Hur många ankor har ni på den ytan?
Jag har funderat på om sand eller grus kan vara bra när gräset försvunnit.
Just nu har vi 6 vuxna ankor. Bygget är nytt sen sommaren, så än är det inte så slabbigt. Men tidigare har vi haft mindre än 10kvm och då blir det otroligt skitigt! Värst är det när ällingarna börjar växa till sig och man har runt 15-20 ankor på den ytan.
Sand, grus eller stenbelagt skulle jag inte rekommendera. Det känns skönt att kunna skyffla ut när det blir för mycket och om du lägger plattor kommer verkligen allt baj lägga sig ovanpå. Är det gräs eller jord så åker ju en del ner i marken när det regnar.
Nu har våra varit inne mycket i vinter när det varit mycket snö, så det mesta bajet finns inne i huset. Men där har vi halm så det är lätt att byta.
När våren är på väg så kommer de att vara mycket ute och därmed får rastgården "vila". Kan man dessutom dela av den under sommaren så kommer gräset snart tillbaka. Hoppas jag i alla fall. Vi har även tänkt att dela av för att kunna ha ällingarna åtskilda från de andra ankorna under tiden som de växter till sig.
Största fördelen med ankor är givietvis äggen anser jag! Jag känner mig halv nu när vi inte har haft några ägg här på ett antal veckor...