Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenvärmare till vedspis  (läst 10866 gånger)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
Vattenvärmare till vedspis
« skrivet: 04 jan-13 kl 11:35 »
Vad heter den, den där kopparbyttan med tappkran som man kan ha bredvid vedspisen?

Fann lyckligt en sådan i uthuset här om dagen, och började undra varför den plockats bort. Kanske läcker den, det får undersökas. Eller kan ni komma på några andra anledningar till varför man tar bort den? Om man inte har någon användning för varmvattnet den ger kanske den stjäl för mycket energi. Eller är den bra för värmebuffring? Mina grannar, eller de som bodde där innan, hade stoppat in tegelstenar i ugnen på deras vedspis för att hålla kvar värmen lite längre.

Så om den nu fungerar ska jag se vad jag kan använda den till. Diskvatten kanske. Någon som vet hur varmt vattnet brukar bli? Kokande? Är det ok om det kokar, eller bör man tappa ur lite då och fylla på med kallt vatten?

Något annat man bör tänka på?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vattenvärmare till vedspis
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 07:35 »
Dessa kopparbyttor brukade sitta inmurade i spishällen bredvid vedspisen. Riktigt tjusigt med en rejäl spiskåpa ovanför :) . Kanske har di bytt spis till en fristående spis (typ den vitemaljerade Husqvarnan), dessa har ju inbyggd vattentank (som i 9 fall av 10 är upprostad) för att värma diskvatten och dylikt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 09:46 »
Mina föräldrar fick tag på ett ca. 30l stort kärl i rostfritt stål som de hade stående på vedspisen för varmvatten, den hade tidigare varit kaffekokare på någon restaurang. Jag vet inte om det någonsin kokade i den, men det funkade rätt bra att alltid ha varmvatten. Och vattnet avdunstade ju ständigt, vilket hjälpte på luftfuktigheten under vintern. De är förstås också bra för värmebuffring, men har man en rejäl skorsten så gör det nog inte så stor skillnad. Bra om kärlet är i koppar, då är det lätt att löda om det är skador.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 09:58 »
Varmvattenberedaren i koppar plockades ofta bort i samband med att man installerade en elspis.
Innan elektricitetens intåg fanns det tid att tjäna på att ha förvärmt vatten.
Den var förtennad på insidan för att man inte skulle bli förgiftad av kopparoxid om man använde vattnet till matlagning.
Detsamma gällde naturligtvis kokkärlen.
Vattnet blir normalt sett aldrig så varmt att det kokar och det borde gå utmärkt bra att använda till diskvatten.
Gräset är grönare på våran sida.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 jan-13 kl 11:13 »
Ah, men då borde det vara helt ok att sätta in den igen, om den är hel. Torpet har elspis, men i ett nytt kök i en utbyggnad som byggdes på 70-talet, så det kan inte vara av utrymmesskäl som den plockades bort. Och hålet där den ska sitta finns fortfarande kvar, så det borde vara att bara köra in den där igen. Så blir det tjusigt!

Tack för alla svar!
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 22:02 »
Eftersom sådana där vattenvärmare har varit stöldbegärliga i en del perioder när folk har betalat bra för gamla kopparföremål på auktioner osv, så är det ganska vanligt att man har tagit loss och gömt undan vattenvärmaren om ett hus ska stå tomt någon längre tid.

Om den måste lödas ihop eller om förtenningen måste göras om, så var noga med att använda blyfritt tenn! Alltså inte vanligt gammaldags lödtenn som brukar innehålla 40-50 % bly. Det är ju minst lika illa om det kommer blysalter i matlagningsvattnet som att få koppar i det.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 13:30 »
Ah, stöldbegärligt lät rimligt. (Å andra sidan låg den "gömd" i ett olåst förråd istället...)

Hur ser den ut om den är förtennad på insidan? Lite mer gråaktig? Min var ungefär lika på både insidan och utsidan.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 14 jan-13 kl 21:46 »
Hur är det egentligen med kopparns giftighet i de här sammanhangen? Jag menar. De flesta vattenledningsrör för varmvatten är ju gjorda av koppar, även kallvatten förstås.

Iof rekommenderas det väl inte att man dricker varmvatten, men det är väl mest för att det kan finnas bakterier?

/Markus
Ät kött - må bra - lev länge.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 22:20 »
Den behållaren är väl ämnad för disk- och annat blaskvatten. Inte tusan förtär man något av det?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 22:29 »
Hur är det egentligen med kopparns giftighet i de här sammanhangen? Jag menar. De flesta vattenledningsrör för varmvatten är ju gjorda av koppar, även kallvatten förstås.

Iof rekommenderas det väl inte att man dricker varmvatten, men det är väl mest för att det kan finnas bakterier?

/Markus

Risken för att man får ohälsosamma kopparföreningar i vattnet är nog inte så stor när det är frågan om rent kallvatten. Utfällningen går mycket fortare i värme och i synnerhet om det finns med salter, syror och annat som kan förekomma i matlagningssammanhang.
Varmvatten har jag en känsla av kan bli ganska kopparhaltigt om det har stått länge i en stor förrådsberedare. Men om det rör sig om en genomströmningsberedare eller en relativt liten beredare för ett stort hushåll där vattnet ändå omsätts flera gånger per dygn, så är det nog ingen större fara. Det beror säkert också på vad vattnet från början har för egenskaper - ju mjukare och surare det är, desto mer kopparupptagning kan man vänta sig.
Den som en gång har varit med och plockat isär en gammal varmvattenberedare brukar man för övrigt inte behöva förmana att låta bli att dricka varmvatten ur kranen :)

Kitsune

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 13:09 »
Nu har jag lekt lite med min vattenvärmare, och kunde konstatera att kranen läcker. Kanske därför de kastade ut den. Har hört att det tydligen är ett ganska vanligt fenomen. Men finns det någon här som har en idé på hur man kan lösa det? Jag provade att linda lite lin runt nedre delen av tappen, nedanför hålet (om ni vet hur den ser ut? Kanske finns olika konstruktioner?) och sedan smeta på lite armaturfett över linet. (Nu vet jag inget om vare sig lin eller armaturfett, hittade det bara i en låda och tänkte att jag kan ju testa i alla fall.) Men det droppar fortfarande, och jag antar att mängden lin gjorde att tappen inte riktigt går att köra ner hela vägen. Kan man använda någon gummipackning eller något istället?

Kitsune

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 15:22 »
Kopparcistern heter det visst! Enligt vedspis.se i alla fall.
http://www.vedspis.se/sv/delar/Tillbeh%C3%B6r/Kopparcisterner/
Kikade på deras kranar, men den jag har är av enklare modell. Undrar vad den modellen kallas.

Mimie

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-13 kl 16:22 »
En arbetskamrat till mig har fyllt sin vattencistern med sand och har på så sätt fått ett litet värmemagasin. Hon är jättenöjd med den. Själv har jag några täljstenar i ugnen och det fungerar ganska bra det med.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 22 jan-13 kl 15:25 »
Tror mina grannar också har sand i den.

Om man skulle ha den på plats, men tom, skulle den må dåligt av det? Kan inte tänka mig att det borde göra något, men slänger ur mig frågan för säkerhets skull. (En aromalampa jag hade ångade slut på sitt vatten, och mådde inte så bra av det. Men det kanske blir en annan hetta där? Och koppar kanske beter sig annorlunda.)

ca

« Svar #14 skrivet: 22 jan-13 kl 15:38 »
Ja, den "bränns" på spissidan om den är tom och det är mycket svårt att göra en ny sida. Kranarna hade (åtminstone på den tiden) ingen packning utan hade såpass passning att det ändå blev tätt. Är det så kranen inte används frekvent så brukar den fastna och när/om man lyckas få loss den brukar den inte vara helt tät. Har man vatten i den och eldar behöver man fylla upp den varje dag och det bildas mycket föroreningar(pannsten) som gör det besvärligt att förtenna om beredaren. Mina var såpass illa medfarna att jag var tvungen att löda loss kranen och göra nya behållare.

bua

« Svar #15 skrivet: 22 jan-13 kl 15:48 »
Testa att låta den droppa någon vecka så kanske den sätter sig (ta bort linet först, fettet spelar nog mindre roll. Tappen till kranen är ju konisk, så tillräckligt långt ner med kranen så bör det bli tätt.

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 22 jan-13 kl 15:51 »
Vår rymmer ca 8 liter och vattnet går från kallt till "för varm att doppa fingrarna i" på typ en halvtimme :) Perfekt till diskvatten

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 22 jan-13 kl 18:08 »
Har man vatten i den och eldar behöver man fylla upp den varje dag och det bildas mycket föroreningar(pannsten) som gör det besvärligt att förtenna om beredaren. Mina var såpass illa medfarna att jag var tvungen att löda loss kranen och göra nya behållare.

Om det ska bildas pannsten eller inte beror på vattenkvaliteten. Om vattnet är hårt eller salt så blir det mycket pannsten, likaså om man inte har någon omsättning på vattnet utan bara fyller på allteftersom det avdunstar. Tömmer man ut halva vattenmängden och fyller på motsvarande nytt vatten dagligen så minskar pannstensbildningen.
Man kan också räkna med att det inte blir mycket pannsten så länge vattentemperaturen håller sig under ca 50 grader. Eldar man hårt och länge kan det alltså vara bra att ha omsättning på vattnet under tiden.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 28 jan-13 kl 14:33 »
Ja, en sådan konisk tapp är det. Har försökt trycka ner den men den droppar ändå. Pappa tipsade om att försöka slipa den, om den kanske blivit ojämn av slitage. Linet har jag nu plockat bort. Kanske kan jag låta den stå och droppa till sig lite i ett annat rum (vedspisen är placerad bredvid kammaren och bara någon meter från min huvudkudde...) Ska testas.

Vad är pannsten?

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 jan-13 kl 14:58 »
Ja, en sådan konisk tapp är det. Har försökt trycka ner den men den droppar ändå. Pappa tipsade om att försöka slipa den, om den kanske blivit ojämn av slitage. Linet har jag nu plockat bort. Kanske kan jag låta den stå och droppa till sig lite i ett annat rum (vedspisen är placerad bredvid kammaren och bara någon meter från min huvudkudde...) Ska testas.

Vad är pannsten?
Mineraler i vattnet som blir en beläggning på kärlets väggar om vattnet är tillräckligt varmt tillräckligt länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser