Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan inte ta i hönorna för tuppen!  (läst 11440 gånger)

kwak

• Gäst
kan inte ta i hönorna för tuppen!
« skrivet: 16 jan-13 kl 17:50 »
Hej!
läst massa trådar om elaka tuppar osv, och hur man ska tukta dom. Men. min tupp är fin och gullig med hönsen. men han försvarar dom till döds. Burrar upp sig och grejar, då jag är där. Höjer jag rösten eller rör mig för hastigt då blir han upprörd. Och om man behöver fånga en höna så attakerar han. trots att hönan inte skriker eller nåt. Har tryck ner han, tills han gett sig osv. Finns det något att göra eller är det yxan som gäller?

tinna.m

• Skåne
SV: kan inte ta i hönorna för tuppen!
« Svar #1 skrivet: 16 jan-13 kl 21:59 »
En tupp som försvarar hönsen men inte går på mig annars hade jag gillat. Han gör sitt jobb, försvarar hönsen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jan-13 kl 01:46 »
Kan du skippa att fånga höns dagtid och ta dem från pinnen när de sover istället? Då kanske du slipper attacker. Sen kan du byta ut honom senare i vår när/om du får nya tuppkycklingar.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-13 kl 12:31 »
Muta han med mat varje gång du kommer. Var lite viftig och högljudd samtidigt som du klappar o matar. I alla fall värt ett försök.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

kwak

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 16:41 »
joo, han gör nästan ett för bra jobb.....
tar jag hönsen från pinnen då det är mörkt så flyger han också på så ja. Han är ju fram och nallar då jag har gosaker med mig, men klappa, det skulle jag aldrig tordas göra.
finns det inget som man kan göra annars? är ett tag innan min tuppkyckling är stor, och ja att vara utan tupp är ju också ett alternativ ett tag..

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-13 kl 18:09 »
Ojdå. Om min tupp skulle flyga på mig på natten till och med, då skulle jag ta bort honom! Det blir ju nästan omöjligt att sköta om hönsen ordentligt.

kwak

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-13 kl 20:57 »
jo helt klart. väldigt snäll mot damerna men önskar bara han kunde försvara dom lite mindre........

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 jan-13 kl 02:18 »
Det låter som en mycket bra tupp.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 05:49 »
Flyger han på dig när du bara sköter om dem?
Gör han inte det utan bara om du tar i hans höns , är jag benägen att
hålla med att du har en bra tupp.
Man behöver inte hålla på med hönsen om det inte är nödvändigt
Om de inte är sjuka eller har kalkben som ex.
Ska du ha hönor att gulla med får du skippa tupp.
Någon elak tupp har jag haft gnm åren trots att jag inte gullar med dem
då blir det yxan direkt,
Av mina hedemorahöns har jag icke haft en endaste elak tupp.
 ;D är jag för det.
Hedemorahöns

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 07:23 »
En bra tupp ska försvara och ta hand om sina höns! Ja!. ;D
Men skötaren är ju inget fiende..? ???
Djurskötaren måste kunna gå in i djurbesättningar och göra sitt jobb, ge djuren mat, vatten, kunna göra rent och ochså hämta djur ifrån besättningen för ev behandling, UTAN att riskera livet eller bli attackerad!. >:D
Däremot skulle jag INTE vilja att någon annan skulle kunna komma in i besättningen, utan att tuppen(eller vad det gällde för handjur) reagerade.. ;D
Så mitt svar blir att byta ut din tupp, du ska inte behöva vara rädd och orolig, när du sköter dina djur.
Nu är det ju "bara" en liten tupp, men en sånt här beteende hos en handjur, blir direkt mycket farligt, om det istället hade gällt en stor tjur!! :-X

Mickel

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 08:31 »
Jag har en Hedemoratupp som i höstas attackerade mej när jag skulle ta upp en höna. Han satt sej i benet på mej och som en ren reflex sparkade jag till så han flög iväg ett par meter. Sen spände jag ögonen och gick emot honom med bestämd och hög röst. Sedan dess har det inte varit några problem. Han sköter och vaktar hönorna utmärkt. När jag kommer så går han runt och bevakar allt bara. Det känns som han vet vem som bestämmer. När döttrarna kommer in så är han tuffare och kan gärna hugga till om de tar upp hans hönor för mycket. Jag tror man inte får dalta för mycket med djuren. Man måste göra klart vem som bestämmer, precis som med en hund.

Micke

johe71

« Svar #11 skrivet: 18 jan-13 kl 09:25 »
Finns det något att göra eller är det yxan som gäller?

Det finns säkert saker att göra (och det har väl kommit en och annan idé redan), men personligen, eftersom jag har små barn, så skulle jag ta bort en sådan tupp.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 18 jan-13 kl 12:22 »
Ska du ha hönor att gulla med får du skippa tupp.
Så är det ju inte. Har alltid hanterat mina höns mycket och ingen tupp har ingripit, det skulle jag inte tolerera. Han ska försvara flocken mot rävar, inte mot mig.

kwak

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jan-13 kl 13:57 »
han är säkert väldrig bra på att försvara flocken mot diverse rovdjur och annat, såå om någon är i behov utav en riktig krigare så är han gratis , hans två favvotjejer kan köpas med;) hehe
nä men det är klart det blir ju ohållbart i längden, då jag bara ska ha ett fåtal djur, som jag då vill ha tama och kunna hantera hur jag vill. Och så länge jag inte gör något, går det ju bra. men ja. Jag vill ju som inte råka göra illa han heller i ren reflex, då jag blir rädd. Tupp i gryta kanske är gott ;P

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 14:57 »
Kan man vända beteendet genom att börja fånga in tuppen ofta och vänja honom vid att hanteras? Då kanske han slutar se människan som en fiende.

Bara en tanke...

janstorparen

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 19 jan-13 kl 18:49 »
Hade en elak tupp nån gång som angrep alla - helst bakifrån. Men inte mig och sonen. Vi imiterade tuppstrid då 2 tuppar hoppar med brösten mot varandra (och sen försöker såra motståndaren med sporrarna). Varje gång vi kom i närheten av honom knuffade vi till på brösten med näven eller foten så starkt att han ramlade baklänges. Tuppfan insåg att vi hade högre rang och lämnade oss i fred.

kwak

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jan-13 kl 20:32 »
det kanske är jag som har fel beteende, måste bli mer tuppig av mig! men har tagit åt mig av det ni sagt, och hoppas det blir bättre, och roligare att vara där, tills den andra blir stor nog :)

hajens

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 jan-13 kl 21:06 »
tror inte du skall behöva vara tuppigi alls.  Jag hade tre rätt elaka tuppar förra våren, dessa fick jag sätta på plats titt som tätt, men de slutade ändå med yxan för dem en efter en, detta eftersom de angrep barnen.

De två tuppar jag har nu är hur snälla som helst och har inte visat minsta tecken på aggressivitet.

Så en snäll tupp tycker jag man skall kunna kräva, och känner man sig otrygg med ett djur så skall de inte tuktas, de skall tagas av daga.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Luppa

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 19 jan-13 kl 21:09 »
Så är det ju inte. Har alltid hanterat mina höns mycket och ingen tupp har ingripit, det skulle jag inte tolerera. Han ska försvara flocken mot rävar, inte mot mig.

Samma här. Mina tuppar har aldrig visat någon aggressivitet alls, oavsett vad jag gjort med hönorna. Skulle aldrig orka ha en aggrotupp  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jan-13 kl 21:14 »
Det låter som en mycket bra tupp.

Precis min tanke. Kanske ett problem om man har småungar, men inte annars.

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser