Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur varmt har ni som bor timmerhus?  (läst 11482 gånger)

eka

• Värmland
Re:Hur varmt har ni som bor timmerhus?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-07 kl 20:50 »
2 säckar det blir knappa 10kw
Jag må säga att då har du låg eneregiförbrukning. Ingick varmvatten i detta också ???
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Hasse

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 apr-07 kl 21:06 »
2 säckar det blir knappa 10kw
Ett kg pellets innehåller ca 4,2 kWh (inte kW) energi. Drygt två säckar blir då 140 kWh. Räkna bort förluster så blir det väl runt 100 kWh nyttig värme.

eka

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 13 apr-07 kl 22:53 »
Förlåt mig helt fel  :-[
En säck 16Kg innehåller ca 80KWh.
Det räknas med 5Kwh/Kg, Jag tror kravet är minst 4,8.
Jag ber om ursäkt för att jag hade lite för bråttom när jag skrev. :-X

Däremot kvarstår att två säckar per dygn vid -37 grader på 120m2 Är banne mig inte dåligt. Många ligger på det dubbla.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Våmhuskullan

• -
« Svar #23 skrivet: 13 apr-07 kl 23:08 »
Citera
Vi tillbringar vår första vinter i ett stort timmerhus från tidigt 1800-tal. Huset har puts på utsidan och lerklinade väggar på insidan. Innerfönster med klisterremsor.
Vi värmer inte upp alla rum, men de rum vi värmer upp (med en kakelugn, en stor vedspis, en öppen spis med insatskassett (8kw) samt två el-element) blir inte särskilt varma.
Hur gör ni som bor i gamla hus? Hur varmt får ni det inomhus? Jag skulle bli glad för alla tips från er med egna erfarenheter. Teorier och fiffiga men oprövade ideér har jag redan själv läst mig till, så nu är jag mest betjänt av att höra väl beprövade tips från verkliga bo-i-hus-livet.

Larsson  

Mitt hus är ett gammalt hus med timmer i stommen dock panel på utsidan.ca 130-140 kvm.
Jag varvar med att elda i 2 kakelugnar nere varannan dag samt så har jag vedspisen i köket....och detta är min värmekälla! en takfläkt är mycket bra då det sprider värmen runti huset och övervåningen blir ju varm från undervåningen. Jag eldar med ved som jag varvar med att lägga i en näve pellets (bra då tempen höjs och skortsten sotar inte) och ibland använder jag värmeloggs om veden håller på sina...dessa får dock inte samma höga temperatur som ved men glöder desto längre (sotar i skorsten)
teperaturen i huset kan ju variera då det är riktigt kallt ute men det är helt okej.
Jag förbrukar ca 10 kubik ved och 500 kg pellets på ett år.
Reser jag bort sätter jag elelement på 14 gr. annars e dessa avstängda.
Dock har jag golvkallt! men det kan jag leva med.
Kan tillägga att se till att fönster inte drar gör mycket...jag har de där gamla med innerglas som man plockar ur sommartid och dessa ska det petas vadd i och tejpas då kylan kommer annars sänks temperatur betydligt.
Vissa prisar pelletsinsatser och kaminer...jag köpte en kame fläkt..och den står efter en vinter nu sönderplockad i härbrä... med andra ord så var jag inte nöjd med den funktionen..
Då jag haft olika värmekällor i olika hus har jag dragit slutsatsen att för mig fungerar kakelugnar bäst.

FruLarsson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 apr-07 kl 00:06 »
Nu har det gått en tid och läget är mycket ljusare. Vi märkte att den stora salen med öppen spis höll värmen bra, så vi skaffade en begagnad braskamin (Vermont) och monterade in den brevid den öppna spisen. Jag kan bara säga att jag älskar den kaminen! Det blir lätt över 20 grader, om man så önskar.
Huset har också succesivt blivit uppvärmt och det är därmed lättare att få  varmt igen när det svalnat på natten t.ex.
Den lilla kammaren med roslagskamin i sin öppna spis är visserligen fortfarande svår att få varm riktigt kalla dagar. Men då stänger vi helt enkelt det rummet.
Vi har också ett rum på 30 kvm där man nyligen (innan vi köpte huset) installerat en kakelugn men jag misstänker att det rummet är lite för stort för att kakelugnen ska klara av att värma upp det. Det är möjligt att vi får stödvärma med el-element där. Kanske att det blir bättre när rummet ovanpå blir färdigt och uppvärmt (ska ha braskamin där).
Rörspisen i sovkammaren har vi fått igång och den fungerar också fantastiskt bra. Två brasor om dagen och det blir mycket varmt och gott.
El-elementen har vi stängt av.
Avslutningsvis kan jag bara säga att Vermontkaminen är att föredra mot den mindre Roslagskaminen. Man behöver inte gå och dutta i vedpinnar stup i kvarten. Det är bara att köra ner ett rejält lass med grova vedträn och så sköter den sig själv en bra stund. Ska ni köpa braskamin, så tänk "stort eldutrymme".

P.S. Färnäskullan.....10 kubik lät inte mycket. Vi kommer nog göra av med minst 30 på ett år!

KJE

« Svar #25 skrivet: 14 apr-07 kl 11:13 »
Ska förtydliga lite: Min pelletskamin värmer bara huset, den är inte vattenmantlad så mitt varmvatten kommer från elberedare. Dessutom så har mitt hus bara timmerväggar ungefär upp till fönstren på övervåningen, ovanför timmret så är det spånfylld regelstomme så man kan nog säga att övervåningen är förhållandevis välisolerad. Sen så är det som sagt också så att jag egentligen bara värmer bottenvåningen, det finns nämligen ingen isolering att tala om i mellanbjälklaget så övervåningen blir varm per automatik, dvs tack vare värmeläckage från bottenvåningen.

Våmhuskullan

• -
« Svar #26 skrivet: 14 apr-07 kl 17:18 »
Citera
Vi har också ett rum på 30 kvm där man nyligen (innan vi köpte huset) installerat en kakelugn men jag misstänker att det rummet är lite för stort för att kakelugnen ska klara av att värma upp det.

det största rummet jag har nere och med en kakelugn är ca 3-35 kvm och kakelugnen räcker till...och jag eldar ju som sagt därvarannandag och i rummet bredvid varannan dag...dock sama mur!
drar du igen spjället t hälften då du fått upp eld och stänger det helt då elden slocknat?  det är just det som är grejen annars...så värmen stannar i hela muren och den kan hålla i ett dygn! om inte spjälle stängs direkt då försvinner värmen fort utav he***te. Jag har stött på flera som inte visste om tekniken att elda just i kakelugn då det inte fungerar på samma sätt som ex kamin eller vedspis.
Om jag vill ha en mer direkt värme först så sätter jag i galler då jag fått upp eld och låter detta sitta i till jag e nöjd, ca en brasa kanske...sen stänger jag luckorna och eldar som vanligt en brasa till. 2 brasor e nog för att värma muren.
Jag hitta en bok på bibloteket om kakelugnseldning som var enkel och bra...där fanns ritningar på hur de är byggda och förklarade tekniken så man förstod varför. Finns säkert att hitta liknande info på nätet annars.

Våmhuskullan

• -
« Svar #27 skrivet: 14 apr-07 kl 17:24 »
Citera
P.S. Färnäskullan.....10 kubik lät inte mycket. Vi kommer nog göra av med minst 30 på ett år!

kom på nu att den kallaste vintern...det var för något år sedan...då gjorde jag nog slut på nästan 15 kubik ved! + 500 kg pellets alltså...pellets är effektivt och man kan få tag i det billigt beroende på var man bor....men som sagt i kakelugn ska man vara försiktig och inte ta mer än en näve...

FruLarsson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 apr-07 kl 18:56 »
Jag brukar dra åt spjället halvvägs när brasan tagit sig för att sedan stänga det helt och hållet när det bara är glöd, utan någon tillstymmelse till låga, kvar.
Däremot har jag bara kört en rejält laddad brasa åt gången(med veden liggande).
Kakelugnen är inte så stor, så jag tänkte att den kanske inte räckte till.
Därför var det var jättebra att höra att det nog inte är så.
Till nästa vinter ska jag ge den en ny chans, prova att elda med öppna luckor och köra två brasor efter varandra. Tack för det tipset! Hela huset är ju varmare nu och, som sagt, rummet ovanför kommer att vara uppvärmt då, så det ska nog lösa sig till det bästa.

FruLarsson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 apr-07 kl 19:02 »
Glömde säga att någon varm murstock kan vi tyvärr inte få eftersom vi varit tvungna att dra rör i skorstenen. Murstocken läckte som ett såll vid provtryckningen. Det är alltså bara själva kakelugnen som blir varm.

Våmhuskullan

• -
« Svar #30 skrivet: 14 apr-07 kl 19:32 »
Citera
Däremot har jag bara kört en rejält laddad brasa åt gången(med veden liggande).
Kakelugnen är inte så stor, så jag tänkte att den kanske inte räckte till.
Den ena jag har är en rund och i den får det nästan inte plats någon ved alls...och jag tycker det värmer sämre faktiskt...själva eldstaden i den är djup men otroligt smal...veden lägger jag två tunna pinnar och sen har jag de andra två rakt upp...enda sätte att få plats liksom för den.. den tar lite längre tid också att få upp värmen i...
den andra är rektangulär och med en bra stor eldstad...och där kan man lägga veden typ två rak fram och sen på det 2tvärs över...

Citera
Glömde säga att någon varm murstock kan vi tyvärr inte få eftersom vi varit tvungna att dra rör i skorstenen. Murstocken läckte som ett såll vid provtryckningen. Det är alltså bara själva kakelugnen som blir varm.

Jag har inget rör i min skorsten så kanske det kan bero på det att du aldrig kan lagra värmen ordentligt..?.. värmen som går ut i röret kanske inte kommer åt muren...jag vet inte riktigt hur det fungerar med rör... att lagra i kakelugnen fungerar ju så klart då den är byggd med kanaler men själva delen med att värma muren som oftast är i mitten av huset , den delen förlorar du kanske då...lite synd.. Men ring en sotare...dom vet garanterat.. och vet du vem som renoverat kakelugnen så prata gärna med han..brukar inte finnas så många som har det yrket...
Jag kom att tänka på en sak...i ett hus jag hyrde för många år sen var det en kakelugn som var väldigt oeffektiv...och då sotaren kom så hade den aldrig blivit riktigt ursuge och det var nästan stopp i den ena sidokanalen..(du vet det sitter ju en rund liten metall/mässing lucka nere på ena sidan) fast er var ju "ny" så det kan det ju inte vara..

jag har inte någon isolering mellan våningarna så för mig stiger värme upp snabbt

Men vackra är dom kakelugnarna  ;D

FruLarsson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 apr-07 kl 21:49 »
När man blir tvungen att dra rör i skorstenen så är själva idéen att murstocken inte ska bli varm. Man fyller med vermeculit (ett isolerande material) i rökgångarna runt rören. Trist faktiskt, men enligt sotaren alldeles nödvändigt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #32 skrivet: 15 apr-07 kl 10:33 »
aha...den fylls också! ja jag har som sagt ingen erfarenhet alls om det att dra in rör...
läcker den är det ju nödvändigt så klart...man drar ju inte in rör för att det är kul att göra slut på pengar  ;D Tur att det finns rör att sätta i så man slipper mura om hela muren! vilket jobb!
jag har tänkt att kolla med sotaren ang en bakugn och dess mur jag har ute i ett rum (gammal bagarstuga) om det kan dras in rör där...jag misstänker att den inte är tät då en stått oeldad i så många herrans år, men jag har ännu inte kommit mig för.

FruLarsson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 apr-07 kl 23:11 »
Vi hittade den gamla bakugnen bakom väggen i köket. Man hade någon gång på 1900-talet satt in en vedspis och dragit rökgången upp genom bakugnen.
Vi fick hjälp av en kille som är duktig på byggnadsvård och han murade om den främre delen av bakugnen, som blivit omgjord för att passa vedspisen. Det ska vara rent lerbruk till sånt. Resten av bakugnen är precis som den måste varit när huset byggdes för mer än 200 år sedan.
Vi flyttade också på vedspisen, så nu har vi både vedspis och stooor bakugn. Bröd och pizza har vi gjort i ugnen. Jättegott!
Till bakugnen är det också rör i murstocken. Det blir liksom ett rör till varje eldstad. Svindyrt, men man behöver inte oroa sig för brand i nåt bjälklag i alla fall.
Klart du ska fixa bakugnen! Om du blir tvungen att dra rör så behöver det ju inte bli så himla kostsamt eftersom det inte verkar röra sig om så många meter. Tänk dig vad gott med stenugnsbakat bröd!

Våmhuskullan

• -
« Svar #34 skrivet: 16 apr-07 kl 09:50 »
bagarstugan sitter ute i hop med stallbyggnaden så det är bara en rökgång där för bakugnen och en för själva öppenspisen...så det borde vara enkelt för sotis att dra in rör...och jag har inte kollat igenom själva bakdelen hur den ser ut än..ska nog göra det...
ja det skulle vara gott med lite sådant bröd  :P

andthubredband.net

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 maj-07 kl 21:35 »
Bodde för länge sedan i ett (troligen väl tätat) timmerhus  från 1880-talet i Ångermanland, där det stundom var -30grader under nån vecka, cå var det svalt inne men gick att hålla ca 15 grader med måttligt stora elelment, och blev riktigt varmt om vi dessutom eldade i kakelugn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser