Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I väntans tider... Råd sökes!  (läst 1438 gånger)

wahlgrens

• Uppland
I väntans tider... Råd sökes!
« skrivet: 27 jan-13 kl 22:46 »
Tänkte försöka mig på att kläcka fram några kycklingar. Har köpt en äggkläckningsmaskin och placerat sju av våra hönors ägg däri. Det var fyra dagar sedan. Lyste äggen ikväll och såg fyra tydliga spindlar och tre lite osäkra. I de tre osäkra syns en otydlig röd fläck. Hur som helst så verkar det ju faktiskt som att det är kycklingar på väg. Nu till lite funderingar.

Hur tar jag hand om de små liven på bästa sätt efter kläckningen. Hur varmt bör det vara, bortsett från värmelampan. Tänkte om de kunde bo i garaget där det håller sig på plussidan. Eller är det för kallt? Är det bättre att ha dem kvar inomhus en tid? Är värmelampa eller värmetak bäst? Vad är bästa första födan när de flyttas från äggkläckaren? Tipsa mig gärna om allt ni kan komma på om kycklingars första tid i livet.

Alexn72

• Skåne
SV: I väntans tider... Råd sökes!
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 23:23 »
Även om jag själv inte har fått ut mina första än så delar jag med mig av det jag läst.
Den första tiden är det nog klokt i att ha dem inne med ständig tillsyn.
Vatten ska de ha från första dagen och mat kan man börja med 1-2dagen tex uppblötta havregryn.
det finns kyckling foder att köpa även för små.
Endel ger mosade kokta ägg i början

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 jan-13 kl 06:56 »
Om det bara är tillräckligt varmt under värmelampan spelar det inte så stor roll hur varmt det är i resten av rummet. Men det kan vara svårt att få tillräckligt varmt under värmelampan om rummet är kallt. Värmetak drar mindre ström, men kräver enligt min erfarenhet att det är hyfsat varmt i rummet där den står, annars förmår taket inte att värma tillräckligt.

Jag brukar ha mina inomhus den första veckan, då luktar de inte så mycket. Men tänk på att de dammar mycket, så ha kycklingarna där det är lätt att städa, eller där det inte gör så mycket om det smutsar ner lite. Källare eller badrum är mitt tips.

Min åsikt är att man ALDRIG ska ge uppblött mat till kycklingar, värmen gör att det blir dåligt på nolltid, och då riskerar man döda kycklingar. Vatten i vattenautomat som håller vattnet rent, och som de inte kan bli blöta i. Startfoder för kycklingar är enklaste och bästa födan. Den kan användas tills säcken är slut, när kycklingarna är 4-5 v kan man börja blanda startfodret med spannmål, så blir det mer ekonomiskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 09:10 »
Tack för svar! Ja det blir väl att ge sig av till granngården och inköpa lite prylar. Ville inte köpa för mycket innan jag sett om det var några kycklingar på gång, men våran Roffe verkar ha gjort ett bra jobb :).

Kan 4-5 veckors kycklingar äta hel spannmål, eller är det kross som gäller då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 12:31 »
De kan äta hel spannmål, blandat med kycklingstart, och det är bra om de har tillgång till grus då också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 17:32 »
Om det bara är tillräckligt varmt under värmelampan spelar det inte så stor roll hur varmt det är i resten av rummet. Men det kan vara svårt att få tillräckligt varmt under värmelampan om rummet är kallt. Värmetak drar mindre ström, men kräver enligt min erfarenhet att det är hyfsat varmt i rummet där den står, annars förmår taket inte att värma tillräckligt.

Jag brukar ha mina inomhus den första veckan, då luktar de inte så mycket. Men tänk på att de dammar mycket, så ha kycklingarna där det är lätt att städa, eller där det inte gör så mycket om det smutsar ner lite. Källare eller badrum är mitt tips.

Min åsikt är att man ALDRIG ska ge uppblött mat till kycklingar, värmen gör att det blir dåligt på nolltid, och då riskerar man döda kycklingar. Vatten i vattenautomat som håller vattnet rent, och som de inte kan bli blöta i. Startfoder för kycklingar är enklaste och bästa födan. Den kan användas tills säcken är slut, när kycklingarna är 4-5 v kan man börja blanda startfodret med spannmål, så blir det mer ekonomiskt.

Förklara varför de ALDRIG ska ha uppblött foder det första de får.
Att det inte ska ligga och bli gammal är en sak men att ge det till dem och de äter direkt är väl det bästa av två världar?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 17:37 »
Det är väldigt svårt att hålla maten ren, och kycklingarna rena, om de får kletig mat. Min åsikt, baserat på ett antal års erfarenhet och ganska många kycklingar. Det är fritt att ha andra åsikter och att testa dem. När sedan kycklingarna får diarréer och coccidios, så är alla som ger diverse konstigt uppblött foder så förvånade när man tipsar om trolig orsak  :-\.

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 19:52 »
Jag uttryckte mig nog lite otydligt men jag menar att man skulle ge dem det uppblötta direkt dvs mer eller mindre handmatat.
Inte att det skulle ligga i en skål under dagen.

slainte

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-13 kl 20:17 »
Jag brukar låta kycklingarna vara kvar ett dygn i äggkläckaren och sedan ha dem i en låda med värmelampa i köket ett par veckor. Efter det får lådan med kycklingar flytta ut i hönshuset. Men jag brukar vänta med att ta kycklingar till temperaturen utomhus är så pass hög att kyla inte är ett problem. Här uppe där jag bor kommer kycklingarna i slutet på Maj.

Det foder till småkycklingarna som jag ger är vanligt startfoder, när de flyttar ut i hönshuset får de matrester också. Smulor av mjukt bröd och kokta makaroner brukar uppskattas.

Brukar ha grus i botten på lådan när de bor i köket eftersom de halkar runt så mycket när de går på tidningspapper + att det blir mindre skräp i vattnet.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 21:21 »
Ja, apropå det. Vad är en lämplig bostad för de små liven första veckan. Senare tänkte jag ha en finmaskig bur i garaget, men inne? Hur har ni era kycklingar? Bur, låda, kartong?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 21:30 »
Innekaninbur.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 21:48 »
Pallkragar, dom kan man ju bygga på höjden efter hur mycket kycklingarna växer. Jag har ett bord som passar pallkragarna perfekt. Sen när de har flyttat ut till hönsen,viker jag i hop deras "bur",lätt att stuva undan  :) Fast har man bara några få så är väll en stadig kartong bra den första veckan,som inte är för stor.Så att de lätt hittar mat o värme.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-13 kl 09:05 »
Nu är första kycklingen ute  :D Det är så spännande det här...

Snart dags för flytt till lådan som vi byggt iordning. Lite tips i ovanstående svar men jag frågar lite mer rätt på. Hur skall lådan inredas på bästa sätt? Grus eller tidningspapper skrev någon. Är det bättre än spån? Vad ska de ha under värmelampan? Halm? Handduk? Vad brukar ni använda?

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser