Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar som är elaka  (läst 1033 gånger)

malle h

• Värmland
vaktlar som är elaka
« skrivet: 20 jan-13 kl 17:39 »
Jag köpte två honor och fick en hane också. Nu e det bara så att en hona blir utfryst. Vet att dem skulle behöva vara fler vaktlar och jag ska kläcka fram kycklingar fram över. Läst att det kan gå att sätta ihop kycklingar med äldre vaktlar...
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vaktlar som är elaka
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 18:14 »
Det kan gå att sätta ihop yngre vaktlar med äldre, främst om man gör det innan de yngre är könsmogna, och om man ser till att ändra mycket i miljön. Helst ska man flytta alla till en helt ny bur/voljär.

Tyvärr kan vaktlar vara ganska elaka. Det gäller att bara avla på snälla vaktlar, så blir det bättre med tiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 18:25 »
vi kan ju fråga här. om hon skulle få min tupp, skulle det gå dåligt då? han är väldigt på honorna. räcker det med två honor?

malle h

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 18:39 »
Jag tänkte om det gick att ta ur en höna ur min grupp så tupparna får var sin höna i så fall. Men det kanske blir alldeles för lite.... Kan inte så möe om vaktlar.
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 18:40 »
Det går inte att svara säkert på om det går att sätta ihop olika individer. Man kan ha 2 hönor och 1 tupp, men då blir hönorna ofta väldigt slitna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser