Kan dra lite snabbfakta då.
Nytt system sedan förra vintern, eldar för all värme. 2 kubik tankar och jag gissar att vedförbrukningen ligger på 40-50 kubik.
I boden där jag har pannan finns ett perfekt plåttak med söderläge utan något skuggande framför så läget flr solfångare är perfekt.
Den stora frågan är ju om det kommer bli någon märkbar skillnad..
Att man slipper elda på sommaren är ju en fördel, men jag antar att vedförbrukningen bara marginellt kommer att påverkas totalt sett
Du ger inte så mycket info men här är lite allmänt igen.
Under sommaren så ska man ha så lite tankvolym som möjligt för dina behov för är det något du inte vill ha under sommaren så är det varmt i pannerummet.
Har du flera tankar så har du även större yta som kan avge värme.
Ett enkelt test är att värma upp allt till max på sommaren och sen inte använda värmen alls.
Har du efter några dygn fortfarande fulla tankar så är allt bra men jag gissar på att du kommer ha max halva värmen kvar i tankarna. ( tyvärr gäller inte riktigt samma om man laddar enbart med solvärme men det är överkurs)
Har du bara halva värmen kvar så kanske det skulla spara dig en hel del genom att koppla bort "extra tankarna" och se om du klarar dig lika länge eller till och med längre pga att du har mindre yta som avger värme.
Hur är det med värmen i pannan, brukar den vara samma som toppen på tanken eller brukar den kallna relativt snabbt efter att du eldat klart ?
Den bör vara "kall" när den inte eldas annars kan det vara så att värmen i tankarna används för att hålla pannan värm och pannan kyls av den konstanta dra som finns genom pannan och ut i skorstenen.
Solvärme kommer ge dig mer fördelar än nackdelar.
Frågan är bara om du finner ekonomi i det hela.