Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storhandla dyrare än småhandla  (läst 12217 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
Re:Storhandla dyrare än småhandla
« Svar #40 skrivet: 24 jan-07 kl 16:45 »
I Örebro kostar standardmjölken 6,60 på Coop forum och 6,98 på Ica. Eftersom jag använder 6 dl mjölk + 4 dl vatten till 1 liter mjölk kostar min mjölk 3,96 eller 4,18 per liter. Sist jag räknade efter var det mindre än 5 kronor. ;)
ja, men du kan ju inte räkna med utspädd mjölk heller!!

Norrsken

• -
« Svar #41 skrivet: 24 jan-07 kl 21:15 »
Alla räknar som de vill! Själv passar jag på att köpa arlas gammaldags ekologiska mjölk var gång jag styr kosan söderut. Det är den enda mjölk jag kan dricka! Förutom om man känner nån bonde man kan köpa direkt från då, eller har kor själv.. Personligen skulle jag gärna betala en slant direkt till bonden, och få mjölk som smakar! Annars dricker jag vatten, och där kan jag ju inte klaga på priset! Inte så länge det som kommer från kranen smakar bra i alla fall!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sommartorparn

« Svar #42 skrivet: 24 jan-07 kl 21:30 »
Eftersom jag använder 6 dl mjölk + 4 dl vatten till 1 liter mjölk kostar min mjölk 3,96 eller 4,18 per liter. Sist jag räknade efter var det mindre än 5 kronor. ;)

Min tyske svärfar är inne på samma linje som du. Han köper starköl med pensionärsrabatt på bryggeriet han jobbade på förut. Sen späder han det med vatten - och vips - så blir det lättöl!

(Nu ska vi se om jag lyckades med att citera ett annat inlägg.)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #43 skrivet: 25 jan-07 kl 08:45 »
Jag köper inte torrmjölk för att jag vill ha varor som är så lite processade som möjligt, dels för att jag tror det är nyttigare och ett tungt vägande skäl - miljön. Det kostar en hel del energi att koka eller frystorka bort allt vatten ur mjölken!

Och så storhandlar vi eftersom vi är en relativt stor familj (5 st) och har bilavstånd till affär. (Och inte tycker om att gå i affärer.) Tycker jag har fullt upp med alla måsten och är helt slut av att få med mig dem, så de impulsköp det blir, kommer för et mesta från från 'kort datum och halva priset-disken'.  ;)

Man kanske bara ska modifiera vad som är mest ekonomiskt en smula. Påståendet att det lönar sig att storhandla förutsätter ju att man är en kunnig husmor (oavsett kön) som kan planera och sedan använda allt som handlats. Det är ingen lätt konst. Jag slänger en del frukt & grönt men jagar familjen med att äta upp det som finns. En sak att bli bättre på är att rädda frukt som håller på att bli för gammal genom att koka kräm på den.

Och vill man inte lägga ner den tid och tankemöda det tar att planera mat och sen använda den, då är det antagligen mer lönsamt att småhandla...

Gryning

• Mirandas have
« Svar #44 skrivet: 25 jan-07 kl 08:46 »
Lyllos er som har gammeldagsmjölken kvar förresten ... den försvann från Skånemejerier för något år sedan.  >:(

manna

• -
« Svar #45 skrivet: 25 jan-07 kl 08:57 »
Lyllos er som har gammeldagsmjölken kvar förresten ... den försvann från Skånemejerier för något år sedan.  >:(

Men du kan ju köpa Åsens lantmjölk i stället. Den smakar bra, tycker jag. Och den är inte homogeniserad, så den ser lite mer ut som riktig mjölk oxå.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

• -
« Svar #46 skrivet: 25 jan-07 kl 20:11 »
Men du kan ju köpa Åsens lantmjölk i stället. Den smakar bra, tycker jag. Och den är inte homogeniserad, så den ser lite mer ut som riktig mjölk oxå.
..och det är just detta att den inte är homogeniserad som får den att smaka så bra! Det är min teori i alla fall. Jag var själv allergisk mot mjölk som barn, men det växte bort.. Det var mitt livs störstabesvikelse när jag fick smaka mjölk för första gången.. Hade föreställt mig når ljuvligt gott, men den smakade ju urk!! Första gången jag smakade mjölk var hos en som hade en bekannt som hade kor, som kommit med RIKTIG mjölk! DEN var god!! Har sen undvikit mjölk, förutom när jag i jobbet hamnat hos ett par vars dotter hade mjölkkor, åter den där underbara riktiga mjölken.. Sen ytterligare år av torka på  mjölkfronten tills arla komm med den gammeldagsa då, äntligen en mjölk som smakade som den skulle.. Några månader senare flyttade jag norrut igen, och norrmejerier har inte heller nån icke homogeniserad mjölk, så.. Till helgen ska jag njuta. Ska söderut för att fira sonens treårsdag tillsammans med hans far och diverse vänner!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 26 jan-07 kl 12:31 »
...8<....

Man kanske bara ska modifiera vad som är mest ekonomiskt en smula. Påståendet att det lönar sig att storhandla förutsätter ju att man är en kunnig husmor (oavsett kön) som kan planera och sedan använda allt som handlats. Det är ingen lätt konst. Jag slänger en del frukt & grönt men jagar familjen med att äta upp det som finns. En sak att bli bättre på är att rädda frukt som håller på att bli för gammal genom att koka kräm på den.

bra tips att göra kräm med frukten som börjar bli gammal o ratad!
Jag har det problemet, storhandlar entusiastiskt mycket frukt och grönt, ungefär varannan vecka.
I slutet på vecka två så finns det 1-2 kg sorgsna äpplen, skrynkliga klementiner, brunfläckiga bananer..m.m
Speciellt nu när barnen bor växelvis hos pappan o mig...men jag försöker få grönsaker o frukt att också växelbo :D
Bananerna gör jag oftast "bananmjölk" på, snabbt o enkelt att variera.
ner med dem i mixern, häll på mjölk, mixa & servera. Variationer: honung, kanel, äggula, vaniljglass, diverse andra experiment har förekommit men de är för äckliga att nämnas..

Gamla äpplen är jag sämre på att ta hand om. Ibland blir de ugnstekta med socker o kanel, så marsan eller vaniljglass till det. Ibland blir de fågelmat..

Egentligen tänker jag mig alltid en fruktsallad som håller ett 2-3 dagar i kylskåpte, gärna med lite goda juicer och en skvätt apotekarnes fruktsoda i, den äter de gärna!

gamla grönsaker blir soppa..
« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 12:41 av Eulalia »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #48 skrivet: 26 jan-07 kl 13:21 »
Jag har det problemet, storhandlar entusiastiskt mycket frukt och grönt, ungefär varannan vecka.
I slutet på vecka två så finns det 1-2 kg sorgsna äpplen, skrynkliga klementiner, brunfläckiga bananer..m.m

Haha, alltid uppiggande med igenkänning - så skönt att läsa att det finns fler med samma problem! ;)
Det är samma sak här också. Mina söta söner är trevliga och rara på alla sätt :-* , men ack så förbaskat kräsna när det gäller att äta frukt. Minsta lilla fläck, och så ratas den. Samma sak när det gäller frukt som har legat längre än ett par dagar. Eller om smaken inte är helt 100%. Då kan de ta en tugga och sedan lägga äpplet i vasken.
Jag blir tokig på dem!!! >:(  och * drar mig i håret *

Mycket blir lite lättare när man har djur. Hästar och höns får överblivet bröd och gamla äpplen. Hönsen är tacksamma ö h t när det gäller mat- och fruktrester och omvandlar allt till supergoda ägg :) . Fast gamla bananer ratar de.  
Why be normal when you can be yourself?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 26 jan-07 kl 15:02 »
bra tips att göra kräm med frukten som börjar bli gammal o ratad!
Speciellt nu när barnen bor växelvis hos pappan o mig...men jag försöker få grönsaker o frukt att också växelbo :D
Bananerna gör jag oftast "bananmjölk" på, snabbt o enkelt att variera.
ner med dem i mixern, häll på mjölk, mixa & servera. Variationer: honung, kanel, äggula, vaniljglass, diverse andra experiment har förekommit men de är för äckliga att nämnas..

Gamla äpplen är jag sämre på att ta hand om. Ibland blir de ugnstekta med socker o kanel, så marsan eller vaniljglass till det. Ibland blir de fågelmat..

Egentligen tänker jag mig alltid en fruktsallad som håller ett 2-3 dagar i kylskåpte, gärna med lite goda juicer och en skvätt apotekarnes fruktsoda i, den äter de gärna!

gamla grönsaker blir soppa..

gör du inte äppelpaj och äppelkaka?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 jan-07 kl 17:44 »
hej!
idag har vi varit och handlat på willys och här kommer redogörelsen ;D

antal varor: 43st
totalsumma: 452.50kr
antal middagar till oss 2= 24st eller mer.

*milda culinesse 10.98
*lättmjölk 1liter 5.95
*lättdryck apelsin/persika 2st*3,98=7,96
*lättdryck fläder 2st*2,98=5.96
*lättdryck ananas/apelsin 2st*5,80=11.60
*lättdryck äpple2st*2,98=5,96
*youghurt 4*125g*2=13.96
*lätta 400g 10.60
*cremefraiche tomat 9.98
*willys drickyoughurt 4st*5,90=23,60-3,60 i rabatt
*picnicbog i bit 18kr
*picnicbog i bit 21,47kr
*revbenspjäll 27,57kr
*potatismos 20port 15.90
*grillkorv familjepack 1,5kg 31,85 kr (tidigare 45,50) 30%
*grönsaksblandning 1kg 16,90
*bacon 3pack 19,40
*degistive 250g 2st för 10kr
*salta pinnar 250g 5,98kr
*köttfärspirog 120g 4st*7,98=31,92kr
*kexchoklad 10pack 19.98kr
*äpplen golden delicious 1.226kg a` 13.90kg=17,04
*nachos 400g 13.90kr
*korvbröd 16pack 13,98
*risgrynsgröt 500g 6,95
*grovsnus lös 30,00kr
*oxjärpar 2st*21,75=43,50kr
*bärkasse plast 2st =3kr
*bärkasse papper 2kr

den som vill för gärna kontrollräkna ,men jag tror ej det behövs, då jag skrev av kvittot rakt av ;)
så visst går det att handla billigt!!

Alva

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 26 jan-07 kl 18:00 »
Men var har du grönsakerna  :o.
Allt du handlat är ju skräpmat. Korv och korvbröd, potatismos och köttfärspiroger. Hujeda mig !
Du skulle kunna äta billigre  OCH nyttigare....

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 26 jan-07 kl 18:06 »
Men var har du grönsakerna  :o.
Allt du handlat är ju skräpmat. Korv och korvbröd, potatismos och köttfärspiroger. Hujeda mig !
Du skulle kunna äta billigre  OCH nyttigare....

så du tycker att picnicbog är skräpmat?

Alva

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 26 jan-07 kl 18:17 »
Vet inte riktigt vad picnicbog är för något, rent kött ?
Om så är, beror det ju på var det kommer ifrån, hur djuret levt, vad det ätit osv.
Men du, jag tänker på att du gillar att spara, eller hur?
Om du tänkte lite annorlunda när det gäller maten så skulle du kunna äta både nyttigare och billigare.
Och gott ! Det är väl inte fel ?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 jan-07 kl 18:48 »
Vet inte riktigt vad picnicbog är för något, rent kött ?
Om så är, beror det ju på var det kommer ifrån, hur djuret levt, vad det ätit osv.
Men du, jag tänker på att du gillar att spara, eller hur?
Om du tänkte lite annorlunda när det gäller maten så skulle du kunna äta både nyttigare och billigare.
Och gott ! Det är väl inte fel ?

jag äter både nyttigt och billigt!
även om nu denna handlingen inte va så värst nyttig.
men det är priserna jag vill visa,inte VAD jag har köpt.

manna

• -
« Svar #55 skrivet: 27 jan-07 kl 07:30 »
jag äter både nyttigt och billigt!
även om nu denna handlingen inte va så värst nyttig.
men det är priserna jag vill visa,inte VAD jag har köpt.

För min del vore det intressantare att se VAD till VILKET PRIS. Priserna i sig är ju inget intressant. Då kan jag köpa ett gäng tuggummin och säga "Titta, vad billigt jag och min man lever varje månad". Lägg större delen av pengarna på ickeprocessade varor, så kan du laga ännu billigare mat åt dig och din sambo! Det blir godare gröt i egen gryta!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 12 feb-07 kl 22:16 »
puttar upp tråden lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser