Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignonanka för kött?  (läst 6830 gånger)

flindra

• -
SV: Mignonanka för kött?
« Svar #20 skrivet: 31 jan-13 kl 19:47 »
Tack för svar!

Då är jag inte helt fel ute med stenplattorna i alla fall. Det kanske går att spola av med vattenslang då och då.

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 01 feb-13 kl 14:22 »
Jag tror jag har kommit på nåt smart. Om jag delar av en del av den nu befintliga hönsrastgården för ankorna, så kommer det gå att göra ett året-runt-ankhus inne i foderrummet till hönshuset. Jag kommer då att ha ett eluttag i ankrastgården, och då kanske man kan sätta en sån här värmare i ankornas vintervattenbalja?

http://www.chicken-house.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww.chicken-house.co.uk%2facatalog%2fHeat_Lamps.html&WD=heating&PN=drinker-heater-internal-element-low-voltage.html%23a3062#a3062

I så fall kan jag hålla vattnet helt frostfritt vintertid utan att behöva ha det inomhus!

flindra

• -
« Svar #22 skrivet: 01 feb-13 kl 15:54 »
Så här.

lena70

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 feb-13 kl 07:59 »

Squig

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 02 feb-13 kl 17:00 »
Hur många ankor har ni på den ytan?

Jag har funderat på om sand eller grus kan vara bra när gräset försvunnit.

Just nu har vi 6 vuxna ankor. Bygget är nytt sen sommaren, så än är det inte så slabbigt. Men tidigare har vi haft mindre än 10kvm och då blir det otroligt skitigt! Värst är det när ällingarna börjar växa till sig och man har runt 15-20 ankor på den ytan.

Sand, grus eller stenbelagt skulle jag inte rekommendera. Det känns skönt att kunna skyffla ut när det blir för mycket och om du lägger plattor kommer verkligen allt baj lägga sig ovanpå. Är det gräs eller jord så åker ju en del ner i marken när det regnar.

Nu har våra varit inne mycket i vinter när det varit mycket snö, så det mesta bajet finns inne i huset. Men där har vi halm så det är lätt att byta.
När våren är på väg så kommer de att vara mycket ute och därmed får rastgården "vila".  Kan man dessutom dela av den under sommaren så kommer gräset snart tillbaka. Hoppas jag i alla fall. Vi har även tänkt att dela av för att kunna ha ällingarna åtskilda från de andra ankorna under tiden som de växter till sig.

Största fördelen med ankor är givietvis äggen anser jag! Jag känner mig halv nu när vi inte har haft några ägg här på ett antal veckor...   :'(
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

flindra

• -
« Svar #25 skrivet: 02 feb-13 kl 17:08 »
Tack Squig. Intressant läsning!

borlotti

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 02 feb-13 kl 21:26 »
Så här.

Ser genomtänkt ut. HAr du några ungefärliga mått på ritningen?

flindra

• -
« Svar #27 skrivet: 02 feb-13 kl 21:27 »
Ser genomtänkt ut. HAr du några ungefärliga mått på ritningen?

Ja en ruta på ritningen ska motsvara en kvadratmeter. Fast rastgårdens rutor stämmer inte helt; Den blir i verkligheten 2.5 x 8 meter stor.

flindra

• -
« Svar #28 skrivet: 07 feb-13 kl 22:46 »
Kan ankor lära sig att gå uppför en spång in till sitt ankhus? Eller är det helt onaturligt för dem?

Mest praktiskt för min egen del vore nämligen att sätta luckan en bit upp, sisådär 120 cm ovanför marknivå.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #29 skrivet: 08 feb-13 kl 09:45 »
Kan ankor lära sig att gå uppför en spång in till sitt ankhus? Eller är det helt onaturligt för dem?

Mest praktiskt för min egen del vore nämligen att sätta luckan en bit upp, sisådär 120 cm ovanför marknivå.
Det går. Mina ankor går upp på en ramp in i sitt hus, dock så är rampen inne i ladan. Men rampen går upp i kossornas gamla foderbord, där har jag byggt en bur :)
Vet flera som har ramper till sina ankor.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

flindra

• -
« Svar #30 skrivet: 08 feb-13 kl 11:18 »
Tack för svaret Daaniel! Det här verkar ju faktiskt genomförbart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser