Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggkläckningstips för en nybörjare  (läst 2494 gånger)

Tobbe98

• Västergötland
äggkläckningstips för en nybörjare
« skrivet: 10 jan-13 kl 17:37 »
Hej. Jag har köpt en äggkläckningsmaskin som heter brinsea mini advance och jag har läst noggrant on hur den fungerar men när jag kommer till fuktighet så står det att det ska vara 50-60% fuktighet. Men hur ställer jag in det?det finns ingen sån inställning på menyn. Och hur mycket vatten ska man ha i. Ska man fylla upp ända till kanten i det ena facket eller bara lite vatten i botten? Jag testade och fyldde ena facket fullt med vatten och la in 7 ägg. Det är dag två nu. Det stog att jag ska fylla på vatten var tredje dag. Och jag hoppas verkligen att det blir kycklingar nu för det är först gången jag kläcker dunbollar som dom kallas. och jag tar gärna mot tips och råd hur man gör när dom födds och skötsel om dom små liven :) pappan blir min tupp som är en indisk stridshöna och det kanske blir någon indisk här :)

tacksam för svar
M.V.H Tobias
Tobias Axelsson

Xoot

• Gäst
SV: äggkläckningstips för en nybörjare
« Svar #1 skrivet: 10 jan-13 kl 17:47 »
Om det är så att du måste fylla på vatten så är det du som ställer in fuktigheten själv och inte kläckaren. :)
Jag kan inte den kläckaren alls. Men någonstans måste du kunna avläsa fuktigheten? Analogt eller digitalt.

Valmet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jan-13 kl 17:55 »
Mina Covatutto har ingen mätare.
Man häller bara i vatten å sen får det dunsta i sin egen takt.
Har alltid fungerat bra, jag brukar snåla lite i början. Halvfulla behållare.

Sen dom 2 sista dagarna fullt ös, när jag kläckte vaktlar satte jag även
 in en extra bytta m vatten.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 18:22 »
Tack för svaren! Så att jag bara fyller på lite vatten då och då och sista dagarna så häller man i massa vatten.jag vet inte om det är något bara i äggen jag har lagt i. vårt kan man beställa avelsägg?
Tobias Axelsson

Valmet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 19:27 »
Det beror ju på vilken ras du vill ha :)

Fast det är ju lite lurigt nu när temperaturen sjunker att skicka ägg.
Kanske bättre att hämta själv om du har nån uppfödare i närheten..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 19:33 »
Det är mest ytan som avgör hur mycket vatten som avdunstar, så det spelar ingen roll om byttan är full eller halvfull. Ofta finns det flera behållare, då ska man bara fylla en i början och flera de sista tre dagarna.

Det är viktigt att inte ha för hög luftfuktighet i början, står kläckaren i ett rum med normal luftfuktighet kanske man inte behöver ha i något vatten alls förrän de sista tre dagarna. Man får prova sig fram till vad som funkar bäst under de förhållanden som råder där man har kläckaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-13 kl 20:00 »
jag är ute efter isbar helst...

ja okej så det är hur stor ytan är.... man får prova sig fram lite..
Tobias Axelsson

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 10 jan-13 kl 20:02 »
Jag har isbar, och de värper rätt bra för tillfället. Maila vkoh@hotmail.se så får du en infofil.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-13 kl 16:53 »
lägger dom befruktade ägg nu då? ???
Tobias Axelsson

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 11 jan-13 kl 16:55 »
lägger dom befruktade ägg nu då? ???
Jag knäckte ett 10-tal ägg i förra veckan, alla var befruktade. Jag har gott om ungtuppar i gruppen, så de är ivriga att göra sitt jobb.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 19:52 »
haha okej  :D jag har skickat mail till dig. kan du skicka den infofilen till mig? tobiasibacka@gmail.com
Tobias Axelsson

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 20:00 »
Har mailat nu.

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 23:10 »
Jag har en brincea mini advance och man fyller den ena halvan  och håller koll att det finns vatten kvar ca. var tredje dag,sedan när det är dags för kläck fyller du båda halvorna fulla och har så tills alla små är ute.Glöm inte att sätta dit locket på vattenbehållaren för annars kan dom drunkna.
Lycka till med kläcket.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tobbe98

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 jan-13 kl 16:24 »
Okej då vet jag. Tack så mycket!! :D
Tobias Axelsson

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser