Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis och eklöv.  (läst 5049 gånger)

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
Potatis och eklöv.
« skrivet: 21 jan-13 kl 20:09 »
Hej.

Jag har tillgång till en hel del eklöv, både torra och halvförmultnade.

Av vad jag har läst kan man undvika skorv på både potatis, morötter och rödbetor om jordens ph och kvävehalt är lite lägre än vad övriga växter önskar.
Eklöv ska innehålla tanniner som sänker jordens ph och löven stjäl ju mkt kväve då dessa bryts ner varför jag undrar om det skulle gå bra att vända ner halvförmultnade löv innan sådd och sedan täcka planteringen med de torra löven?

Hur tror ni att detta påverkar min tänkta samodling Morötter/lök? Löken önskar väl lite högre ph?

Jag vill minnas att jag läst att lägre kvävehalt i spenatens och betornas bädd kan sänka nitrathalterna? Sen kan man dividera om hur skadligt/nyttigt nitrat är.

Tacksam för svar.  :)
in vino veritas

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Potatis och eklöv.
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 20:18 »
Jag har inget svar på din fråga, men har ett område med ekar där jag har tänkt att odla.. det borde ju bli lite samma sak så jag är nyfiken vad du får för svar. ;D

eklo

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 20:25 »
Hej,

Jag har haft mkt skorv på min potatis och i många år testat olika metoder för att komma tillrätta med just detta. Efter olika varianter vill jag påstå att det som verkligen hjälper är att täckodla med halm - jag stoppar ner potatisen i jorden (för på så sätt får de lite bättre start) och lägger sedan på 3-4 dm halm som legat ute i ur och skur ett bra tag, så att den börjat förmultna lite.

Jag tror att ph:t sjunker på det här sättet, men det allra viktigaste skälet till att skorven försvinner med den här metoden tror jag faktiskt är att potatisen får fukt under hela den torra våren - halmen är fuktig och håller fukten under. Jag har nu provat detta i några år och det funkar jättebra - en väldig lyckokänsla efter alla skorv-år.

Att som du föreslår istället täcka med eklöv tror jag inte ger den effekten, det blir för torrt helt enkelt. Att däremot vända ner lätt nedbrutna eklöv i jorden just i potatislandet är säkert jättebra.

När det g'äller morötter behöver du inte oroa dig för skorv. Rödbetor kan få skorv, men väldigt lite jämfört m potatis, är min erfarenhet - att rödbetorna får mindre skorv tror jag helt enkelt beror på att de inte kommit så långt som potatisen under den torra våren. Även där handlar det om om fukt.

Eklöv är jättebra som jordförbättrare liksom alla löv, jag brukar täcka mina land på senhöst/vinter med bl a eklöv. På våren är det mesta nedbrutet och ger fin mull.

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #3 skrivet: 22 jan-13 kl 11:01 »
Tack Eklo.

Då skippar jag lövtäckningen på morötterna då.

Då det är mitt första odingsår får det bli en del trial and errors, så jag ska nog prova med lövtäckning på halva potatjislandet iaf och halm på andra halvan. Kan ju vara kul att jämföra resultatet.  :D

Har du haft mycket problem med sniglar eller sork under täckmaterialet?
in vino veritas

eklo

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 jan-13 kl 17:50 »
Hej,

Visst kan du täcka även morötterna med eklöv, som sagt är nedbrutna löv en utmärkt jordförbättrare, jorden blir fluffig o fin (fast just ek tar ju ett tag - bra om man kan/orkar klippa sönder med gräsklipparen innan man lägger på, men det orkar aldrig jag...

Ja, tyvärr har jag de senaste två åren haft ganska mkt snigelbekymmer under täckningen (täcker under säsongen mest med gräsklipp för näringens och ogrästes och fuktens skull). För min del är det inte mördarsniglar, utan åkersniglar. Men jag kan meddela att de också är väldigt glupska! Jag ahr plockat varje kväll i år, och det blir väldigt tjatigt.

Till våren kommer jag därför att använda det nematod-medel som ekologiska odlare använder. Man löser det i vatten och sprutar ut på snigelrika ställen ett par veckor efter att man på våren sett den första vakna snigeln. Jag hoppas att det ska hjälpa så att jag kan fortsätta täckodla, för det gör onekligen all annan nytta.

En ovetenskaplig upptäckt jag gjort under de senaste åren är att sniglarna verkar tycka sämre om röda grönsaker - därför kommer jag att satsa på röda varianter av så mkt som möjligt i år, kanske hjälper det också något.

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 19:24 »
Jag har också funderat på nematoderna, men i mina nybörjar öron låter nematoder aldrig bra. De ger sig bara på sniglarna då och inte grödor? Jag antar väl att det finns olika sorters nematoder.

En nackdel med bekämpning är väl att i ett område med många odlare sällan gör någon skillnad om inte alla börjar bekämpa sniglarna? De dör väl inte på stört, så de som vandrar in från grannens tomt hinner nog göra sin skada innan nematoderna tagit den?

in vino veritas

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 23 jan-13 kl 20:33 »
Det finns troligen mer än en miljon arter av rundmaskar, nematoder. I Sverige har det beskrivits ca 1000 arter, och det finns nog många kvar att upptäcka. En del är parasiter som ger sig på sniglar. Några är parasiter på människa. En del andra kan ställa till skador på exempelvis rotfrukter. Om man odlar exempelvis potatis eller morötter på samma plats år efter år så är risken stor att man samtidigt odlar fram skadliga nematoder nere i jorden, som gillar potatis och morötter. För att minska den risken kan man flytta sina odlingar så att det går så lång tid som möjligt innan man kommer tillbaka med samma gröda på samma plats. Det finns massor med finurliga rotationsscheman som visar hur man kan dela upp sin köksträdgård i olika bitar, och sedan varje år odla olika växter i varje bit. Dessutom kan man på det sättet minska risken för andra skadegörare och låta de olika växtsorterna gödsla och förbereda jorden för nästa växtsort.

Den enklaste modellen är att dela köksträdgården i fyra bitar. På bit 1 odlar du gröngödsling, ärtor och bönor. På bit 2 odlar du näringskrävande växter som kål, purjo, pumpa. På bit 3 odlar du persilja, sallad, morötter och lök. På bit 4 odlar du potatis. Varje år roterar man bitarna ett snäpp, då får kål och pumpa extra näring, medan potatisen får lite mindre. Det går att göra sådana här scheman hur komplicerade man vill. Men fyra bitar kan vara bra att börja med. Senare kan man dela varje bit i två eller tre. Och kanske odla lite extra gröngödsling på extra bitar. Bitarna kan vara upphöjda bäddar intill varandra eller fält som är långt ifrån varandra. Fälten ligger intill varandra i tiden...

Ett annat knep kan vara att odla tagetes tillsammans med potatis och andra rotfrukter. Tydligen gillar inte nematoder lukten/smaken av tagetes i jorden. Sedan ser det ju fint ut också.
« Senast ändrad: 23 jan-13 kl 20:46 av sɹǝpuɐ »

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-13 kl 21:16 »
Ett bra sätt att påskynda eklövens nedbrytning är att sätta ett gäng höns på jobbet.
Efter skörden, stängsla in grönsakslandet, släng in alla löv du räfsat ihop och  stäng in hönsen där några timmar om dagen. När våren kommer är löven finfördelade och gödslade,  lätt att bruka ner eller använda som marktäckning. Dessutom  är mycket ogräs uppätet eller sönderkrafsat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

« Svar #8 skrivet: 24 jan-13 kl 03:05 »
Nä :-Xr det gäller nematoderna så är det effektivast att fånga in sniglar och infrktera dem med nematoder i en hink och sedan släppa ut dem så att de kan infektera andra, Dett i stället för att vattna "slumpmässigt"

http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/artiklar/bekampa_nematoder.html

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #9 skrivet: 24 jan-13 kl 18:47 »
@sɹǝpuɐ, Växelbruk är något jag kommer använda mig av. Sex stora rader varav 2 med gröngödsel och fjärils- och biväxter. Att jag har 2 grödgödslingsskiften är för att jag gärna vill odla mycket nakenfröpumpa och kål, och de tyvärr inte får plats på en rad. Ett plus också då jag är förstagångsodlare och kanske inte bör ta mig an mer än nödvändigt.  :)

@Sonja på slätten, Höns vore mysigt, men mina ca 70 medkolonister skulle nog tyvärr sätta stopp för detta.  :P

@Kurt, Jag läste om samma metod på fobo tror jag och tycker att det låter som ett utmärkt sätt att minska snigelbeståndet på, men jag är som jag tidigare skrivit lite orolig att det inte ska hjälpa mkt om inte alla grannar använder sig av samma metod. Jag kan ju alltid föreslå detta. jag vet ju att alla skulle bli glada över att bli av med sniglarna.
in vino veritas

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser