Jag drar några jättesnabba tumregler du kan köra på:
- Bygg ett hönshus med minst 0,5 kvm golvyta per höna.
- Bygg en hönsgård med minst 2 kvm per höna.
- Gör sittpinnar till hönsen att sova på. Diametern bör vara 5-8 cm, och längden minst 30 cm per höna. Runda av kanterna om pinnarna är fyrkantiga i genomskärning. Sittpinnarna ska sitta minst 30 cm från varandra och från väggarna. Och gärna högt upp; så högt upp som är bevämt möjligt, eftersom höns känner sig tryggast om de sover högst. Sätt inte den högsta sittpinnen högre upp än att höjden blir lika med längden till väggen mittemot (så hönsen får 45° start- och landningssträcka).
De tyngsta raserna kanske inte kan/vill flyga alls. Då gäller andra regler; sittpinnar bara någon dm över golvet, gjorda av 10 cm breda reglar med nedfilade kanter.
- Vik ut och gräv ner de nedersta 30 centimetrarna på hönsnätet, så kan inte räven gräva sig in.
- Se till att hönshuset är välventilerat. Dock ska det inte dra direkt på hönsen. Höns är djungelfåglar, och tål fortfarande inte svenskt vinterväder lika bra som inhemska fåglar. Ha gärna många stora ventilationsluckor över huvudhöjd på hönsen. Bäst är om de går att stänga, under extra kalla nätter.
- Isolera gärna väggarna i hönshuset.
- För hönsluckan, som de ska gå ut i hönsgården från, bör 30 gånger 30 gånger 30 cm räcka. Stäng gärna luckan på nätterna för att inte rovdjur ska kunna komma in. På vintern blir det dessutom varmare i hönshuset om denna lucka stängs.
- Höns älskar buskar och att kunna gömma sig under saker, som t ex altanen eller trädgårdsmöbler. Ha gärna detta i beaktande när du gör hönsgården; inhägna gärna några buskar, t ex.
- Täck gärna den del av hönsgården som är närmast hönshuset med ett stabilt tak. På så vis kan hönsen få tillgång till bar, torr mark i alla väder.
- Ha minst ett rede per 5 hönor. Dimensionerna för reden ser lite olika ut beroende på hönans storlek, men 30 gånger 30 cm säger man för normalstora höns, har jag för mig.
- Använd gärna "bajsbräda", en skiva du sätter under sittpinnarna. Höns bajsar stora mängder under natten, och att enkelt kunna plocka bort bajset från bajsbrädan gör hygienarbetet mycket enklare.
- För att spara plats, låt gärna redena hänga under bajsbrädan, med brädan som tak.
- Se till att höns har tillgång till torrt, fint, luckert material att sandbada i. Notera att det inte måste vara sand.
- Golvet i hönshuset bör vara täckt av ett 5-10 cm tjockt lager torv, spån eller liknande.
Det var lite om det hela. Foderdiskussionen har jag inte så mycket koll på, så det tar jag inte upp.
Annars tycker jag du ska läsa på! "Husdjur till husbehov" är en pedagogisk bok som tar upp det viktigaste. För lite bredare och djupare kunskap rekommenderar jag "Höns" av Karin Neuschütz.
Det finns många småsaker som man kanske inte tänker på, men som kan spela roll för hönsens välmående, och som man kan läsa om. T ex pinnars längd och tjocklek, redens storlek, hönsluckans storlek, ventilation i hönshuset, hur man gör väggar säkra mot ohyra, osv. Egentligen mer än som ryms i ett inlägg, vilket är skälet till att jag rekommenderar böcker.

Det finns många hönsböcker att låna på biblioteket. Och bra trådar i det här forumet!

Är du hyfsat bra på engelska rekommenderar jag även att skaffa en användare på forumet
www.backyardchickens.com.
Som med så mycket annat så "tvistar de lärde" om vissa saker angående hönsskötsel, så ha i bakhuvudet att olika källor kan säga olika, och läs gärna från mer än en källa. Och kom ihåg att hönor är individer, så ibland vägrar de äta vad det ska, sova var de ska, eller lägga ägg där de ska, trots att man gjort allt rätt.