Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan ankor äta ur en sån här?  (läst 2834 gånger)

flindra

• -
Kan ankor äta ur en sån här?
« skrivet: 18 feb-13 kl 14:18 »
Jag har framgångsrikt skaffat en sån här råttsäker foderautomat till hönsen:

När hönsen kliver på plattan åker alltså den lilla luckan i automaten upp och foderrännan dyker upp så att hönsen kan komma åt att äta.

Tror ni att ankor kan äta ur en sån här? Eller har de för "rund" näbb för det?

Jag tänker mig att automaten kan stå en bit bort från vattnet. Men de lär väl springa mellan automaten och vattenbyttan antar jag. Kommer de då att klägga ner i automaten med sina blöta näbbar?

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Kan ankor äta ur en sån här?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 14:23 »
Det kan nog funka. Men ankor tycker om att kladda så jag ger dom mat 2 gånger/dag i en öppen skål, de ätter upp allt och kan slabba bäst de vill :)
Misstänker att det är råttor du vill slippa. Men om de äter upp allt så...

Väldigt smarta automat var har du köppt den? skulle vara bra i hönshuset.

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 15:07 »
Har ankor ingen botten, äter de hur mycket som helst om de har fri tillgång? Ja i så fall kan man ju inte ha en sån automat, då faller ju hela poängen. Automaten tar 20 kg foder och det innebär att den inte behöver fyllas på så ofta (till hönsen).

Till hönsen är den kanon! Fodret räcker i evigheter känns det som. Jag köpte min från http://www.chicken-house.co.uk/ - men den finns också här: http://www.breker.de - och där finns också massvis med roliga grejer till både höns och kaniner mm.

I så fall känns det som att en sån här automat som pyttsar ut maten i förutbestämd mängd på bestämda tider är det enda alternativet, om man nu ska ha en automat:

Men den är hiskeligt dyr!

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 feb-13 kl 22:18 »
Dom är lite botten lösa ja och slabbiga. Här får de oxå mat i skål 2 g dagligen. Ställer maten en bit från vattnet så får de lite motion :) Men fulingarna går och snor lite mat hos dv silkehönsen ibland...får snart näta in hönsen, anktjuvar  >:D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 09:34 »
Dom är lite botten lösa ja och slabbiga. Här får de oxå mat i skål 2 g dagligen. Ställer maten en bit från vattnet så får de lite motion :) Men fulingarna går och snor lite mat hos dv silkehönsen ibland...får snart näta in hönsen, anktjuvar  >:D

Matskål får det bli.
Men hur vet ni hur mycket mat de ska ha om de är så bottenlösa? 2 dl per anka och dag?

En såndär automagisk automat som pytsar ut kan ju vara fiffigt om man reser bort ett längre tag. Djuren ska inte behöva lida för att djurvakten kanske inte kan komma precis på morgonen utan kommer till kvällen istället!

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-13 kl 10:29 »
Kom till den mörka (ank)sidan, Flindra!  ;D

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 11:16 »
Javisst, vi är på väg dit både du och jag!  >:D

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 12:17 »
Mina 4 realtivt stora ankor får ung en liter mat (plym) om dagen (vintertid), alltså ca 2,5 dl anka. Mina har mättnadskännsla ett tag i vart fall  ::) Man lär sig vad dom äter upp på en viss tid låt säga ca en kvart, för att sedan gå och syssla med annat (till ex mobba silkeshöns)...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 13:43 »
ca 2,5 dl anka

Tack för infon! Precis vad jag letade efter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser