Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innehåll i Semlor  (läst 4448 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
Innehåll i Semlor
« skrivet: 31 jan-13 kl 21:10 »
Jag gillar inte mandelmassan som är i semlorna. Min farmor gjorde alltid med bara grädde till mig när jag va liten. Mumma!! Min svärmor har mosad banan i stället för mandelmassa.  Också gott. Men är det någon annan som har några andra förslag att ha i semlan??

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Innehåll i Semlor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 21:14 »
2 av mina 4 barn vill ha hallonsylt i istället.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Mimie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-13 kl 21:18 »
Preem säljer semlor med vaniljkräm i. Har inte testat men det låter som om jag ska testa någon dag. Biträdet tyckte i alla fall att det var godare än vanliga semlor-

Micki o Molly

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jan-13 kl 21:19 »
äppelmos  :P
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-13 kl 21:24 »
Som alternativare bör man använda egentillverkad mandelmassa baserad på egenplockade bokollon istället för mandelmassa baserad på importerade mandlar
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan-13 kl 21:27 »
I semla är det mandelmassa. Punkt  :)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-13 kl 21:39 »
I semla är det mandelmassa. Punkt  :)

okeyrå.. men finns det mandelmassa utan mandelmassasmak och konsistens? ;))

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 21:41 »
okeyrå.. men finns det mandelmassa utan mandelmassasmak och konsistens? ;))

Om du använder väldigt väldigt lite mandelmassa i dina semlor lär du inte smaka det  :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 21:44 »
Om du använder väldigt väldigt lite mandelmassa i dina semlor lär du inte smaka det  :)

nä det har du rätt i.... Men det får vara ytterst lite då;)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 31 jan-13 kl 21:52 »
Jag har hört en skröna om någon som fick en bit stekt sill i semlan  :-X

För min del spelar det inte så stor roll vad semlan är fylld med, huvudsaken är att den serveras med varm mjölk och att bullen är så stabil att den tål några minuter i varm mjölk utan att bli helt upplöst.

Jogar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 22:04 »
Jag kör med halvfabrikat. Köper släta bullar med kardemumma. Gör mandelmassa och vispar grädde. Då kan alla göra sin semla efter hur mycket de vill ha av mandelmassa och grädde. Utom lillkillen. Han äter bullen som den är  ::)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 22:40 »
Jag kör med halvfabrikat. Köper släta bullar med kardemumma. Gör mandelmassa och vispar grädde. Då kan alla göra sin semla efter hur mycket de vill ha av mandelmassa och grädde. Utom lillkillen. Han äter bullen som den är  ::)

Låter som en vettig kille den där lillkillen:))

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jan-13 kl 22:42 »
Låter som en vettig kille den där lillkillen:))

Precis min tanke, innan när jag läste det.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 31 jan-13 kl 23:26 »
Preem säljer semlor med vaniljkräm i. Har inte testat men det låter som om jag ska testa någon dag. Biträdet tyckte i alla fall att det var godare än vanliga semlor-
Usch vad elak du är! ;) Jag som inte ska äta sånt skräp! haha
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 jan-13 kl 23:29 »
Preem har haft rätt vettiga semlor. Statoil har en variant som kommer fryst..med grädde och allt! Den känns lite märklig.
Shells är sådär, inget vidare egentligen. Dom har även en liten minisemla som är stor som en fingerborg :).

grisslan

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 feb-13 kl 01:30 »
En variant som jag gillar är bulle på wienerbrödsdeg med vaniljkräm och jordgubbssylt. Alternativt grädde & mandelmassa. Kanske mer är Skånskt/Danskt och inte äts i resten av riket....? Snuskigt gott i alla fall....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #16 skrivet: 01 feb-13 kl 06:26 »
Jodå den finns här också :) . Inte så tokig men jag vet inte varför man kallar den semla.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #17 skrivet: 01 feb-13 kl 08:02 »
Jag har sett följande varianter. För mig är de inga semlor men kan man inte äta mandelmassa så kan de här vara nåt:

Kokosmassa
Choklad
Chokladmousse
Lakrits
Olika sorters sylt bla: Havtorn, blåbär, hjortron
Getostcreme...
Honung

Personligen så vill jag ha en traditionell variant med mandelmassan blandad i grädden. Äter man 1 så är man botad sen för hela året  ;)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Byracka

• -
« Svar #18 skrivet: 01 feb-13 kl 08:06 »
Jag har sett följande varianter. För mig är de inga semlor men kan man inte äta mandelmassa så kan de här vara nåt:

Kokosmassa
Choklad
Chokladmousse
Lakrits
Olika sorters sylt bla: Havtorn, blåbär, hjortron
Getostcreme...
Honung

Personligen så vill jag ha en traditionell variant med mandelmassan blandad i grädden. Äter man 1 så är man botad sen för hela året  ;)

Jag gillar semlor gjorda med osötad bulle , fylld med köttfärs, grönsaker och majonäs.

Puffpuff

• -
« Svar #19 skrivet: 01 feb-13 kl 08:08 »

Samma här, en om året räcker men då helst en som är bakad på konditoriet och gärna en sån där dubbeldäckare  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser