna var 1år.. men i år syns ingen nötning alls på ryggen.. visst i fjol var dom två gossar på 4 flickor och i år är det två flickor extra.. så lite fler damer har dom men inte så många fler..

Oftast är det ungtuppar som nöter .. dom har inte tekniken rätt och vill kanske lite mycket  :-[
Har man då en "gammeltupp" så håller han ordning på ungspolingar och det går lugnare till..

En höna behöver sadel tills fjädrarna vuxit ut igen.. alt. att gå avskilt från tupp! det är annars lätt att tuppen river upp sår på ryggen. Har hört att en del som har utställningshöns låter hönorna ha "sadel" i förebyggande syfte.. dvs för att inte få fjädrarna tilltufsade inför utställning
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 11:43 »
va är sadel för nått? en plastskena?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 11:58 »
Sadel är ett skydd för ryggen som man kan ha på hönor om tuppen går för hårt åt dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser