Nejdå, hon var i fint skick när hon kom. Lite tunn jämfört med mina flaxande fettbomber men absolut inte mager.
Däremot så står hon inte emot vatten...
Jag gbörjade på morgonen med att ta yxan och hugga upp ett hål i isen så dom skulle kunna bada, sen öppnade jag till ankorna och gav dom frukost inne i ankhuset innan jag gick in för att laga frukost.Från köksfönstret ser jag hur ankorna som ätit färdigt kommer ut och försvinner iväg över gräsmattan ner till bäcken för morgondoppet och konstaterar att den nya tösen följer med.
Nästa gång jag tittar ut ett par timmar senare så ser jag de andra ankorna komma gåendes tillbaka upp mot ankhuset igen och konstaterar att den nya nu inte längre är med i sällskapet...
Tänkte att hon väl är lite otrygg och inte vill lämna vattnet och gå upp till ankhuset som hon ännu inte är så bekant med, men hon ger säkert med sig och går upp till de andra när hon börjar känna sig ensam...
ännu senare så går jag ut en sväng med hunden och väljer då att gå ner och se till ankorna, mina tre gamlingar ligger och solar utanför ankhuset men den nya är inte där...
Går ner till vattnet och hittar henne där, simmandes, men hon ligger alldeles för djupt i vattnet. bara huvud haks och vingspetsarna sticker upp ur vattnet.
När en anka simmar ska ju ryggen, vingarna och 1/3 av kroppen under vingarna ligga över vattenlinjgen...Försöker fösa upp henne ur vattnet och hon försöker, men lyckas inte ta sig upp över kanten till vaken och upp på isen.. Hon är för tung..
Får tag i henne och lyfter upp henne ur vattnet...
Hon är då plaskblöt ända in på skinnet, fjädrarna har inte stått emot vattnet. inte konstigt att hon inte orkade ta sig upp, hon är som en genomblöt tvättsvamp.. det rinner vatten om henne... inte som de andra ankorna som är helt torra när dom kommer upp...
Hon ser i det närmaste ut som en sån bild man ibalnd kan se på sjöfåglar som drabbats av oljeutsläpp...
Förstår inte att hon inte frusit ihjäl redan då...
Så nej, sjuk var hon inte när hon kom, men hon har nog inte badat så mycket sedan hon ruggade senast och hon har nog slarvat med putsningen ordentligt...
Hon fick ju komma in och torka och bli varm direkt och hon bor inne tills vidare, men givetvis har hon blivit rejält förkyld och enligt min erfarenhet så är prognosen för förkylda ankor rätt dålig...
Hon behandlas nu på precis samma sätt som en liten älling som legat i vatten för länge och blivit nerkyld...