Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av solfångare?  (läst 6042 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Erfarenhet av solfångare?
« Svar #20 skrivet: 06 jan-13 kl 17:56 »
Har ingen solvärme själv men har funderat på det till och från ibland, tyvärr är läget inte optimalt för solinstrålning  här heller. Men slingorna ska nog sitta i botten på tanken så du får största tempskillnaden mellan solfångare och tank eftersom styrningen inte startar tankladdning förrän det är varmare i fångaren än i tanken. Sen ska det väl vara skiktningen i tanken som gör att varmvattnet stiger till toppen där uttaget görs.

Nej då förstör du skiktningen det ska vara minst en i toppen och en i botten med styrning
« Senast ändrad: 06 jan-13 kl 18:10 av Alexn72 »

eka

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 06 jan-13 kl 17:59 »
De här byggsatserna, är de knepiga att få ihop och tar det lång tid?
Du frågade om arbetet att bygga för det låga priset jag gav.

Jo alla medlemmar i Sofångargruppen, en samling företag som är intresserade av solfångare kan ta hem en typ av solfångare som heter Leosol3
De finns också att köpa som Leosol5

Ungefär såhär tolkade jag det.
Självbyggena skulle säljas till rimligt pris men bara till dem som går kurser.  Intäkterna skulle vara lärar-arvodet. Jag gick kursen och köpte grunden.
Själva solfångaren + glas + div aluminiumprofiler.
Du behöver köpa några träreglar och isolering summan blir under 2500 per modul.
Rent tekniskt har solgruppen lyckats väldigt bra med konstruktionen och ligger bland de bästa i verkningsgrad.
Du bygger en 4 modulers på under 4h Har du utrymme och bygger flera samtidigt så går det fort av bara den.

Att de inte annonserar om dessa kanske att de ger för dålig vinst och många drar sig för eget arbete.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 06 jan-13 kl 18:09 »
...Jag håller inte alls med om att slingorna ska sitta i toppen!  :D Tvärtom de ska sitta i botten på tanken!  :D Anledningen är att solens värme, som då värmer upp det kallaste vattnet betydligt oftare, kan utnyttjas större delen av året. Ett tydligt exempel var igår den 5:e januari, med minusgrader ute och lite sol gick det in 36,5 underbara grader i tanken!  :D Om slingorna suttit i toppen på tanken, där det alltid är varmare (värmen stiger som bekant uppåt) hade ingen värme alls gått in. Man måste erkänna att varje grad kostar lika mycket att värma upp med annan källa, oavsett om det är med ved eller elpatron man behöver tillföra extra. ...!

Tyvärr är det inte första person jag försöker få att inse att detta inte är en fördel.

Bäst utbyte av värme från solfångare ger minst 2 st slingor, en i toppen och en i botten.
Men toppslingan ska ha en styrning som kolla om vattnet från solfångaren är varmare än det som finns i toppen.
Då ska den släppa in det varmare vattnet som sen går vidare ner till bottenslingan.
Då får du både varmt vatten du kan använda direkt samt föruppvärmning av tanken.

Är däremot toppen varmare än solvattnet så ska det gå direkt till bottenslingan.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 06 jan-13 kl 18:29 »
Kan dra lite snabbfakta då.
Nytt system sedan förra vintern, eldar för all värme. 2 kubik tankar och jag gissar att vedförbrukningen ligger på 40-50 kubik.

I boden där jag har pannan finns ett perfekt plåttak med söderläge utan något skuggande framför så läget flr solfångare är perfekt.

Den stora frågan är ju om det kommer bli någon märkbar skillnad..
Att man slipper elda på sommaren är ju en fördel, men jag antar att vedförbrukningen bara marginellt kommer att påverkas totalt sett

Du ger inte så mycket info men här är lite allmänt igen.
Under sommaren så ska man ha så lite tankvolym som möjligt för dina behov för är det något du inte vill ha under sommaren så är det varmt i pannerummet.
Har du flera tankar så har du även större yta som kan avge värme.
Ett enkelt test är att värma upp allt till max på sommaren och sen inte använda värmen alls.
Har du efter några dygn fortfarande fulla tankar så är allt bra men jag gissar på att du kommer ha max halva värmen kvar i tankarna. ( tyvärr gäller inte riktigt samma om man laddar enbart med solvärme men det är överkurs)

Har du bara halva värmen kvar så kanske det skulla spara dig en hel del genom att koppla bort "extra tankarna" och se om du klarar dig lika länge eller till och med längre pga att du har mindre yta som avger värme.

Hur är det med värmen i pannan, brukar den vara samma som toppen på tanken eller brukar den kallna relativt snabbt efter att du eldat klart ?

Den bör vara "kall" när den inte eldas annars kan det vara så att värmen i tankarna används för att hålla pannan värm och pannan kyls av den konstanta dra som finns genom pannan och ut i skorstenen.

Solvärme kommer ge dig mer fördelar än nackdelar.
Frågan är bara om du finner ekonomi i det hela.

fastfrusen

• -
« Svar #24 skrivet: 08 feb-13 kl 10:59 »
jag har några frågor...
hur lång livslängd är det på solfångare? (Ca)
Levererar de något alls om det är mulet?
Ner till vilka utetemperaturer levererar de värme om det är soligt?
Ca hur många kvadrat solfångare behövs till hur många kvadrat bostadsyta?

sambon har ett hus i österrike, ligger på en höjd i odlingslandskap och har sol i princip hela dagen. Huset är generationsboende, vi har övervåningen och hans pappa nedervåningen. Vi bor ju på svalbard och är inte "hemma" så ofta, men hoppas att spendera mer tid där i framtiden. Pappan börjar känna att det är jobbigt att elda för värmen. (det är vedeldning utan acc tankar i dagsläget) och pappan och sambon har tagit hem offerter på super - high tech pellets brännare. Jag tycker det känns som overkill, och en väldigt stor investering. Där man dessutom är helt beroende av att få pellets levererat. Dom har kanske 2-3 månader om året med minusgrader ute. Men även den mörkaste delen av året har ganska många soltimmar. Och då är det till och från plusgrader.

Så ja, jag tänker att solfångare och acc tankar borde kunna lösa problemet. Till stor del i alla fall... Vad tror ni med erfarhenhet? och har någon en fingervisning på vad det skulle kunna kosta, vattenburet system och vedpanna finns i dagsläget. Behöver kanske frächas upp, men är fullt funktionsdugligt.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

hammiss

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 dec-13 kl 13:26 »
Hej! Satt in solfångare i Maj 60 st rör med alla tillbehör kostnad 24.000:- sen kommer rörmokare till som kopplade in värmeväxlare i Tanken + Elmontör 10.000. Har vedeldning. Monterade upp Solfångarna själv samt drog rör har en lutning på 35 grader på Solfångarna hade i somras mellan 70-80 grader på inkommande vatten från solfångarna. Tog kontakt med 5 st olika firmor den dyraste skulle ha 80.000:-. Det var inga problem att göra det själv det tog en Lördag att montera hela systemet. Funkar hur bra som helst i nuläge 12/12 kl 13.22 60 grader in. :))

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser