Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan inte ta i hönorna för tuppen!  (läst 11438 gånger)

Smajsan

• -
SV: kan inte ta i hönorna för tuppen!
« Svar #60 skrivet: 23 feb-13 kl 10:36 »
Hej!
Jag har just nu 5 tuppar som går med alla hönsen. Dom är super goa. När jag kommer in i hönshuset
Säger alla hönorna HEEEEEEJ VAR ÄR MAAATTEEEN??? Och så blir jag utskälld för at jag kommer faktiskt lite för sent...varje dag  ::) Fast inte tupparna dom stuttar runt på en skiva som är tak till en bur. Där kommer dom o säger Guuuud vad du är snyyyyg!!! steppandes och fjolliga o hur söta som helst. Ibland tror jag att dom ser mig som en höna.
Så tycker jag det ska vara, lite skön stämning i hönshuset. Det är inte dumt att bli flirtad med varje gång man går in till dom. Jag skulle nog byta tupp om jag var du. Det är så mysigt med snälla o goa tuppar.Dom flirtar  med min kille okså, så det är lite tveksamt om de är bara på hönsens sida  ;)

Dom skyddar hönorna när dom är ute så dom gör sitt jobb,men aldrig mot människor eller hundar heller.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #61 skrivet: 23 feb-13 kl 17:57 »
Ja Smajsan, det är ju så det borde vara. Jag märker att jag inte är så avslappnad när jag är ute hos hönsen. Man blir på sin vakt! Lite hjärtat i halsgropen. Det är ju rätt löjligt, för hur ont gör det liksom om han går till anfall? Det blir inte så positivt med hönsen. Om man inte kollrar bort honom med mat så går han runt och bevakar mig hela tiden. Nej attans också, det här kommer nog eskalera!

Jag börjar bli sugen på http://www.recept.nu/per_morberg/varmratter/kyckling_och_fagel/per_morbergs_coq_au_vin/

flindra

• -
« Svar #62 skrivet: 24 feb-13 kl 10:34 »
Idag hände följande:

Höna 1 jagade höna 2.
Höna 2 sprang undan.
Tuppen kliver fram och tittar lite på skådespelet.
Höna 1 ställer sig framför tuppen och flaxar upp sig.
Tuppen gör ingenting.

Har inte erfarenhet av hur tuppar "ska vara". Ska han läxa upp höna 1 i det här läget?

tinaw

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 24 feb-13 kl 11:04 »
Han gjorde rätt. Hönsen sköter sin inbördes rangordning utan tuppens inblandning. Tuppar bemödar sig inte ens om att svara på hönors dominansförsök. Lite härskarteknik och glastak över det hela... ;)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #64 skrivet: 24 feb-13 kl 11:42 »
tar jag hönsen från pinnen då det är mörkt så flyger han också på så ja.

Ja men det låter ju helt naturligt. Sitter de på pinnen i mörkret och sover blir det ju ett väldigt chockartat uppvaknande om någon plötsligt försöker att ta någon av dem. Att tuppen upplever det som en hotfull situation är lätt att förstå. Tänk dig själv om du låg och sov i mörkret och...
Gotlandskaniner, genbank.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #65 skrivet: 24 feb-13 kl 11:54 »
Om en höna ligger och värper, eller myser med ett nyvärpt ägg, och man tar ut henne ur redet, då får man sig en pickning på benet av tuppen. Och han flaxar upp sig med vingarna...
Varför tar du ut hönan ur redet ? Låter som om det är något du gör lite då och då ? Förstår om hönan och tuppen tycker det är irriterande. I redet bör de få lugn och ro.

Uff, kaos i hönshuset imorse!  :o

Kycklingarna är tre veckor och har börjat rymma ut ur kycklingburen ibland när man öppnar dörren. Så jag tänkte testa att ha öppet och låta kycklingarna bekanta sig med resten av flocken. Först var allt frid och fröjd, de andra hönorna och tuppen gick in i kycklingburen och åt lite. Men sen började hönorna göra upp rangordning med mammahöna. Det blev värre och värre, de började bita sig fast i hennes nacke. Tuppen gick emellan så gott han kunde. Detta gjorde mig väldigt glad eftersom han varit ganska mesig tidigare. Mammahöna och två kycklingar flyr ut ur kycklingburen.

Då börjar de vuxna hönorna ge sig på inte bara mammhöna utan även kycklingarna! De stampar på kycklingarna.   :'(  Jag blir riktigt förbannad och fångar in mammahöna som nu flytt upp i ett värprede. Där kan hon ju inte sitta, hon måste ju värma sina små! Jag fångar in henne för att sätta tillbaks henne i kycklingburen. Då blir tuppen sur och går till anfall på MIG. Nej nu jäklar! Jag slänger in mammahöna i buren och sedan trycker jag ner tuppen en bra stund i golvet. Sedan fångar jag in de små kycklingarna och sätter in dem i buren.

Är detta normalt tuppbeteende? Ska en tupp acceptera att man fångar in en höna i ett sånt här lite kaosartat läge? Kommer detta nu att bara bli värre och värre?

I den uppkomna situationen låter det som om tuppen reagerade helt naturligt efter sina instinkter.

Om man inte kollrar bort honom med mat så går han runt och bevakar mig hela tiden.

Att tuppen håller koll på vad du gör ser jag inte som något fel. Ingår ju i hans "jobb" att ha koll på vad som händer runt och ibland hans flock. Så länge han håller sig på ett visst avstånd och inte har ett direkt hotfullt beteende.

Idag hände följande:

Höna 1 jagade höna 2.
Höna 2 sprang undan.
Tuppen kliver fram och tittar lite på skådespelet.
Höna 1 ställer sig framför tuppen och flaxar upp sig.
Tuppen gör ingenting.

Har inte erfarenhet av hur tuppar "ska vara". Ska han läxa upp höna 1 i det här läget?
Låter också naturligt.

flindra

• -
« Svar #66 skrivet: 24 feb-13 kl 12:07 »
Okej, jag kanske inbillar mig. Han flyger i alla fall inte på någon så länge man inte fångar in en höna. Börjar han flyga på oprovocerat ryker han direkt! Det blir ju ohållbart när vi har småbarn också.

Ja självklart måste man ju lysa äggen nån gång och även kolla att det inte kommit in fler ägg i redet. Det är väl inget konstigt med det? Annars blir det ju en massa ägg man får slänga.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #67 skrivet: 24 feb-13 kl 12:31 »
Ja självklart måste man ju lysa äggen nån gång och även kolla att det inte kommit in fler ägg i redet. Det är väl inget konstigt med det? Annars blir det ju en massa ägg man får slänga.
Framgick faktiskt inte att det var ruvande hönor du höll på med. Du skrev: "Om en höna ligger och värper, eller myser med ett nyvärpt ägg"
Jag har aldrig plockat ut en höna ur redet när jag plockar eller lyser ägg. Stoppar bara försiktigt in handen under hönan och lyfter den lite uppåt så jag kommer åt att se och plocka ut äggen. Inte ovanligt att hönan knorrar och pickar på handen men det får man tåla. Markerar ruväggen med en ritad "ring runtom" då är det lätt att se dem oavsett hur de ligger. Plockar ägg en gång om dagen. Lyser två gånger under hela ruvningsperioden.

Ronny

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 24 feb-13 kl 12:47 »
Låter som kloka ord från LM.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

flindra

• -
« Svar #69 skrivet: 24 feb-13 kl 12:48 »
Framgick faktiskt inte att det var ruvande hönor du höll på med. Du skrev: "Om en höna ligger och värper, eller myser med ett nyvärpt ägg"
Jag har aldrig plockat ut en höna ur redet när jag plockar eller lyser ägg. Stoppar bara försiktigt in handen under hönan och lyfter den lite uppåt så jag kommer åt att se och plocka ut äggen. Inte ovanligt att hönan knorrar och pickar på handen men det får man tåla. Markerar ruväggen med en ritad "ring runtom" då är det lätt att se dem oavsett hur de ligger. Plockar ägg en gång om dagen. Lyser två gånger under hela ruvningsperioden.

Han har faktiskt inte anfallit när jag grejade med den förra ruvhönan. Han är mer känslig med den som nu ligger och ruvar. Kanske en av hans favorithönor, som han vill försvara lite extra. Tycker väl mest det är enklare att snabbt få en överblick genom att ta ut hönan, det blir ju så mörkt inne i redet. Men visst, kan ju testa att lyfta lite istället. Tror inte att det gör någon skillnad för tuppen hur jag än gör faktiskt.

Men man ska alltså räkna med att tuppen anfaller om man plockar ägg eller om man fångar in en höna? Det är fullt normalt?

FM

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 24 feb-13 kl 13:40 »
Jag tycker inte att det ska anfallas... Som Azoo-Lina skrev förut om smarta vs. osmarta tuppar ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #71 skrivet: 24 feb-13 kl 14:05 »
jag förstår faktiskt tuppen att han vill skydda den höna som ligger på ägg. Han kommer väll inte om hon inte gör en massa ljud??

Smajsan

• -
« Svar #72 skrivet: 24 feb-13 kl 14:07 »
Hej Flindra!
Nej det tycker inte jag är normalt överhuvudtaget. Mina tuppar kanske kollar lite men de gör absolut ingenting. Jag skulle aldrig acceptera att tupparna knystade ens om jag lyfte en ruvhöna. Jag har varit mycket bestämd med det sedan dom var små.

Sen om det är en normal reflex hos tupparna vet jag inte,men jag skulle aldrig ha kvar en sån tupp.
Det finns så många tuppar som inte biter den hand som föder dom.
Så leta reda på en go tupp eller 2 så ska du se att det blir skillnad.Man ska väll inte vara skraj för att gå in o titta till ruvhönorna väll? eller är det normalt? Det kanske är jag som fattat allt fel  :P
Oj nu såg jag ett nytt svar att det inte är normalt,men jag skickar mitt inlägg ändå  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

FM

• Skåne
« Svar #73 skrivet: 24 feb-13 kl 14:12 »
Vad som är "normalt" är svårt att sia om däremot vad som är önskvärt och vad för tupp man faktiskt kan välja när man har tillfälle att välja...

Jag vill kunna lyfta och undersöka mina hönor utan att tupparna hoppar på mig. En del hönor skriker i högan sky när man tar dem men det betyder inte att jag har tio tuppar sparkandes på mig :) Som sakt smarta och mindre smarta tuppar. Individer med olika betenden. För vissa är det "normalt" att anfalla.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 24 feb-13 kl 14:14 »
Håller med Smajsan i stora drag :) Ruvhönor kan ibland även dom behövas lyftas på...

flindra

• -
« Svar #75 skrivet: 24 feb-13 kl 14:39 »
Tack för era tips och tankar!

Jag får väl stå ut med tuppenuppen ett par månader tills någon av de små kan ta över. Jag tror att minst en av kycklingarna är en tupp, hen är grövre än de andra och börjar få en kam. Jag tar upp kycklingarna i famnen varje dag för att de ska vänja sig vid att hanteras.

Egentligen skulle jag vilja ta bort tuppen nu på stört, men det blir ju inte bra för då finns det inga befruktade ägg att ruva på. Och fler lär väl vilja ruva framöver kan jag tro.  ;)  Hoppas nu bara att inte den här tuppen "smittar" ungtupparna med sitt beteende.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #76 skrivet: 24 feb-13 kl 18:47 »
...BÅDA hjälps åt, skötaren OCH tuppen HJÄLPS ÅT...
Precis så tycker jag det ska vara, jag har märkt att jag ofta tar ögonkontakt med tuppen när någon varnar för rovfågel t.ex., jag läser av vart han tittar och vad han gör. Vi samarbetar för att skydda flocken.

flindra

• -
« Svar #77 skrivet: 26 feb-13 kl 18:40 »
Jag vill bara berätta att allt återigen känns lugnt med hönsen. Tuppen har inte visat några ansatser att anfalla igen och han verkar ha lugnat ner sig betydligt.

Hur smarta är tuppar egentligen? Nu har jag nämligen gett riktiga ägg till en av hönorna som vill ruva, och jag vet inte om jag inbillar mig men det verkar som att tuppen blivit lugnare efter det...

Jag tar dock det säkra före det osäkra och kollrar bort honom med mat innan jag börjar plocka ägg.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 04 mar-13 kl 10:43 »
I helgen fick jag nog av min tupp.
Försökte med de tricks och tips mot folkilskna tuppar jag kunde hitta här men inget hjälpte.
I början kom "anfallen" bakifrån men det slutade med att tuppjuwelen anföll framifrån i Fredags ....det var det sista han gjorde innan jag för första gången fick agera bödel.
Mina 10 höns (4 brun lohmann och 6 vita leghorn) gick bara ensamma utan tupp tills igår, Söndag, då en vuxen Faverolle införlivades i flocken.
Dock verkar dom inte gilla honom för ett antal slagsmål har det blivit och han har inte ens velat natta inne i hönshuset utan suttit själv på utsidan i natt (-2 gr) Visserligen under tak men man vill ju inte att stackarn alltid ska gå ensam.

Vad gör man? Kommer det lätta så småningom eller måste jag byta till en tupp som är större än hönorna? Eller finns andra sätt att få dem att bli sams?  :'(
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

flindra

• -
« Svar #79 skrivet: 05 mar-13 kl 07:05 »
Hoppas det löser sig för din nye tupp GnoBB!

Nu har jag helt ändrat uppfattning om våran tupp. Jag tror jag gjorde helt fel som öppnade buren till kycklingarna i samband med att de fick mat. Det var därför det blev så stirrigt.

Idag var jag ut tidigt innan de vaknat och öppnade dörren. Tuppen går ju upp först och kollar läget så han var genast med på noterna och har stått i flera minuter nu som en stilig dörrvakt i ingången till buren. Och han har satt dit hönan som klampade på kycklingarna! Han låter hönorna gå in och titta men blir det minsta käbbel så säger han till på skarpen.

Vilken supertupp!  :-*  Det blir ingen gryta av honom på länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser