Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabba råd önskas!!!  (läst 1722 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Snabba råd önskas!!!
« skrivet: 15 feb-13 kl 13:46 »
Nu har två kycklingar tittat ut ur äggen i kläckaren, det skiljer ett drygt dygn i ålder på dem. När den andra kläcktes fick den inte alls vara i fred. Den äldre bet och slet i honom/henne så att det blev alldeles blodsmetigt i kläckaren. Tänkte att jag skulle ge den lilla en chans att vila upp sig och flyttade den äldre till buren under värmelampa istället. Först var den äldre ganska lugn med flytten, men nu verkar den fruktansvärt olycklig över att vara ensam. Den blir lugn om jag sitter med handen i buren, men ropar på mig hela tiden om jag går därifrån. Nu ska vi åka bort ett par timmar i kväll. Hur ska jag göra? Ska jag flytta tillbaka den äldre till kläckaren? Nu när den lilla har fått vila sig lite och fått en aningens mer balans. Eller ska jag hålla dem separerade tills jag kan flytta den lilla?

wahlgrens

• Uppland
SV: Snabba råd önskas!!!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-13 kl 13:47 »
Och just det. Kan jag använda sprayplåster med tjära i till så små kycklingar? För att spara rumpan på den blödande kycklingen?

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 15 feb-13 kl 14:04 »
Hej!
Jag vet inte om man kan använda spray plåstret med tjära till så små kycklingar,MEN jag skulle göra det ändå. Dom har ju inte så mycket att sätta imot när det gäller bakterier när de är så små.
Och jag skulle ha dom separerade tills jag kunde vara med när jag sedan sätter ihop dom igen.

Och är det inte så att den sår sprayen med tjära gör så att dom inte vill hacka på dom med? Låt den lilla vila upp sig så han blir stark och kan komma undan om den andra pickar på den.

Lycka till med de små,och hoppas dom blir riktigt bra kompisar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 feb-13 kl 14:06 »
Ibland har inte allt dragit in sig o dragit ihop sig på en kyckling, detta kan göra att det blöder o det gillas att pickas på. Små kycklingar gillar att dra i varandra. Pilla inte på såren, spray kan du använda så smakar det illa för de andra. Jag brukar inte ha ljust till kycklingar under kläck mer än när jag tittar till dem, då är dom lite lugnare. (Har inte kolsvart då jag har genomskinliga tak på kläckarn men jag har ett tunt tygstycke över som en himlasäng). Men detta är sådant som händer tyvärr  :-\
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-13 kl 14:17 »
Tack för snabba svar! Då låter jag dem vara på var sitt håll ett tag till.

Apropå en annan sak. Hur länge ska man vänta på kläckning? Har fyra ägg som inte börjat kläckas än, nu är det dag 23. Hur länge ska man vänta innan man anser att de är döda?

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 feb-13 kl 15:01 »
Beror lite på ras/storlek på hönsen och hur snabbt kläcket började. Stora raser kläcker ofta senare än små. De flesta kläcks ungefär samtidigt, några  är tidiga o några är sena. Jag brukar lyssna på äggen och höra om jag hör pip o knackningar på de sena äggen... :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-13 kl 10:42 »
Okej, jag hör ingenting från äggen. Men det gjorde jag iochförsig inte får dem som kläcktes heller. Nu är det dag 24. Hur många dagar ska man ge dem?

wahlgrens

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-13 kl 14:09 »
Det luktade så himla sunkigt i kläckaren så jag gav upp och knackade hål på de återstående äggen. Två var döda sedan länge. Typ nått inälvsliknande smet i dem.
Två av dem hade fullgångna döda kycklingar inuti. Kan det ha berott på att de låg med huvudet åt den spetsiga änden? De hade rumpan mot luftblåsan. Den första kycklingen röjde rätt rejält bland äggen.

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 feb-13 kl 16:39 »
Det brukar vara en del som dör på vägen och en del som inte orkar ut. Har du lyst äggen några gånger under ruvningstiden? Att den första röjde runder ska inte ha betydelse. Starka kycklingar orkar ut.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-13 kl 23:18 »
Ja jag har lyst dem ett par gånger och tyckt att allt sett bra ut. Men det är ju första gången så det är ju inte så lätt att veta vad som är bra. Kanske lyfte vi lite för ofta på locket under kläckningen av det första ägget, eller så blev det för låg fuktighet? Två små dunbollar blev det i allafall och nu bor de tillsammans i buren. Tjärsprayen verkar ha funkat, rumpan var inte så intressant längre efter det. Nu är de kompisar.  :D

FM

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 00:11 »
Skönt att höra :) Tjär sår spray är en bra sak!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser