Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av solfångare?  (läst 6043 gånger)

Halte

• Gäst
Erfarenhet av solfångare?
« skrivet: 05 jan-13 kl 12:37 »
Hejsan
Jag har funderingar på att införskaffa solfångare till mitt vattenburna värmesystem för att komplettera vedeldningen. Men jag har inte riktigt kläm på hur många paneler som går åt o.s.v..

Någon av er som har solfångare till ert vedeldade värmesystem kanske kan fylla på med lite svar på följande:
Hur stora acctankar har ni?
Hur mkt ved gör ni av med?
Hur mkt hjälper solfångaren till?
Vad kostade solfångarpaketet och vad innehöll det?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Erfarenhet av solfångare?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 13:02 »
Syster och svåger har solfångare.

1,5 m3 acc tank
~8m2 solfångare
15m3 ved/år

Solfångarna gör ingen större skillnad nu på vintern, men de slutar elda nån gång i april och klarar sig in i oktober, då är det bara solfångarna som ger värme och varmvatten.
Vill minnas att det kostade knappt 30.000:- Exkl montering

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 13:47 »
Oj..
Jag gör nog av med 40-50 kubik ved.. Blir nog ingen större besparing mängdmässigt i så fall, men det är klart under 4-5 månader slipper man ju elda. Frågn är om det är värt 30 000 ..

jan andersson

• Halland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 14:32 »
Har inte byggt något än men på http://www.builditsolar.com/index.htm kan du nog få en hel del tips.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-13 kl 15:02 »
Här släcker vi flisbrännaren i mars ungefär. Och ändå har vi inte fått in den andra tanken av två som ska finnas där, så varmvattenmängden kan vara lite begränsad om det är många molniga dagar dagar, men då kan vi stödelda lite i kökspannan.

Vår solpanel kommer från Verktygsboden och kostade 7000 om jag inte minns fel och vi fick 5000 i bidrag. Kan ha lite fel på siffrorna, men åt det hållet iallall, verkligen inga stora pengar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-13 kl 15:38 »
Jag byggde solfångarna själv halva priset ca 2500

Tänk på att det skall vara balans mellan tank o solyta
Annars kommer du bara få ljummet vatten alternativ kokning
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jan-13 kl 15:54 »
Tyvärr har jag inte riktigt svar på din fråga men berättar lite allmänt.
Enligt min åsikt så ska man ha styrning på solvärmen så att den först värmer toppen av tanken och när det är klart resten
Dvs blir det sol så kan man använda solvärmen ganska omgående.

Många har en "solslinga" i botten av tanken och då måste hela tanken värmas innan man kan ta ut någon värme alls.

Nästa sak är att det som bestämmer hur mycket solfångare du ska ha är hur du tar ut värmen.
Dvs 10kwh på kvällen vid dusch eller 1kwh  varje timme på dygnet.
Den första behöver inte så mycket solfångare utan bara en stor nog tank att kunna hålla minst 10Kwh

Men den andra kräver att tanken dels är lite större samt laddar in 24kwh under tiden solen lyser (ca 10h per dag)

Så kort beskrivit allt ska matchas efter behov och utrustning

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jan-13 kl 16:13 »
Acctankar: én på 2 kubik, en på 0,5.
Vedförbrukning  20-25 kubik/år
8 kvadrat solvärmefångare
husstorlek: 340 kvadrat

Maken har byggd fångarna själv, men kollektorer köptes in och en del rör o annat har tillkommit, så dom kom nog upp i 10 000 totalt.  Med tanke på att vi har "gratis" ved så löner det sig inte krasst ekonomiskt, men det känns så vettigt att inte elda på sommaren när det finns sol. Från slutet på mars ger dom rätt mycket.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jan-13 kl 19:10 »
Det första man slås av är ju hur jäkla liten vedförbrukning ni verkar ha..
Jag har nog bortåt 40-50/kubik per år på 110 kvm.

Det får mig och fundra på om solvärnen kommer kunna göra någon märkbar skillnad.. 2 kubik acctankar.

De här byggsatserna, är de knepiga att få ihop och tar det lång tid?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 jan-13 kl 10:27 »
Eldar du för all värme?
vad har du för panna.
Hur eldar du ( hela tiden , morgon, middag, kväll)
Vilken temp har du inne? nattsänkning?
träslag?

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jan-13 kl 11:16 »
Jag är nöjd med min solvärme 7 månader per år, lite drygt mellan vår- och höstdagjämningarna. Byggsats Lesol 3 1995, 1800 l ack tank i vilken varmvatteneredaren är monterad.
Solfångaryta lite drygt 12m² (eller är det 14???).

Vedförbrukning aldrig mer än 10m³/år, 6m³ brukar räcka till mina 142m². Det sköna är att slippa elda för varmvattnet under sommarhalvåret.

Utan att veta något närmare om trådstartarens förhållanden låter det som att Du borde köpa några lastpallar mineralull, det skulle ge dig större effekt över året. Husvärmen stänger man ju av i början av mars iallafall (om man nu byggt någorlunda tätt och har koll på värmeåtervinningen.. (:).)

Nisam

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-13 kl 15:10 »

Jag har vattenburen värme… solfångare, ackumulatortank och en gammal köksspis från 1937… Enligt sotaren, den näst äldsta han någonsin sett i bruk. Kanske inte så effektiv men fullt fungerande fortfarande, så den får hänga med så länge den fungerar.

Enligt min åsikt så ska man ha styrning på solvärmen så att den först värmer toppen av tanken och när det är klart resten
Dvs blir det sol så kan man använda solvärmen ganska omgående.

Många har en "solslinga" i botten av tanken och då måste hela tanken värmas innan man kan ta ut någon värme alls.

Jag håller inte alls med om att slingorna ska sitta i toppen!  :D Tvärtom de ska sitta i botten på tanken!  :D Anledningen är att solens värme, som då värmer upp det kallaste vattnet betydligt oftare, kan utnyttjas större delen av året. Ett tydligt exempel var igår den 5:e januari, med minusgrader ute och lite sol gick det in 36,5 underbara grader i tanken!  :D Om slingorna suttit i toppen på tanken, där det alltid är varmare (värmen stiger som bekant uppåt) hade ingen värme alls gått in. Man måste erkänna att varje grad kostar lika mycket att värma upp med annan källa, oavsett om det är med ved eller elpatron man behöver tillföra extra.

Här, där jag bor (solfångartätaste byn i Sverige?) har fler än hälften solfångare. Vi är alla helnöjda, och jag är så glad för att jag bara behöver elda under de kallaste månaderna. Det känns så otroligt rätt att solen värmer mitt hus största delen av året, både miljömässigt, arbetsmässigt och ekonomiskt! Det är den bästa investering jag någonsin gjort!
« Senast ändrad: 06 jan-13 kl 23:50 av Nisam »

Anders G.

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jan-13 kl 15:26 »
Solvärmen skall naturligtvis styras in i tanken där den vid tillfället gör störst nytta. Hett vatten levereras till toppen, låg temp till botten - annars står man där med en fesljummen tank som inte gör någon glad.

(Så gör jag, och det är då per definition sunt förnuft och rätt.)

Jonkify

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 06 jan-13 kl 15:36 »
Har ingen solvärme själv men har funderat på det till och från ibland, tyvärr är läget inte optimalt för solinstrålning  här heller. Men slingorna ska nog sitta i botten på tanken så du får största tempskillnaden mellan solfångare och tank eftersom styrningen inte startar tankladdning förrän det är varmare i fångaren än i tanken. Sen ska det väl vara skiktningen i tanken som gör att varmvattnet stiger till toppen där uttaget görs.

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 jan-13 kl 15:48 »
Eldar du för all värme?
vad har du för panna.
Hur eldar du ( hela tiden , morgon, middag, kväll)
Vilken temp har du inne? nattsänkning?
träslag?

Kan dra lite snabbfakta då.
Nytt system sedan förra vintern, eldar för all värme. 2 kubik tankar och jag gissar att vedförbrukningen ligger på 40-50 kubik.

I boden där jag har pannan finns ett perfekt plåttak med söderläge utan något skuggande framför så läget flr solfångare är perfekt.

Den stora frågan är ju om det kommer bli någon märkbar skillnad..
Att man slipper elda på sommaren är ju en fördel, men jag antar att vedförbrukningen bara marginellt kommer att påverkas totalt sett

Nisam

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 jan-13 kl 16:29 »
Jag förstår inte hur du tänker, eller vad du vill ha för svar…   ???
Ville du ha vår erfarenhet av solvärme eller inte?

Vi som har solvärme eldar inte alls på kanske 6-7 månader och eldar bara lite som komplettering, kanske 2-3 månader till/år… Vi har både varmvatten och värme i huset tack vare solvärmen.

Du får försöka räkna ut hur mycket DU eldar under dessa månader… så får du se hur stor kostnaden och arbetet blir, och sedan multiplicera det med hur många år solvärmen skulle kunna fungera…
Sedan får DU avgöra om du tycker det ena är bättre än det andra. Vi har uppenbarligen valt solen och har därmed betydligt lägre vedförbrukning än vad du har. Att bara anta, att det inte skulle bli någon märkbar skillnad alls i vedförbrukningen … förstår jag inte…

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jan-13 kl 16:51 »
Vad jag menar/tror är att mina värmeförluster/värmebehov är så pass stora att solvärmen kanske gör varken till eller från på det stora hela.. Ungefär så..

Vedförbrukningen under perioden med bara uppvärmning av varmvatten är ju inte så stor.. Och om solfångaren inte klarar av att leverera det jag behöver för värmen så blir det ju en ganska rejäl slant för bata det.

vedförbrukning runt 15-20 kubik om året är ju ganska långt ifrån mina siffror..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 jan-13 kl 16:57 »
Om nu förlusterna är så stora kanske man bör åtgärda dom först ?

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-13 kl 17:04 »
Om nu förlusterna är så stora kanske man bör åtgärda dom först ?
Kostar mer än det smakar. Då eldar jag nog lite mer hellre.

Men det jade ju varit käckt att få till solvärme.. Kan inte riktigt förklara mina funderingar, känner att jag rör till det.
Vi lägger ned tråden så tar jag och försöker hitta någon som kan titta på det "lajv"

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 jan-13 kl 17:10 »
 Oki  blev bara lite konfunderad var för .

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser