Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga eget torkskåp?  (läst 6163 gånger)

Bell

• Västmanland
Bygga eget torkskåp?
« skrivet: 20 feb-13 kl 08:12 »
Har behov av ett litet torkskåp för allehanda blöta utekläder. Köpa ett nytt är det inte ekonomi till utan lösningen är att klura & fixa lite själv.
Tänker mig typ en garderob då det är smidigast med ett begränsat utrymme.
Hur skulle det fungera att använda sig utav handdukstorkar som värme inuti? Är de för svaga?
Med frånluft som man drar upp m snöre?

Andra förslag? Har inte lyckats finna något jag klarar av här på forumet. Får inte vara för avancerat :)

<3 Även rosen har taggar <3

fishyerik

• Uppland
SV: Bygga eget torkskåp?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 10:12 »
Vad har du för krav?

Mitt dåliga minne hade blandat ihop enheter så här ska det vara:

Ett torkskåp värmer vattnet i kläderna så att det dunstar, det går enligt den principen i teorin 2260 kj per liter vatten som ska dunsta bort.

En kraftig hunddukstork på 750 W klarar i teorin att värma bort upp till ca 1 liter vatten per timme. Handdukstorkar finns i effekter ner till under en tiondel av det, som alltså klarar att värma bort upp till ca 1 deciliter vatten per timme.

Egna konstruktioner med hög värmeeffekt har en brandrisk-aspekt.

Är det endast vintertid problemet med blöta kläder är stort så är mycket mer energieffektivt att torka kläder med torr inomhusluft. Måste man böka in kläderna i ett begränsat utrymme är det mycket mer energieffektivt att använda fläkt för att byta luften än att värma bort vattnet.

Handlar det om ett i övrigt ouppvärmt utrymme är en kompressordriven lufttork iaf ett mycket billigare alternativ än ett torkskåp, både i inköp och drift.   

« Senast ändrad: 21 feb-13 kl 08:30 av fishyerik »
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 20 feb-13 kl 10:23 »
Jag har en luftavfuktare i rummet som jag torkar tvätt i. Den slukar massor med vatten och värmer även upp rummet den står i. Jag är väldigt nöjd med den,den är 6 år och den bar går o går.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Bell

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-13 kl 20:53 »
Tack för respons :)
Jag tänkte mig något att torka de blöta jackorna & byxorna i bara när man varit ute, att ha i hallen så att man slipper den "lilla sjön" under :) Kanske är smidigare & säkrare att sätta upp två(?) skotorkar i jackhöjd för ändamålet? Det hade jag inte tänkt på innan. För handdukstorkarna låter ju inte effektiva.
<3 Även rosen har taggar <3

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 feb-13 kl 22:06 »
Vad har du för krav?

Ett torkskåp värmer vattnet i kläderna så att det dunstar, det går enligt den principen i teorin ca 2,2 kWh per liter vatten som ska dunsta bort.

En kraftig hunddukstork på 750 W klarar i teorin att värma bort upp till ca 3 dl vatten per timme. Handdukstorkar finns i effekter ner till under en tiondel av det, som alltså klarar att värma bort upp till 2 matskedar vatten per timme.

Egna konstruktioner med hög värmeeffekt har en brandrisk-aspekt.

Är det endast vintertid problemet med blöta kläder är stort så är mycket mer energieffektivt att torka kläder med torr inomhusluft. Måste man böka in kläderna i ett begränsat utrymme är det mycket mer energieffektivt att använda fläkt för att byta luften än att värma bort vattnet.

Handlar det om ett i övrigt ouppvärmt utrymme är en kompressordriven lufttork iaf ett mycket billigare alternativ än ett torkskåp, både i inköp och drift.   

hur kommer du fram till de siffrorna?

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-13 kl 08:33 »
hur kommer du fram till de siffrorna?

Tack för påpekandet. Nu har jag rättat mina uppgifter, 2260 kj är ju energimängden som åtgår för att få 1 kg vatten att dunsta.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 feb-13 kl 11:38 »
Tack för påpekandet. Nu har jag rättat mina uppgifter, 2260 kj är ju energimängden som åtgår för att få 1 kg vatten att dunsta.
Hmm det var iförsig inget påpekande utan jag var nyfiken på hur du fick fram siffrorna ;)

ang det du sa var fel så är det väl inte det. kwh är energimängd det med..

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-13 kl 17:13 »
Om du har acktank med tillhörande rördragning så kan du bygga ett skåp runt det, funkar kanon att torka tvättade kläder över en natt! Dvs om du inte har så höga krav...

Soltan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 mar-13 kl 18:40 »
(:)  SPAM raderat. /Torpjens
« Senast ändrad: 01 mar-13 kl 18:48 av torpjens »

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser