Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i återbrukat material  (läst 7556 gånger)

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
Skapat i återbrukat material
« skrivet: 17 jan-13 kl 00:39 »
Matta virkad av trasor från uttjänta textilier (påslakan och örngott).

Smajsan

• -
SV: Skapat i återbrukat material
« Svar #1 skrivet: 17 jan-13 kl 13:49 »
Fin! Vad smart.Skär du remsor då? för de behöver väll vara ganska smala? fint att göra nya grejor av gamla  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 17 jan-13 kl 13:59 »
Fin, jag har en påbörjad matta som jag virkar av remsor av jeanstyg. Den är rund men, har legat nere ett tag. Jag klipper remsorna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hantverksmora

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-13 kl 14:24 »
Jättefin!
Men trasor kan man riva också, går snabbare men blir trådigare....... Inte jeans tyg men men.

Igår sydde jag en kudde av jeans tyg o en vävd löpare jag hade liggandes, lite tofsar i hörnen o den blev jättefin.
Idag gör jag lapptäcke.......
Ska bli spännande o se din runda matta när den är klar!  :P

Visigot

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 18:23 »
Jättesmart. Ska göra nåt liknande.
Vilken storlek på virknål använde du?
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-13 kl 18:31 »
Åh va roligt!

Jag har virkat en korg/säck/vaddetnuär av gamla kläder, och en bollkorg (liten) som min brorsdotter fick i födelsedagspresent med massa bollar i, även den av gamla kläder. Jag klipper mina trasor, tycker det är enklast när man ska virka, blir lätt trassligt annars. Till vävda mattor är det dock enklast att riva.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-13 kl 18:37 »
Såhär ser den ut.

KAJ

« Svar #7 skrivet: 17 jan-13 kl 18:43 »
Fin korg Malines, verkar vara rejäl!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-13 kl 18:44 »
Fin korg Malines, verkar vara rejäl!

Tyvärr lite för rejäl... Jag är egentligen för lat, så jag klippte för grova remsor, vilket innebär att den är TUNG. Men det gick väldigt kvickt att virka den.  :-[

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #9 skrivet: 17 jan-13 kl 19:02 »
Jättesmart. Ska göra nåt liknande.
Vilken storlek på virknål använde du?
Nr 10

Deniseness

• Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-13 kl 19:14 »
Såhär ser den ut.

Måste försöka mig på en sån! Virkar du allt i ett stycke eller gör du bottenplatta separat? Jag är lite dålig på indrag och sånt (har ett gäng buckliga mössor i bagaget), undrar vad som är enklast...

/Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-13 kl 20:13 »
Jag gjorde allt i ett. Man börjar med att göra en cirkel, och det gör man genom att ta två i samma maska vid behov. I början får man ta dubbelt i varje, sen 2 av 3, sen varannan osv. Jag tycker det är ganska enkelt när man virkar i så stort. Enklast är ändå att ha arbetet på ett bord, för det blir tungt för handlederna annars, och då syns det om det blir buckligt. Sen när cirkeln är så stor som man vill ha den är det bara att fortsätta, men utan att ta dubbelt i någon maska. Sen fortsätter man tills korgen är så hög som man vill ha den. Den på bilden är gjord av folks gamla urtvättade och trasiga t-shirts och min dotters trasiga och urtvättade mjukisbyxor. Det man får tänka på är att klippa remsorna lika tjocka ungefär, inte lika breda.

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #12 skrivet: 17 jan-13 kl 22:26 »
Karottunderlägg av recyclad gammal och fläckig duk, virkad i två lager av klippta remsor. Man kan lägga en filtbit emellan lagren för ytterligare isolering.

Deniseness

• Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-13 kl 14:08 »
Jag gjorde allt i ett. Man börjar med att göra en cirkel, och det gör man genom att ta två i samma maska vid behov. I början får man ta dubbelt i varje, sen 2 av 3, sen varannan osv. Jag tycker det är ganska enkelt när man virkar i så stort. Enklast är ändå att ha arbetet på ett bord, för det blir tungt för handlederna annars, och då syns det om det blir buckligt. Sen när cirkeln är så stor som man vill ha den är det bara att fortsätta, men utan att ta dubbelt i någon maska. Sen fortsätter man tills korgen är så hög som man vill ha den. Den på bilden är gjord av folks gamla urtvättade och trasiga t-shirts och min dotters trasiga och urtvättade mjukisbyxor. Det man får tänka på är att klippa remsorna lika tjocka ungefär, inte lika breda.

Det ska jag väl kunna klara av :) Då var det bara att rensa i garderoben, sen ska jag sätta igång. Tack för beskrivningen!

/Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jan-13 kl 14:11 »
Klart du gör! Lycka till!

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #15 skrivet: 18 jan-13 kl 16:17 »
Kjol att ha utanpå tights, sydd av urvuxen tröja, avklippt nedanför V-ringningen, ska göra handledsvärmare av ärmarna.

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 18 jan-13 kl 16:50 »
Vilka fina fiffiga grejor Milky Way.Härligt att få så bra tips,jag ska nog prova mig på Malines korg.Och en kjol behövs alltid  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

KAJ

« Svar #17 skrivet: 18 jan-13 kl 19:32 »
Sånt fint bord!!! Jätteläckert, ser ut som om man vikt det bara!!

Och Milky Way, mattor är ju perfekt att göra av tygrester, slitstarkt o bra! Härliga färger förresten! Skulle passa som badrumsmatta, hm..., då får man kanske sortera lite i familjens t-shirtlager...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 19 jan-13 kl 16:03 »
Gamla lakan blir här hemma grytunderlägg. Oftast runda för jag tycker det är lättast, men jag har provat 6-kantiga och 4-kantiga också. Perfekta att även ha under varma tallrikar.

Har även gjort några små runda som passar bra under kaffekoppen. Minskar risken för kafferingar på skrivbordet.

När de är sunkiga är det bara att köra dem i 60 graders tvätt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jan-13 kl 16:07 »
Superidé!

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser