Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny på höns?  (läst 1108 gånger)

Mamma

ny på höns?
« skrivet: 13 jan-13 kl 22:06 »
Jag har inte börjat med höns, men är i tankarna på att köpa några.
Så min fråga är vad ska man tänka på när man vill ha höns?
På blocket finns det väldigt lite annonser, finns det uppfödare som säljer höns mm?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: ny på höns?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 22:09 »
Det är inte rätt årstid att köpa höns  ;) Det är därför det inte finns så mycket på blocket. De flesta säljer sitt överskott på hösten för att inte behövahysa och  fodra massor av överskottsdjur under vintern. Kolla annonstrådarna hör på alternativ eller kontakta nogon hönsförening i närheten av var du bor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 22:12 »
Kul att du vill börja med höns, jag började på hösten 2011 och är helfrälst!! Kika här på alternativs annonsforum. På vårkanten brukar det finnas hönsbytardagar där man också kan köpa kycklingar och höns!
Lycka till!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 22:21 »
Hej! Ja först och främst behöver man ett bra hönshus. En hönsgård med nättak är också bra, annars blir man lätt av med sina kära hönor om höken eller räv hittar dem. Jag har mina frigående på sommaren när jag är hemma men på hösten måste jag tyvär stänga in dem i en hönsgård. Höken kommer dagligen tills han märker att det inte finns några hönor att hämta.

Sen bör du fundera ut vilken ras du vill ha. Vad ska du ha dina höns till? ägg, ruva, kött??
Får du ha tupp? Om man bor innom tätbebygt område får man inte ha tupp i vissa komuner.

Det finns många som föderupp höns. Om det är någon speciell ras du vill ha så har alla vi hönstokiga här det mesta :)
Finns även många fina bra blandrashöns eller så köper man helt enkelt det som finns i sitt närområde.

Lycka till det är jätte roligt med höns!  ;D

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 23:05 »
Var försiktig när du är ny, inte kan så mycket, och börjar handla på Blocket, det är mitt tips! ;D Som jag lärde mig den sk. hårda vägen, eftersom jag köpte mina på Blocket när jag var helt ny på höns. Jag köpte tama ettåriga värpande unghöns, dvärgkochin, för att det verkade vara en passande ras till mitt lilla hönshus. Men eftersom jag inte var bra på att bedöma ålder, kön, hönsras eller människor (uppenbarligen) kom jag hem med en arg blandrashöna med kalkben, en liten ungtupp och en (!) förskrämd dvärgkochinhöna. Försäljaren som så vänligt hade kört ut hönsen till mig svarade inte på telefon och jag visste ju inte vart han bodde, så...

Mitt andra hönsköp (genom Alternativ) gick mycket bättre, så jag skulle rekommendera att oavsett vad du väljer är det bra att vända sig till en säljare som du vet något om, även om du får vänta lite på att de har några höns att sälja. Och annonsdelen här på forumet rekommenderar jag också.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 23:51 »
Jag drar några jättesnabba tumregler du kan köra på:
- Bygg ett hönshus med minst 0,5 kvm golvyta per höna.
- Bygg en hönsgård med minst 2 kvm per höna.
- Gör sittpinnar till hönsen att sova på. Diametern bör vara 5-8 cm, och längden minst 30 cm per höna. Runda av kanterna om pinnarna är fyrkantiga i genomskärning. Sittpinnarna ska sitta minst 30 cm från varandra och från väggarna. Och gärna högt upp; så högt upp som är bevämt möjligt, eftersom höns känner sig tryggast om de sover högst. Sätt inte den högsta sittpinnen högre upp än att höjden blir lika med längden till väggen mittemot (så hönsen får 45° start- och landningssträcka).

De tyngsta raserna kanske inte kan/vill flyga alls. Då gäller andra regler; sittpinnar bara någon dm över golvet, gjorda av 10 cm breda reglar med nedfilade kanter.
- Vik ut och gräv ner de nedersta 30 centimetrarna på hönsnätet, så kan inte räven gräva sig in.
- Se till att hönshuset är välventilerat. Dock ska det inte dra direkt på hönsen. Höns är djungelfåglar, och tål fortfarande inte svenskt vinterväder lika bra som inhemska fåglar. Ha gärna många stora ventilationsluckor över huvudhöjd på hönsen. Bäst är om de går att stänga, under extra kalla nätter.
- Isolera gärna väggarna i hönshuset.
- För hönsluckan, som de ska gå ut i hönsgården från, bör 30 gånger 30 gånger 30 cm räcka. Stäng gärna luckan på nätterna för att inte rovdjur ska kunna komma in. På vintern blir det dessutom varmare i hönshuset om denna lucka stängs.
- Höns älskar buskar och att kunna gömma sig under saker, som t ex altanen eller trädgårdsmöbler. Ha gärna detta i beaktande när du gör hönsgården; inhägna gärna några buskar, t ex.
- Täck gärna den del av hönsgården som är närmast hönshuset med ett stabilt tak. På så vis kan hönsen få tillgång till bar, torr mark i alla väder.
- Ha minst ett rede per 5 hönor. Dimensionerna för reden ser lite olika ut beroende på hönans storlek, men 30 gånger 30 cm säger man för normalstora höns, har jag för mig.
- Använd gärna "bajsbräda", en skiva du sätter under sittpinnarna. Höns bajsar stora mängder under natten, och att enkelt kunna plocka bort bajset från bajsbrädan gör hygienarbetet mycket enklare.
- För att spara plats, låt gärna redena hänga under bajsbrädan, med brädan som tak.
- Se till att höns har tillgång till torrt, fint, luckert material att sandbada i. Notera att det inte måste vara sand.
- Golvet i hönshuset bör vara täckt av ett 5-10 cm tjockt lager torv, spån eller liknande.

Det var lite om det hela. Foderdiskussionen har jag inte så mycket koll på, så det tar jag inte upp.

Annars tycker jag du ska läsa på! "Husdjur till husbehov" är en pedagogisk bok som tar upp det viktigaste. För lite bredare och djupare kunskap rekommenderar jag "Höns" av Karin Neuschütz.

Det finns många småsaker som man kanske inte tänker på, men som kan spela roll för hönsens välmående, och som man kan läsa om. T ex pinnars längd och tjocklek, redens storlek, hönsluckans storlek, ventilation i hönshuset, hur man gör väggar säkra mot ohyra, osv.  Egentligen mer än som ryms i ett inlägg, vilket är skälet till att jag rekommenderar böcker. ;)

Det finns många hönsböcker att låna på biblioteket. Och bra trådar i det här forumet! :)

Är du hyfsat bra på engelska rekommenderar jag även att skaffa en användare på forumet www.backyardchickens.com.

Som med så mycket annat så "tvistar de lärde" om vissa saker angående hönsskötsel, så ha i bakhuvudet att olika källor kan säga olika, och läs gärna från mer än en källa. Och kom ihåg att hönor är individer, så ibland vägrar de äta vad det ska, sova var de ska, eller lägga ägg där de ska, trots att man gjort allt rätt. ;)
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 00:10 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 10:21 »
Mitt råd: ägna vintern till att åka på studiebesök till uppfödare.
Det finns många som gärna visar sina djur och ger råd och tips.  Genom att se olika raser i verkligheten och hur de verkar fungera kan du bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar.
Och bra kontakt med en erfaren uppfödare är ovärderligt för en nybörjare.
Svenska Rasfjäderfäförbundet har lokalklubbar i hela landet. Börja nysta där.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser