Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få höna släppa kyckling  (läst 1027 gånger)

Eurydike

• Småland
Hur få höna släppa kyckling
« skrivet: 07 jan-13 kl 18:00 »
Nu är "kycklingen" 18 veckor och jag tycker det är dags att stå på egna ben, på nattpinnen.  ;D
Men mor och son ska bara ligga i redet, kycklingen under mammas vinge. Fast han är lika stor som hon.
För att råda bot på det vände jag redena bak och fram på kvällarna så de istället skulle sitta på nattpinnen. Men nu har de då börjat lägga sig på gallret ovanför gödselbrädan istället.
På kvällen när jag tittar till dem sitter de på pinnen, men på morgonen ligger de på gallret.
Jag tycker inte det är så lämpligt så gallret inte är gjort för någon tyngd utan när de ligger där båda två så buktar det ner mot torven mm på gödselbrädan.
Hur kan jag få mamma höna att släppa detta beteende och inte släppa in sonen under vingen hela tiden?
Hon har börjat värpa igen men han stör henne även där ibland har jag sett. Han ser henne i redet och kommer dit och då lyfter hon så snällt på vingen så han kan krångla sig in.
Han är hellre än de vuxna ute när det är riktigt kallt eller snö, så jag tror inte han är frusen av sig. Jag tycker även han verkar få äta som han vill så mager tror jag inte han är. Även om han skulle behöva växa lite till innan slakt.

Några tips?

sonica

• Hälsingland
    • Extend
SV: Hur få höna släppa kyckling
« Svar #1 skrivet: 07 jan-13 kl 18:34 »
Dom löser det säkert själva till våren. Fast egentligen är det väl inget problem?  ::)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-13 kl 20:50 »
Har också en kyckling som trycker under mamma ingen. Då de är av olika ras och jag tänkt separera mina dvärgar så hamnade de i olika avdelningar men lilla Fjant smet in till mamman första natten så nu går kindahönan med dvärgarna... Får väl vara så några veckor till tills hon också börjar lägga ägg, då ska hon få flytta över till kindatuppen....

Tycker det är så charmigt när de ligger å håller om varandra.

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 20:58 »
Skilj dom åt några dagar så brukar det släppa.
Eller så går du in varje kväll och lyfter upp dom på pinnen, till slut fattar dom vinken och hoppar själva upp på kvällen.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 23:11 »
Problemet ligger i att ligger de i redet, skiter de där hela natten.  Eftersom jag inte hittat någon halm i småbal har jag svindyr granngårdshalm och den har jag inte råd att byta varje dag   :o
Gallret över gödselskivan hade jag inte tänkt de skulle gå, stå eller ligga på så den buktar ner i skiten när de ligget på den båda två. Inte så vidare fräscht eller hälsosamt. :-X

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 23:29 »
Skit i svindyra halmen! Det går lika bra eller bättre med hö. Hittar du inte så kan jag nog fixa några balar.

Ja om du inte bor för avigt till.............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-13 kl 07:47 »
Jag har haft så extremt låg kläckprocent trots att hönorna ruvat så duktigt, därför var jag petig med bara halm i redena. Men nu ruvar de ju inte, så nu kvittar det ju.  ;)
Hö har jag väldigt gott om. Men då blir frågan om jag VILL vara tvungen att byta i reden dagligen. Hade ju onekligen varit enklast om tuppskrället bara ville sova på pinnen som de andra.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser