Vi tillbringar vår första vinter i ett stort timmerhus från tidigt 1800-tal. Huset har puts på utsidan och lerklinade väggar på insidan. Innerfönster med klisterremsor.
Vi värmer inte upp alla rum, men de rum vi värmer upp (med en kakelugn, en stor vedspis, en öppen spis med insatskassett (8kw) samt två el-element) blir inte särskilt varma.
Hur gör ni som bor i gamla hus? Hur varmt får ni det inomhus? Jag skulle bli glad för alla tips från er med egna erfarenheter. Teorier och fiffiga men oprövade ideér har jag redan själv läst mig till, så nu är jag mest betjänt av att höra väl beprövade tips från verkliga bo-i-hus-livet.
Larsson
Mitt hus är ett gammalt hus med timmer i stommen dock panel på utsidan.ca 130-140 kvm.
Jag varvar med att elda i 2 kakelugnar nere varannan dag samt så har jag vedspisen i köket....och detta är min värmekälla! en takfläkt är mycket bra då det sprider värmen runti huset och övervåningen blir ju varm från undervåningen. Jag eldar med ved som jag varvar med att lägga i en näve pellets (bra då tempen höjs och skortsten sotar inte) och ibland använder jag värmeloggs om veden håller på sina...dessa får dock inte samma höga temperatur som ved men glöder desto längre (sotar i skorsten)
teperaturen i huset kan ju variera då det är riktigt kallt ute men det är helt okej.
Jag förbrukar ca 10 kubik ved och 500 kg pellets på ett år.
Reser jag bort sätter jag elelement på 14 gr. annars e dessa avstängda.
Dock har jag golvkallt! men det kan jag leva med.
Kan tillägga att se till att fönster inte drar gör mycket...jag har de där gamla med innerglas som man plockar ur sommartid och dessa ska det petas vadd i och tejpas då kylan kommer annars sänks temperatur betydligt.
Vissa prisar pelletsinsatser och kaminer...jag köpte en kame fläkt..och den står efter en vinter nu sönderplockad i härbrä... med andra ord så var jag inte nöjd med den funktionen..
Då jag haft olika värmekällor i olika hus har jag dragit slutsatsen att för mig fungerar kakelugnar bäst.