Hönsnät är något som är väldigt onaturligt - i naturen finns inga impenetrabla, platta barriärer av långa, tunna trådar, som enkelt går att se igenom. Vad som däremot finns i mängder i vildhönsens värld är långa kvistar, pinnar och strån, i alla möjliga arrangemang, från markhöjd och uppåt. Det naturfenomen som hönsnät närmast påminner om, om än vagt, torde vara dessa typer av växtlighet. Därför har det slagit mig att höns borde sortera in hönsnät i kategorin "buskage".
Detta skulle kunna förklara varför de ofta försöker gå igenom nätet, genom att vanka av och an och försöka hitta ett ställe där det går att passera. Detta är nämligen en väldigt effektiv strategi när det gäller att forcera just buskage - oftast behöver man inte gå många decimeter åt något håll, innan man hittar en lucka stor nog för att en hopkrupen hönskropp ska kunna passera.
När jag tänker på saken - brukar inte höns dessutom huka sig lite, krypa ihop, när de försöker gå igenom hönsnät? Det stödjer min hypotes ytterligare - att gå igenom buskar blir lättare när man kryper ihop.