Hej!
Jag har högflygande planer på att skaffa angorakaniner till sommaren eller när ekonomin tillåter, och jag har fått för mig att "det är inga problem!

" att bygga burarna själv. Grejen är att jag har inte byggt någonting sedan högstadiet, och inte heller då särskilt självständigt.
Så för att lugna ner min hybris och förhindra de mest uppenbara av potentiella katastrofer, kanske ni kan ge mig lite feedback på ritningarna jag har gjort (ignorera att ingenting är skalenligt och att vinklarna inte stämmer...)
I stort sett:
- är det här realistiskt att tänka sig att bygga utan någon formell träning?
- vad kan jag göra bättre för kaninernas eller min skull?
- ungefär vilken kostnad är rimlig att räkna med för materialet (per bur), om det poneras att allt måste köpas?
- ungefär hur tunga kommer de här burarna vara (tomma)?
- går det att måla med vilken färg som helst, eller är någon särskild att rekommendera?
- om det tätas runt de inre kanterna samt "spacklas" vid golvbrädorna med latexfog, och sedan målas över det, räcker det för att förhindra att vätska tar sig igenom botten?
- är det någon vinkel som är särskilt att föredra till rampen upp till hyllan? (jag vet att ramp inte är obligatoriskt)
- och hur är det där med kaninkompis i samma bur som en hona som en har tänkt avla med? Räcker det med sällskap mellan betäckningarna om de har burar intill varandra och får mycket mänsklig kontakt?
Fastän angororna är mellanstora kaniner, vill jag ha så pass stora burar att de fungerar om det någon gång flyttar in stora kaniner, plus att större yta att röra sig på bara är positivt. Jag tänkte ha burarna inomhus (klarar angorornas päls att de bor permanent utomhus, eller tovar den ihop sig?), och har tänkt fästa spikband längs de inre balkarna för att avhjälpa gnagande där. Funderar även på att kapa brädan under dörren och göra den löstagbar med hasp, för att underlätta städning. Toalådan ska ställas där kaninerna oftast bajsar, också det för att underlätta städning. Med i filen finns också planer för höförvaring och vägghylla.
Tack på förhand ^_^