Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HUSKURER!  (läst 1978 gånger)

peppz

• Västergötland
HUSKURER!
« skrivet: 23 jan-13 kl 17:39 »
Nu behöver jag er hjälp.
Jag köpte en anka häromdagen och missade att hon inte var vattentät så givetvis blev hon genast sjuk- ordentligt sjuk.
nu återstår att se om hon går att rädda.. Den vanliga rutinen med värmelampa, ånga, elektrolyter och sånt kommer inte räcka här misstänker jag, och jag tänker inte sätta henne på antibiotika, möjligtvis vanligt smalt penicillin.
Är det någon som har en riktigt bra huskur för en förkyld anka?
« Senast ändrad: 23 jan-13 kl 17:42 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Hägglund

• Norrbotten
SV: HUSKURER!
« Svar #1 skrivet: 23 jan-13 kl 18:00 »
Ankor är väl väldigt tåliga mot väta! Så inte tror jag det är därför hon blivit dålig på någon dag. Är nog snarare så att du fick en redan sjuk anka när du köpte henne.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 23 jan-13 kl 19:05 »
I vilket skick var hon när du hämtade henne? Hull osv. Det låter som om hon skulle ha varit sjuk redan vid köpet.
Vad har hon för symptom?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-13 kl 19:57 »
Nejdå, hon var i fint skick när hon kom. Lite tunn jämfört med mina flaxande fettbomber men absolut inte mager.
Däremot så står hon inte emot vatten...
Jag gbörjade på morgonen med att ta yxan och hugga upp ett hål i isen så dom skulle kunna bada, sen öppnade jag till ankorna och gav dom frukost inne i ankhuset innan jag gick in för att laga frukost.Från köksfönstret ser jag hur ankorna som ätit färdigt kommer ut och försvinner iväg över gräsmattan ner till bäcken för morgondoppet och konstaterar att den nya tösen följer med.
Nästa gång jag tittar ut ett par timmar senare så ser jag de andra ankorna komma gåendes tillbaka upp mot ankhuset igen och konstaterar att den nya nu inte längre är med i sällskapet...
Tänkte att hon väl är lite otrygg och inte vill lämna vattnet och gå upp till ankhuset som hon ännu inte är så bekant med, men hon ger säkert med sig och går upp till de andra när hon börjar känna sig ensam...
ännu senare så går jag ut en sväng med hunden och väljer då att gå ner och se till ankorna, mina tre gamlingar ligger och solar utanför ankhuset men den nya är inte  där...
Går ner till vattnet och hittar henne där, simmandes, men hon ligger alldeles för djupt i vattnet. bara huvud haks och vingspetsarna sticker upp ur vattnet.
När en anka simmar ska ju ryggen, vingarna och 1/3 av kroppen under vingarna ligga över vattenlinjgen...Försöker fösa upp henne ur vattnet och hon försöker, men lyckas inte ta sig upp över kanten till vaken och upp på isen.. Hon är för tung..
Får tag i henne och lyfter upp henne ur vattnet...
Hon är då plaskblöt ända in på skinnet, fjädrarna har inte stått emot vattnet. inte konstigt att hon inte orkade ta sig upp, hon är som en genomblöt tvättsvamp.. det rinner vatten om henne...  inte som de andra ankorna som är helt torra när dom kommer upp...
Hon ser i det närmaste ut som en sån bild man ibalnd kan se på sjöfåglar som drabbats av oljeutsläpp...
Förstår inte att hon inte frusit ihjäl redan då...
Så nej, sjuk var hon inte när hon kom, men hon har nog inte badat så mycket sedan hon ruggade senast och hon har nog slarvat med putsningen ordentligt...
Hon fick ju komma in och torka och bli varm direkt och hon bor inne tills vidare, men givetvis har hon blivit rejält förkyld och enligt min erfarenhet så är prognosen för förkylda ankor rätt dålig...
Hon behandlas nu på precis samma sätt som en liten älling som legat i vatten för länge och blivit nerkyld...
Kennel SweetCaileanz

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 23 jan-13 kl 21:58 »
Ok, hur gammal är hon?
hade en anka förut som var likadan. Hon frös och klarade inte av bada alls. Hon fick bo i hönshuset med hönsen under hösten,vintern och tidig vår och hon var nog den som var mest under värmelampan.
Hoppas det går bra med henne :)
www.dissolve.blogg.se

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-13 kl 12:38 »
Hon piggade på sig i värmen, och har ätit och druckit lite.  vet inte när hon är kläckt, men sommaren -12 så det kan ju vara relativt nyligen...
Släppte ut henne idag och lät henne ta ett snabbt dopp och det var uppskattat, Hon ligger bra i vattnet till en början, sen suger hon sakta åt sig vatten så jag lät henne tvätta av sig lite och sen föste jag upp och tog in henne igen.
Överlever hon förkylningen så kommer hon säkert lära sig bada med tiden oxå..
Jag fick iaf tipset jag så väl behövde idag- "smeta på LITE minkfett eller lanolin på näbben så återfettar hon lättare fjäderdräkten när hon putsar sig...
prövade lite efter att hon tagit sitt morgondopp idag och hon blev kanonfin, får se om det har haft efftekt när hon ska bada i morgon... :)
Kennel SweetCaileanz

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 24 jan-13 kl 12:49 »
Vilket bra tips!
www.dissolve.blogg.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 06:14 »
Kolla om hon är smutsig eller har typ en finne bak på gumpen där ankor utsöndrar fettet som de smörjer fjädrarna med. Ibland blir den körteln igentäppt av smuts. Prova att tvätta ovansidan på gumpen med drygt handljummet vatten, och se om det kan göra så att fettproduktionen kommer igång.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser