Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyinflyttade ankor, när kan de börja värpa?  (läst 1070 gånger)

borlotti

• Bohuslän
Nyinflyttade ankor, när kan de börja värpa?
« skrivet: 21 feb-13 kl 17:10 »
Vi är lyckliga nya ägare till tre gulankor. De är födda i somras och på det förra stället hade honorna börjat värpa, trodde de. De hade många ankor så lite osäkert är det om just dessa värpte där, men förmodligen. De har bott hos oss i en och en halv vecka och har inte börjat värpa än. I övrigt verkar det trivas, tycker jag. Äter, spatserar runt, badar och är ganska sociala.

Om de nu värpte på förra stället - är det normalt att det tar såhär lång tid innan de börjar på nytt efter en flytt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nyinflyttade ankor, när kan de börja värpa?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-13 kl 19:10 »
Det tar i normalfallet en stund efter en flytt innan de värper igen. Och det är ju ganska tidigt på året, dvs mörkt och kallt.

Vad fick de för foder på förra stället, och vad får de för foder nu?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 21:52 »
De får ganska lika foder. vi köpte havre från gården där de fötts som de fått där också, till det får de något all-round-foder för höns/ fjäderfä, värpande. Samt ibland lite grönt överskott från köket.

Men det är sant att det är ganska kallt och mörkt fortfarande. Och kanske stor skillnad för dem, tidigare bodde de i en mysig lada med mer djur, det måste varit varmare.

Appropå hur de bor skrev jag några frågor under ditt foto på det trekantiga ankhuset i galleriet förut. :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 07:36 »
Jag kollar sällan i galleriet  :-[. Vore enklare om man fick ett meddelande när någon kommenterade.

Vete är det sädesslag som innehåller bäst näringssammansättning för växande eller äggläggande ankor. Får de snäckskal? Köpefodret som de får, är det ett koncentrat, som är avsett att spädas ut med spannmål?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 16:39 »
Det står inte att det är ett koncentrat eller att man ska blanda ut det med spannmål. Plym står det på påsen-kan det vara varunamnet. Det är foder från lantmännen.

Men är det dåligt att ge havre också? Hittills har vi gjort lite olika, dels blandat ut i samma bruk och dels get separat. Kanske bättre att ge i separata skålar så akn de välja hur mycket de äter av olika saker.

Snäckskal har de, men det går knappt åt alls.

Vart har du hört om att vete är det bästa? Skulle gärna läsa in mig lite på det här själv, men det är svårt att hitta infomration tycket jag.

Såg ditt svar i galleriet. Tack!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 16:41 »
Jag har letat upp diverse vetenskapliga artiklar kring vilka spannmål som är bäst till fjäderfä. De finns i någon gammal tråd, tyvärr funkar google-sökningen inte lika bra som den gamla forumsökningen, men det ska gå att hitta de inläggen om man letar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser