Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera hönsraser i kläckaren samtidigt??  (läst 1530 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Flera hönsraser i kläckaren samtidigt??
« skrivet: 30 jan-13 kl 09:20 »
Nu har jag gått omkring och funderat över detta en tid - men så kom jag på att jag skulle fråga alla kunniga människor på alternativ, så klart ;)
Jag har tänkt börja lägga in ägg i kläckaren om några veckor. Problemet är att jag vill lägga i ägg från flera olika hönsraser samtidigt. Hur ska jag då veta vilken ras kycklingarna är när alla börjar kläckas? Då blandar väl alla sig med varandra...
Jag har haft kycklingar några gånger förr, men då har det enda problemet varit att så småningom kunna skilja på könet. :P
Ser inte alla kycklingar lika ut när de är nykläckta? Hur ska jag veta vilken ras de tillhör?

Jag vet att det finns större kläckare med typ flera våningar, där man kan sära på rasäggen, men måste man alltså ha en sån? Eller lär man sig kanske med tiden hur kycklingar från olika raser ser ut??
Finns det någon som kan ge nåt bra tips? ???

The Poacher

• Uppland
SV: Flera hönsraser i kläckaren samtidigt??
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 11:32 »
Om du inte kan se skillnad på hönsraserna, då spelar det väl ingen roll vilken ras de har?  ;D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 11:38 »
alla kycklingar ser inte likadana ut när de är nykläckta. Raser med befjädrade ben kläcks med bejädrade ben osv.
Färger kan ändras däremot.
Du kan märka äggen med vilken ras de tillhör och sen när vartefter de kläcks så märker du kycklingarna efter ett system. tex alla kycklingar från den rasen har ett svart buntband osv.

men det kräver också att du vakar som en hök så att du vet vilken kyckling som kom mer ur vilket ägg.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 11:42 »
Beroende på vad du har för kläckare så kanske du kan placera små upp-och-ner-vända korgar i den med de olika raserna sorterade. Eller nån sorts mellanvägg/ar som delar av kläckaren i flera avdelningar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 13:32 »
det var en smart idé som helena kom med. många av kläckarna har skiljeväggar. Det är lätt för dem att ta sig över skiljeväggarna iofs, men det är ju en tanke att spinna lite på  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 13:38 »
Behöver du veta tidigt vilken kyckling som är vilken ras? För annars ser man ju oftast det när de börjar få riktiga fjädrar.

Man lär sig att se skillnad på olika kycklingar såsmåningom. Annars är små nätburar i kläckaren, med bara en ras i varje, ett sätt att veta direkt vad som är vad. Eller att man kläcker kycklingar som har tydliga skillnader redan som nykläckta, t ex nakenhals, någon med benbefjädring, någon med gula ben, någon med mörka ben osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 16:00 »
Jag kan tycka att det kan vara ganska bra att åtminstone rätt snart veta vilken ras det är på kycklingarna. Men å andra sidan - så länge jag inte vet ras så måste jag ju behålla alla underbara dunbollar    ;D ;D
Tack för bra tips om små korgar eller nätkorgar, nu har jag lite att fundera på!
Och jag antar att man ganska snabbt lär sig att skilja på olika kycklingar...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 16:15 »
Jag har grubblat på samma problem ;D Förut kläckte jag bara 10 ägg i taget och då var det lättare att hålla koll på vilka som kläcktes ur vilka ägg (fast inte helt lätt, blandade ihop dem efter någon dag då jag inte märkt dem men de skulle ändå stanna hos mig så det gjorde inget)
Nu har jag dock ca. 25 ägg i kläckare, 4 ägg från konsum, vita, 2 Hedemora och resten gröna Isbar/Hedemora fast någon av dem kan vara Arauana/Hedemora.
Smart med korgar att lägga äggen i innan kläck, jag har heller ingen avskiljning i min. Denna gång tänkte jag dock flytta över Hedemora och de vita äggen i lilla kläkaren innan kläck.
Nästa kläck blir också svår då jag får plats med ca. 50 ägg och ska ha tre-fyra för mig nya raser i den!
Har förut satt på buntband men då efter ett par veckor, har inte testat det på så pyttesmå djur.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 17:50 »
Det beror ju på vad du har för kläckare. Jag har en hemma byggd som är som en stor låda där man lägger äggen på "golvet". Jag har bygt till mellan väggar av myggnät som jag spänt på en liten ram med ben.  Då är det inget som skuggar eller stoppar upp luften som fläkten "blåser" runt. Annar får du välja raser med ett eget utseende :)

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser