Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syltad tuppkam  (läst 6078 gånger)

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Syltad tuppkam
« Svar #20 skrivet: 05 feb-13 kl 07:58 »
Matgästerna var jätteskeptiska först men åt sedan med stor aptip och lovprisade kocken! Det blev visst en riktig delikatess.

Har du recept på hur du tillagade dem?

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 05 feb-13 kl 09:42 »
Har du recept på hur du tillagade dem?

Jag har inte syltat tuppkam, det var alltså i ett tv-program med Gordon Ramsay och det var proffskockar som skulle tävla mot varandra. Och en av dem hade syltat tuppkammar som han serverade med ris. Tuppkammarna såg gula ut, lite som ananas.

Tyvärr har jag inget recept, jag har faktiskt ingen aning om man hur man syltar saker! Kan man använda ett recept på något annat kött-liknande som syltas?

systermicke

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 05 feb-13 kl 10:45 »
Ok, förstår.
Pratade nyss med en bekant som ätit confiterad eller stekt tuppkam på restaurang. Hon sa att det var jättegott!

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 05 feb-13 kl 10:50 »
Då kanske det är vanligare än jag trodde på restaurang.

På Gordon Ramsay lät det som nåt han aldrig tänkt på, att man kunde hämta gratis tuppkammar och göra lyxmat av det.

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 05 feb-13 kl 11:47 »
Det kanske är gott. Men det ser så äckligt ut  :-X och tänk konsistensen!!!!
Jag kommer inte stoppa det i munnen, jag är faktiskt inte alls kräsen när det gäller mat,MEN TUPPKAM  :o DÄR går tydligen min gräns.
Även om man skar det i små små bitar,och jag visste om att det var tuppkam,så skulle det inte gå.

Nej nu måste jag tänka på något trevligare som vipgrädde med glass och jordgubbs sås.......
Ja det funkar!!!!!!  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #25 skrivet: 05 feb-13 kl 12:46 »
Nu blir jag nyfiken, vad är det som gör en tuppkam mer äcklig än annat kycklingkött? Är inte allt kött lika äckligt egentligen? Kammen används ju inte ens till något, såsom muskler, lever och njurar och liknande.

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 05 feb-13 kl 12:53 »
Jo allt kött är igentligen äckligt. Men just tuppkam är så läbbigt för den är knottrig och så kan jag föreställa mig konsistensen.Hur jag nu kan det, tror jag har med hur den känns när den lever,på huvudet på tuppen.

Jag äter lite kött,men när jag tänker på vad det är har jag svårt med det. Och mycket svårt med inälvs mat. Och tydligen det som sitter på huvudet på tuppen också  :P

Undrar om någon äter slör? Jag tror man äter muskelmagen från höns med.  :o

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 05 feb-13 kl 13:32 »
Jag tycker den ser ganska god ut just för att den är som tjock hud, och jag gillar ju knaperstekt hud på t.ex. ungsstekt anka. ;D

Annars gillar jag tanken på att ta tillvara hela djuret om man ändå dödar och äter det, och en klassiker i flera länders kök är ju att koka soppa på huvud, fötter och delarna man inte äter så lätt på andra sätt.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 05 feb-13 kl 15:10 »
Stekt muskelmage är ju jättegott, liksom krispig i konsistensen. Kanske ska prova tuppkam nästa gång det blir dags...
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #29 skrivet: 05 feb-13 kl 15:34 »
en klassiker i flera länders kök är ju att koka soppa på huvud, fötter och delarna man inte äter så lätt på andra sätt.

Hur funkar det, silar man bort fötterna och de andra delarna eller kan man äta dem med soppan? Fötter känns lite äckligare än kammen måste jag säga.  :-X Men det kanske är jättegott!  ;) Och precis som du skriver så måste det ju vara vettigare att ta tillvara hela djuret om man nu ändå dödat det.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 05 feb-13 kl 16:03 »
Hur funkar det, silar man bort fötterna och de andra delarna eller kan man äta dem med soppan? Fötter känns lite äckligare än kammen måste jag säga.  :-X Men det kanske är jättegott!  ;) Och precis som du skriver så måste det ju vara vettigare att ta tillvara hela djuret om man nu ändå dödat det.

Man ska kunna gnaga bort det som lossnar, men annars är det väl i princip buljong och ingen större skillnad på att koka hönssoppa på hel höna där man inte äter benen och kanske inte brosket. Jag gillar definitivt varken brosk eller senor och är därför inte heller sugen på att gnaga på fot eller huvud, så hur det smakar jag jag ingen aning om! Annars tycker jag mest soppan ser mer, öh, personlig ut med ett ansikte mitt i...

Jag har mest sett det i olika sorters asiatisk matlagning, men nu hittade jag ungersk tupphuvud- och fotsoppa på bild också. Inget recept, dock.

Smajsan

• -
« Svar #31 skrivet: 06 feb-13 kl 12:45 »
OK! Koka buljong på ben o huvud är jag med på, men muskelmagen? Hur blir den krispig?
Första gången jag tog ur en tupp, fattade jag inte vad det kunde vara. Men nu när jag tar ur dom tycker jag att just muskelmagen är läbbigast att ta på. Det ÄR verkligen en stor, hård muskel.
Men är det där dom maler sönder hela korn? För då kanske det finns kvar mat i den?
Ja ni hör vad jag vet mycket  :-[ men jag försöker iallafall  :P och jag tycker att andra får äta muskelmage,fötter och kam hur mycket de vill, bara jag slipper.

Och om jag nu inte tar tillvara på de sakerna, men resten av tuppen.Det tycker jag är bra i allafall, jag känner en som gräver ner sina efter slakt,för det är äckligt med hemma slaktat. Då är tillockmed min hantering bättre för jag äter ju upp dom i allafall  :-X fy vilken hemsk människa jag är när jag tänker efter......Först föder jag upp dom och gulligullar med dom,sedan när de är vuxna bara tjoff av med huvet och ner i grytan. Nu måste jag sluta tänka på kammar och muskelmagar tror jag  :-[

systermicke

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 06 feb-13 kl 14:51 »
Jag har testat att äta muskelmage från gås, ingen höjdare, känns svårt att få till en hygglig konsistens. Men den går ju utmärkt att ha med när man kokar buljong.
Vi gullar också mycket med våra kycklingar och höns, å sen ryker huvudet på en hel del av dem till vintern. Men jag tycker att det känns väldigt bra ändå, tänk va bra de haft det medans de levde ute i det fria jämfört med de stackars plågade kycklingar som man kan köpa i butik.

Smajsan

• -
« Svar #33 skrivet: 06 feb-13 kl 15:12 »
Ja så tänker jag med. Men sen när jag har slaktat dom känns det inte så bra efter,under tiden helt ok, men dagen efter börjar mitt huvud att tänka igen.....Så jag vet att det är naturligt att äta allt på djuren.Men allt smakar inte bra..och dit tror jag muskelmage,kam och ben kommer in  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 06 feb-13 kl 16:00 »
Muskelmage är väldigt gott, faktiskt nog min favoritdel på fjäderfä. Därefter kommer hjärta, lever och lår. Jag gillar inälvsmat, men muskelmage är i särklass, och smakar inte alls som annan inälvsmat. Det är en delikatess.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #35 skrivet: 06 feb-13 kl 17:02 »
Muskelmage är väldigt gott, faktiskt nog min favoritdel på fjäderfä. Därefter kommer hjärta, lever och lår. Jag gillar inälvsmat, men muskelmage är i särklass, och smakar inte alls som annan inälvsmat. Det är en delikatess.
Hur tillagar du den?
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #36 skrivet: 06 feb-13 kl 17:47 »

Däremot använder man broskämnen från bla tuppkam när man gör "anknäbbsmunnar" på människor som tycker det är snyggt att se ut som man har fått en smäll på käften så man har fläskläpp  :-\ :P ::)

På min tid med häst så utvanns det nåt från tuppkammen som sen sprutades i hasen på spatthästar (spatt, sjukdom i hasleden) om jag inte mins fel.

Rätt märkligt att söka sig ett fördummat utseende= anknäbbsmunnar  ::)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 06 feb-13 kl 17:59 »
Man tillagar muskelmage genom att först såklart skära upp den och ta ut innehållet. Sedan måste hinnan på insidan tas bort. På höns går det att dra bort den med fingrarna, på större fåglar får man skära bort den. Sedan tvättar man ordentligt rent med kallt dricksvatten. I t ex en gjutjärnsgryta puttrar man smör och kryddor, goda kombinationer är t ex rosmarin, rosépeppar, lite chili och salt eller timjan, svartpeppar, lite kryddpeppar salt osv. I med muskelmagarna, på med locket, sänk värmen till typ 1:an eller 2:an. Låt puttra i ca 35 min-1 h beroende på storlek och antal muskelmagar. Stekskyn blir god sås. Serveras till t ex pressad potatis. Bättre mat får de inte ens på nobelmiddagen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #38 skrivet: 06 feb-13 kl 18:20 »
Man tillagar muskelmage genom att först såklart skära upp den och ta ut innehållet.

Då känns det ju inte alls så ofräscht längre! Som vilken annan muskel som helst, tänker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser