Det kvinnan i radion i morse (från jordbruksverket) sa var att en skatt på kött är ett förslag, bland andra, för att dels minska köttätandet överlag i Sverige, och dels försöka styra om den köttproduktion som är till en mer miljövänlig sådan. Dvs, inte en skatt på kött rakt av, utan riktat. En del i det hela som nämndes var sojabaserat djurfoder, som är stor import, och där regnskog huggs ner för att odla soja. Inte helt klimatsmart... Sen exakt hur riktat, dvs hur detaljerat, är svårt att veta. Det var som sagt ett av flera förslag, och som kvinnan sa, kanske ett av de sista att ta till...
Jag tycker det vore ett himla bra styrmedel! Så kunde man kanske få fokus på de köttdjur som håller landskapen öppna, dvs, de som betar.. Även om det funkar med åretruntbete i andra länder, så tror jag att betesdjur är modellen, även här. För både miljö och djurskydd! Kanske inte än. Knappast i en handvändning. Men förhoppningsvis på sikt!
En intressant (nä, källan har jag inte, läste bland annat på göteborgspostens sajt, hoppas de har källa) är att det påstår att köttproduktionen släpper ut mer växthusgaser än all fordonstrafik...