Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var ha sin ruvande höna?  (läst 2522 gånger)

Catwalkqueen

• Dalarna
Var ha sin ruvande höna?
« skrivet: 30 jan-13 kl 10:54 »
Hej!
Jag blev nybliven hönsägare i december (tog över 2 Dvärgkochin hönor, 2 Hedemora hönor oxh en Hedemoratupp från de förra ägarna på vårt hus) och sedan i mitten på december har en av mina Dvärgkochin börjat ruva, vad jag än gjorde för att bryta det. I slutet på december lade sig min andra Dvärgkochin och jag var envis och försökte avbryta. Lyckades inte alls med det och i förrgår såg jag att den första Dvärgkochin har plockat magen bar så jag gav upp och gav dem 8 ägg att ruva på.
Nu till mina frågor:

- Båda mina Dvärgkochin ligger i samma rede och ruvar, ska jag låta dem göra det eller försöka att flytta den ena?
- Ska jag ha mina ruvande hönor i hönshuset eller ta in dem i garaget? Hönshuset är 1,70 * 1,70sp det är inte så stort.
- deras reden är nu inbyggda i väggen så de är en bit upp, dock har redet som de ruvar i en kant så inte kycklingar ska kunna ramla ned, men ska jag ändå försöka flytta dem till golvnivå?
- Om jag ska ta in dem i garaget, funkar en pall med två pallkragar på? Garaget har en stående temperatur på 18 grader och jag kan höja om det är så, har en varmluftspump där ute. Hönshuset är oisolerat och har grader från -2 och uppåt.
- När kycklingarna har kläckts, ska jag (om de bor i garaget) låta mammahöna vara kvar hos dem eller sätta ut dem i hönshuset igen?
- Om jag ska ta in dem i garaget, kan/ska jag ha båda hönorna tillsammans i samma pallkrage?
- Behöver kycklingarna en värmelampa trots att de har sin mor hos sig hela tiden?
- Hut många höns kan jag ha, utan att det blir allt för trångt, i hönshuset?

Många frågor blir det och jag kommer säkerligen komma på fler,'en jag vore oerhört tacksam för svar!

Catwalkqueen

• Dalarna
SV: Var ha sin ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 21:57 »
Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig och svara på i alla fall några frågor? :'(

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 23:16 »
Det var väldigt många frågor, sök lite så borde du hitta en del svar. Folk ledsnar kanske lite på att svara på samma frågor om och om igen...

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 23:35 »
Jaha xxx
Har läst runt en hel del men inte hittat svaret på mina frågor, därför jag skrev här.
xxxx
« Senast ändrad: 31 jan-13 kl 08:58 av Sirpa »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 23:55 »
Jag kan väl tycka det är en fördel att alltid ha plus-grader, då vattnet inte fryser. Så det optimala är kanske ett par pallkragar i garaget. Du behöver inte ha någon pall under men ordentligt med halm, eller kanse fint hö. Antagligen skulle dina hönor samsas i en och samma pallplats men har de vars en så är det bättre. Kanske.

Redan efter ett par dar kan kycklingarna va på rymmen om du inte har ett lock över pallarna, så en ram med kycklingnät håller dem där och ev. katter eller andra rovdjur har svårare att komma åt dem.
Kanske hönorna vill ut och sträcka på sig sig en stund varje dag, så innan kläckningen behövs inget nät.

Det allra enklaste är dock att ha hönorna ruvande i samma pallkragestapel i hönshuset. Till 90% går det lika bra och de lär antagligen dela på modersysslorna, passa varandras  kycklingar, kycklingarna kommer att krypa under den hönan som de finner närmast. En fördel är då att du kanske har fler pallkragar lediga så att kycklingarna stannar på pallplatsen lite längre. Fortare än du anar så kommer de att försöka rymma och har du torrt i hönshuset, ingenstans de kan kila fast sig, inte kan komma ut och bli våta, inte kan drutta i vattenskålen (skaffa vattenautomat).............. så kan du låta dom va lösa bland de andra hönsen. Här släpper jag ihop kycklingarna med hönsen senast 3:e dagen då de flyger över en kant på 60 cm. eller när hönsmamman bestämmer.
Kanten på redet kommer kycklingarna att forsera fortare än du anar, så ner på golvet med båda hönorna.

Första 2-3 dagarna behöver de ingen mat, men tillgång till vatten. Första målet mat brukar jag ge dom hårdkokta ägg som är finhackade. Sen får de kycklingfoder men vanligen äter de med de andra hönsen, sånt som hönan serverar dom. Det är inte så kinkigt som man tror. Kokar du ett par potatisar och mosar till så visar hönan dem på det också, rivna morötter, höns äter allt.

Största fienderna i början är katter och andra rovdjur, regn och kyla. De andra hönsen kan tillrättavisa dom så det ser bryskt ut, men de lär sig snabbt att hålla sig undan.
En nackdel med att ha dom i hönshuset är att de andra hönsen kanske lägger sina ägg i ruvredena, så märk de ägg du lagt för ruvning med blyertspenna och plocka bort ev. omärkta ägg. En annan sak är om de andra hönsen sätter sig på pallkragarna och skiter ner. Är det för ljust i pallkragarna kan du lägga över en skiva över halva, så blir det lite mysigare. Vill ruvhönorna lägga sig i väggredet igen så stäng in dom i pallkragarna. Efter ett par dar brukar dom lugna sig.

Du kan ha sådär 10-12 höns på den ytan, det beror lite på på hur det är inrett också........ och vad det är för höns.

Lycka till!!

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 31 jan-13 kl 00:02 »
Tack! Jag fick en hel del väldigt bra svar och bra tips av dig! =) Jag har faktiskt installerat en till värmelampa i hönshuset idag så nu kommer det inte gå under nollstrecket =) Vattnet har hittills inte frusit då den hänger precis under ena värmelampan. Ska läsa igenom ditt svar lite mer noggrant i morgon, just nu är jag mer än lovligt trött. =)
Tack igen!

Jag kan väl tycka det är en fördel att alltid ha plus-grader, då vattnet inte fryser. Så det optimala är kanske ett par pallkragar i garaget. Du behöver inte ha någon pall under men ordentligt med halm, eller kanse fint hö. Antagligen skulle dina hönor samsas i en och samma pallplats men har de vars en så är det bättre. Kanske.

Redan efter ett par dar kan kycklingarna va på rymmen om du inte har ett lock över pallarna, så en ram med kycklingnät håller dem där och ev. katter eller andra rovdjur har svårare att komma åt dem.
Kanske hönorna vill ut och sträcka på sig sig en stund varje dag, så innan kläckningen behövs inget nät.

Det allra enklaste är dock att ha hönorna ruvande i samma pallkragestapel i hönshuset. Till 90% går det lika bra och de lär antagligen dela på modersysslorna, passa varandras  kycklingar, kycklingarna kommer att krypa under den hönan som de finner närmast. En fördel är då att du kanske har fler pallkragar lediga så att kycklingarna stannar på pallplatsen lite längre. Fortare än du anar så kommer de att försöka rymma och har du torrt i hönshuset, ingenstans de kan kila fast sig, inte kan komma ut och bli våta, inte kan drutta i vattenskålen (skaffa vattenautomat).............. så kan du låta dom va lösa bland de andra hönsen. Här släpper jag ihop kycklingarna med hönsen senast 3:e dagen då de flyger över en kant på 60 cm. eller när hönsmamman bestämmer.
Kanten på redet kommer kycklingarna att forsera fortare än du anar, så ner på golvet med båda hönorna.

Första 2-3 dagarna behöver de ingen mat, men tillgång till vatten. Första målet mat brukar jag ge dom hårdkokta ägg som är finhackade. Sen får de kycklingfoder men vanligen äter de med de andra hönsen, sånt som hönan serverar dom. Det är inte så kinkigt som man tror. Kokar du ett par potatisar och mosar till så visar hönan dem på det också, rivna morötter, höns äter allt.

Största fienderna i början är katter och andra rovdjur, regn och kyla. De andra hönsen kan tillrättavisa dom så det ser bryskt ut, men de lär sig snabbt att hålla sig undan.
En nackdel med att ha dom i hönshuset är att de andra hönsen kanske lägger sina ägg i ruvredena, så märk de ägg du lagt för ruvning med blyertspenna och plocka bort ev. omärkta ägg. En annan sak är om de andra hönsen sätter sig på pallkragarna och skiter ner. Är det för ljust i pallkragarna kan du lägga över en skiva över halva, så blir det lite mysigare. Vill ruvhönorna lägga sig i väggredet igen så stäng in dom i pallkragarna. Efter ett par dar brukar dom lugna sig.

Du kan ha sådär 10-12 höns på den ytan, det beror lite på på hur det är inrett också........ och vad det är för höns.

Lycka till!!

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 31 jan-13 kl 06:32 »
Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt svar som lite burdust. Det var ju inte min mening. Lycka till med dina ruvhönor!

Hantverksmora

• Småland
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 08:42 »
Håller med dig Catwalk :) Vi nybörjare behöver svar o hjälp! :D Har läst ett antal böcker om höns o kaniner men allt står inte med. Mycket kan inträffa o boken kan aldrig ersätta någon som man kan fråga. Då är det bra med alla erfarna här på forumet som tar sig tid med oss frågvisa nybörjare :D Många bra frågor , många bra svar!!

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 01 feb-13 kl 11:33 »
Håller med dig Catwalk :) Vi nybörjare behöver svar o hjälp! :D Har läst ett antal böcker om höns o kaniner men allt står inte med. Mycket kan inträffa o boken kan aldrig ersätta någon som man kan fråga. Då är det bra med alla erfarna här på forumet som tar sig tid med oss frågvisa nybörjare :D Många bra frågor , många bra svar!!

Och jag hållet med dig! =)
Har du kläckt fram några kycklingar?

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 01 feb-13 kl 11:37 »
WOW!! Jag lyste i äggen och i alla fall så är det kycklingar i tre av äggen! =D SÅ HÄFTIGT! Jag ska vänta någon dag till och kolla de andra äggen igen, de har mörkare skal och är nog lite svårare att se på.
Jag blev så exalterad att jag sprang in till sambon för att berätta och glömde de nyvärpta äggen, handskar och lite annat ute i hönshuset, haha! =D

Hantverksmora

• Småland
« Svar #10 skrivet: 01 feb-13 kl 12:00 »
Höna ligger sista dagen nu, naturruvning, dag 25..... Inget ännu o tror inte det blir nåt :( Får väl knäcka ett o se... Hon har stigit upp ett par gånger nu o kacklar upprört. Hon tycker nog de ska ut nu när hon legat så länge...... Vet inte vad jag ska göra suck!! Det är ju kycklingar i men i vilket skick vet jag inte. Det har knäppt o knackat flera dar nu.....

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 01 feb-13 kl 12:03 »
Oj så spännande Catwalkqueen!  :D

Men vad synd och tråkigt Hantverksmora.  :'(
Verkar råda delade meningar om man ska hjälpa ut kycklingarna eller inte.

Hantverksmora

• Småland
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 12:33 »
Flindra tror du hon är upprörd o ställer sig upp för att det knakar o hon tror det kommer nån eller för att det inte händer nåt????

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 01 feb-13 kl 13:13 »
Men åh så tråkigt Hantverksmora! :( Hoppas någon tittar ut och mår bra!

Flindra, tack!   ;D

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 14:18 »
Flindra tror du hon är upprörd o ställer sig upp för att det knakar o hon tror det kommer nån eller för att det inte händer nåt????

Jag vet inte...

Jag har nu bara erfarenhet av en enda ruvning så här långt, men på dag 21 kläcktes två kycklingar och på dag 22 kom de två sista. Det blev ett litet hål i ägget, och därinne kunde man se den lilla näbben med den lilla piggen som de hackar med. Ser du nåt sånt på dina ägg? Om du inte ser det, så är de nog döda.  :'(

Hantverksmora

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 feb-13 kl 10:48 »
Nu har tre tittat ut !!!!!!!! :D Tålamod är en dygd o jag håller på att öva mig i detta. Väntade o se vad som titta ut .) Hon ligger än på dag 26 så det kan nog komma fler! :D

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 02 feb-13 kl 12:34 »
Nu har tre tittat ut !!!!!!!! :D Tålamod är en dygd o jag håller på att öva mig i detta. Väntade o se vad som titta ut .) Hon ligger än på dag 26 så det kan nog komma fler! :D

Oj vad fantastiskt! Visste inte att det kan ta så många dagar extra. Grattis!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 02 feb-13 kl 13:27 »

DET var en lång ruvning men där ser man; Så länge det hörs ljud finns det hopp! Grattis! :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hantverksmora

• Småland
« Svar #18 skrivet: 02 feb-13 kl 17:59 »
Tack! Jag hörde av ingelaopeter att hon haft en höna som låg så länge att de trodde äggen ruttnat men simsalabim kom det ut tre små. TACK för de orden!! <3

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 03 feb-13 kl 00:40 »
Wow grattis!!  ;D Så härligt att det kom ut småttingar när du väntat så länge  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser