Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorterar hönshjärnor hönsnät som "buskar"?  (läst 1624 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Sorterar hönshjärnor hönsnät som "buskar"?
« skrivet: 16 jan-13 kl 00:21 »
Hönsnät är något som är väldigt onaturligt - i naturen finns inga impenetrabla, platta barriärer av långa, tunna trådar, som enkelt går att se igenom. Vad som däremot finns i mängder i vildhönsens värld är långa kvistar, pinnar och strån, i alla möjliga arrangemang, från markhöjd och uppåt. Det naturfenomen som hönsnät närmast påminner om, om än vagt, torde vara dessa typer av växtlighet. Därför har det slagit mig att höns borde sortera in hönsnät i kategorin "buskage".

Detta skulle kunna förklara varför de ofta försöker gå igenom nätet, genom att vanka av och an och försöka hitta ett ställe där det går att passera. Detta är nämligen en väldigt effektiv strategi när det gäller att forcera just buskage - oftast behöver man inte gå många decimeter åt något håll, innan man hittar en lucka stor nog för att en hopkrupen hönskropp ska kunna passera.

När jag tänker på saken - brukar inte höns dessutom huka sig lite, krypa ihop, när de försöker gå igenom hönsnät? Det stödjer min hypotes ytterligare - att gå igenom buskar blir lättare när man kryper ihop.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Existens!

• Gäst
SV: Sorterar hönshjärnor hönsnät som "buskar"?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-13 kl 00:27 »
Det mesta man ska forcera blir ju enklare om man kryper ihop..  En bil t.ex..  Dom kanske tror nätet är en bil?
Eller också får dom mer kraft helt enkelt, om dom kryper ihop lite.. Dom är ju inte så kraftfulla annars..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-13 kl 07:33 »
Om dom sorterar nätet som typ buske så kan det ju förklara varför dom tok springer mot nätet gång på gång när dom blir stressade och vill in eller ut. En buske går ju ofta att ta sej i genom om man bara använder kraft nog. Normalt vet dom ju att här är stopp och försöker inte ens. Inte ens om det blir nytt hål ( Getter lösa på tomten) så fattar dom ju att de kan komma ut. Så ibland tror jag att de inte ser nätet utan de vet att här är stopp. Är polarna på utsidan vet dom att man måste ut genom dörren för att komma dit men ska dom in för de andra är inne i hagen är det inte lika självklart att man ska in genom dörrn. Då kan man springa och hoppa mot nätet.
Vet ju att de har utmärkt syn i många fall. Har funderat över detta.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Pullarius

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 14:11 »
Mina hedemorahöns har inte visat tillstymmelse till sådant beteende. Dom tillhör förmodligen hönsrasernas intelligentia. Försöka springa genom ett hönsnät- aldrig!
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 16 jan-13 kl 17:40 »
Mina hedemorahöns har inte visat tillstymmelse till sådant beteende. Dom tillhör förmodligen hönsrasernas intelligentia. Försöka springa genom ett hönsnät- aldrig!
Min ena hedemora brukar gå in i en återvändsgränd och inte hitta ut därifrån  ::) Men annars håller jag med, skulle inte förvåna mig om lantraserna är intelligentare än andra höns. Min åsbotupp var smart och jag såg en gång när alla ville genom ett lågt grovmaskigt nät och stack igenom huvudena gång på gång. Han gjorde det en gång, tog sedan ett steg tillbaka, funderade och flög över nätet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 21:48 »
Min ena hedemora brukar gå in i en återvändsgränd och inte hitta ut därifrån  ::) Men annars håller jag med, skulle inte förvåna mig om lantraserna är intelligentare än andra höns. Min åsbotupp var smart och jag såg en gång när alla ville genom ett lågt grovmaskigt nät och stack igenom huvudena gång på gång. Han gjorde det en gång, tog sedan ett steg tillbaka, funderade och flög över nätet.

Inte för att vara politiskt inkorrekt, men kan det vara så att tuppar är lite smartare än hönor? Jag tycker att vår Ortpingtontupp verkar aningen klipskare än sina flickvänner.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 21:55 »
Inte för att vara politiskt inkorrekt, men kan det vara så att tuppar är lite smartare än hönor? Jag tycker att vår Ortpingtontupp verkar aningen klipskare än sina flickvänner.
Är damerna blonda? Tuppen grön?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 16 jan-13 kl 22:08 »
Är damerna blonda? Tuppen grön?

Blå tupp, två blå hönor och en svart! Alla med röd kam!

Pullarius

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-13 kl 22:16 »
Mina smartaste Hedemora har varit två hönor. Tupparna verkar tänka lite mer med snoppen. Konstigt.... sånt gör ju aldrig Homo sapiens tuppar.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 22:18 »
Mina smartaste Hedemora har varit två hönor. Tupparna verkar tänka lite mer med snoppen. Konstigt.... sånt gör ju aldrig Homo sapiens tuppar.

Verkligen konstigt, eftersom tuppar faktiskt inte har någon snopp.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 22:26 »
Skillnad i ren intelligens mellan könen tror jag inte på - men det skulle ju kunna vara hormonella skillnader som t ex gör det ena könet mera aktivt på somligt, medan det andra könet kanske är mera aktivt i andra avseenden?  Till exempel försöka hitta nya partners respektive krypa undan och hitta en bra plats att värpa och ruva?

Längre upp i tråden:  Om de verkligen inte ser nätet, borde beteendet ändras drastiskt om man sätter upp något som de ser lätt - t ex bitar av platskassar eller tidningar?  Så gjorde vi förr med taggtråden för att hästarna skulle se den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 22:47 »
Skillnad i ren intelligens mellan könen tror jag inte på - men det skulle ju kunna vara hormonella skillnader som t ex gör det ena könet mera aktivt på somligt, medan det andra könet kanske är mera aktivt i andra avseenden?  Till exempel försöka hitta nya partners respektive krypa undan och hitta en bra plats att värpa och ruva?

Jag väljer att tro på skillnad i ren intelligens mellan könen, eftersom det gör genusvetare så uppretade. Men du kan förstås ha rätt.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 jan-13 kl 08:09 »
Jag hade en tupp som vandrade runt lagårn genom kattluckorna på logen . När han kom tillbaka till gårdsplanen tittade han sej omkring, vanrdade fram och tillbaka, tog ett nytt varv. Detta syslade han med då och då under en hel sommar. Det såg ut som han tängte nu ska jag lösa det här. Hur kom jag tillbaka till gårdsplanen. Det var så tydligt att gäster frågade vad gör han.
Om han var smart eller dum vet jag inte.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jan-13 kl 09:51 »
Jag hade en tupp som vandrade runt lagårn genom kattluckorna på logen . När han kom tillbaka till gårdsplanen tittade han sej omkring, vanrdade fram och tillbaka, tog ett nytt varv. Detta syslade han med då och då under en hel sommar. Det såg ut som han tängte nu ska jag lösa det här. Hur kom jag tillbaka till gårdsplanen. Det var så tydligt att gäster frågade vad gör han.
Om han var smart eller dum vet jag inte.

Haha, det här fick mig att komma att tänka på barnboken "Fyra hönor och en tupp", där tuppen håller med "sitt viktiga projekt", som ingen annan förstår vad det är. Jättekul!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 17 jan-13 kl 12:26 »
Hade jag kunnat göra en ritning och visat han hur det kom sej att han var till baka på samma ställe hade jag gjort det. Han såg verkligen fundersam ut. Inte långt från din barnbok. Folk mest verkar inte tro att höns har några egna tankar alls. Det var roligt att se hur gäster började hålla koll på tuppen och sen överväga om man kunde fråga utan att bli till åtlöje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser