Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feedback på kaninbursplaner?  (läst 2850 gånger)

Roonil Wazlib

• Närke
Feedback på kaninbursplaner?
« skrivet: 18 jan-13 kl 17:03 »
Hej!

Jag har högflygande planer på att skaffa angorakaniner till sommaren eller när ekonomin tillåter, och jag har fått för mig att "det är inga problem! :D" att bygga burarna själv. Grejen är att jag har inte byggt någonting sedan högstadiet, och inte heller då särskilt självständigt.
Så för att lugna ner min hybris och förhindra de mest uppenbara av potentiella katastrofer, kanske ni kan ge mig lite feedback på ritningarna jag har gjort (ignorera att ingenting är skalenligt och att vinklarna inte stämmer...)

I stort sett:
  • är det här realistiskt att tänka sig att bygga utan någon formell träning?
  • vad kan jag göra bättre för kaninernas eller min skull?
  • ungefär vilken kostnad är rimlig att räkna med för materialet (per bur), om det poneras att allt måste köpas?
  • ungefär hur tunga kommer de här burarna vara (tomma)?
  • går det att måla med vilken färg som helst, eller är någon särskild att rekommendera?
  • om det tätas runt de inre kanterna samt "spacklas" vid golvbrädorna med latexfog, och sedan målas över det, räcker det för att förhindra att vätska tar sig igenom botten?
  • är det någon vinkel som är särskilt att föredra till rampen upp till hyllan? (jag vet att ramp inte är obligatoriskt)
  • och hur är det där med kaninkompis i samma bur som en hona som en har tänkt avla med? Räcker det med sällskap mellan betäckningarna om de har burar intill varandra och får mycket mänsklig kontakt?

Fastän angororna är mellanstora kaniner, vill jag ha så pass stora burar att de fungerar om det någon gång flyttar in stora kaniner, plus att större yta att röra sig på bara är positivt. Jag tänkte ha burarna inomhus (klarar angorornas päls att de bor permanent utomhus, eller tovar den ihop sig?), och har tänkt fästa spikband längs de inre balkarna för att avhjälpa gnagande där. Funderar även på att kapa brädan under dörren och göra den löstagbar med hasp, för att underlätta städning. Toalådan ska ställas där kaninerna oftast bajsar, också det för att underlätta städning. Med i filen finns också planer för höförvaring och vägghylla.

Tack på förhand ^_^

Roonil Wazlib

• Närke
SV: Feedback på kaninbursplaner?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-13 kl 17:05 »
Ritningar del 2

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 jan-13 kl 17:06 »
Ritningar del 3

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #3 skrivet: 18 jan-13 kl 17:07 »
Ritningar del 4

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 jan-13 kl 17:09 »
Ritningar del 5

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 17:09 »
Ritningar del 6

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #6 skrivet: 18 jan-13 kl 17:11 »
Ritningar del 7

Förlåt för masspostandet!

AK Corall

• Småland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-13 kl 17:30 »
Det karar du säkert! Bästa sättet att lära sig är att prova sig fram.

Råspont väger ca 1kg per löpmeter, samma med 45x45 reglar, 45x70 ca 1,5kg. Man kan också höfta till priset till 10 kr per meter virke. Det kommer bli tungt men det är ju bra för stabiliteten, Varför inte någon byggskiva som tak och golv, ungefär samma pris som lösvirke och mindre jobb. Då slipper du dessutom skarvar där det kan läcka.

Kommer burarna stå där det är dragigt på vintern kanske du bör överväga mindre nät och mer väggar.

Färg vet jag inte mycket om men det gör de ju i bygghandeln.

Lycka till med bygget!

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 18:48 »
Det ser ut på ritningarna som att ramen till dörren är tänkt att vara av råspont.

Det har jag provat! Det sväller och krymper något enormt, ännu efter tio år. Efter den erfarenheten gör jag ramarna av klenare virke.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 20:06 »
Jag kan inte ge dig råd om burbygget, men jag kan peppa dig att försöka!

Jag har inte heller snickrat sedan högstadiet. I somras byggde jag en rastgård till hönsen på 40 kvadrat. Takhöjden är två meter. Jag isolerade och reglade upp ett rum i vår gamla bod. Jag har aldrig reglat förr. Sedan byggde jag en dörr genon att improvisera mig fram. Jag byggde gödselbord, platsbyggde bokhylla till värpredena, byggde en sjukbur och lite annat jox... Dessutom var jag gravid!

Man klarar MYCKET mer än man tror! En skruvdragare måste du ha. Jag köpte även en sticksåg på ByggMax som jag haft stor nytta av när jag har sågat skivor.

johannelund

• Biodling, kaniner (gotlandskaniner) och odling.
    • Uppland
    • Johannelunds
« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 23:32 »
Tänk bara på att nya regler för storlek på burar är på remiss och om de går igenom blir måtten på burarna för små för kaniner över 6 kg om du funderar på så stora kaniner i framtiden.

Länk där du kan ladda ner förslaget till nya regler: http://www.jordbruksverket.se/omjordbruksverket/remisserochyttranden/remisser/remisser2012/dnr31537612ochdnr31505011forslagpanyareglerforkanineriproduktionochforandradereglerforfaglarochkaninerforsallskapochhobby.5.23e6874113b76a236698000143.html

tessg

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jan-13 kl 07:06 »
Jag har sågat trekantiga bitar som jag satt i hörnen på burdörrarna, då blir de mycket mer hållbara och stabila.
Vad gäller burmått så visst är de godkända, men de är inte stora. Har du tänkt ha betesburar under sommaren? Jag har burar på ca en m2 under vintern, och stora betesburar resten av året. En m2 känns väldigt trångt... Särskilt om en hona med kull ska bo där.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 19 jan-13 kl 09:22 »
Jag kan inte ge dig råd om burbygget, men jag kan peppa dig att försöka!

Samma här. Även jag har på senare år börjat slöjda lite; hönshus och holkar.

Mitt bästa tips är att mäta allt noggrannt. "Höfta" så lite som möjligt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 19 jan-13 kl 09:47 »
Jag bygger mina burar i plywood, och lägger regelverket utanför buren, så jag inte får invändiga hörn i buren.

Ska du ta ut remissen, får du snabba dig. Tiden går ut nu på måndag och kort efteråt tar jordbruksverket bort länken.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 10:03 »
Dessa myndigheter...
De försöker göra om kalendern också, 31 september ::)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #15 skrivet: 13 feb-13 kl 17:06 »
Tack för alla de fina svaren! Nu har jag mycket att fundera på innan bygget kan börja.

Dock har jag fått lova sambon att vänta med kaniner till dess att marsvinen dör...

Beisla

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 feb-13 kl 17:33 »
Har bara kollat lite snabbt nu. Ville bara ge konstruktiv kritik angående höhäckarna. Alla mina kaniner hoppar gärna upp på häckarna om de sitter i buren. Sen sitter de där och myser, och förorenar höet... Så ett lock på som håller för kaninen eller häck som hänger utanpå buren så de tar hö genom grovmaskigt nät el.dyl. tycker jag är bäst.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser