Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med ruvgalningar?  (läst 1193 gånger)

flindra

• -
Hur gör ni med ruvgalningar?
« skrivet: 22 feb-13 kl 18:02 »
Kycklingarna har knappt fått fjädrar förrän nästa hönapöna börjar sura.  ::)

Det känns som att man har två vägar att gå: Antingen försöker man bryta ruvmönstret, eller så ger man surhönan bara några ägg så att hon kan få några kycklingar. Ger man dem maximalt antal ägg kommer man ju få hundratals kycklingar varje år.

Hur gör ni andra som har väldigt ruvvilliga raser?
Försöker ni avbryta ruvandet eller låter ni dem få ruva fram några kycklingar?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Hur gör ni med ruvgalningar?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 18:41 »
Låt dom ruva på 5-6 ägg vardera så blir det inte så många kycklingar. Sen tar kanske skatorna nån, andra faller offer för en katt och sen är hälften tuppar. Blir många goda tuppgrytor och sen kan du sälja några kycklingar plus att du har till egen rekrytering ifall någon vuxen faller bort under året.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-13 kl 19:00 »
Denna vinter har vi konsekvent tagit äggen från dom varje kväll. När det inte är kallaste vintern så ger vi dom ägg att ruva och föder upp o äter tuppar samt säljer av överskottshönor.  Men det blir för mycket faktiskt och vi är inne på att försöka få in andra (mindre ruvbenägna) gener.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 19:11 »
Har varken tupp eller möjlighet att köpa ägg just nu, för det kan inte bli några kycklingar här just nu. Jag tar också ut äggen direkt. När dom ändå bestämmer sig för att ruva: Bråkar, flyttar på redet, tar bort redet, sätter upp hönan på pinnen varje kväll, förstör det lilla redet hönan byggt själv i golvströt, får dåligt samvete, ångrar att jag inte brydde mig om att jag läste att raserna var så ruvvilliga, tänker att när jag kan bo så att jag kan ha fler höns ska jag köpa in ägg till dom, och då ska jag bara kläcka fram någon sån ras som inte vill ruva alls. Ungefär så.

Det har gått att avbryta varje ruvhöna hittills, men det känns verkligen som att jag jobbar mot naturen. :-\

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 19:16 »
Ja exakt, det kanske ändå är enklare att låta hönan att ruva på ett par ägg och få någon/några enstaka kycklingar. Har hon väl bestämt sig så kommer hon väl inte börja lägga ägg igen ändå på flera veckor?

Plockar äggen gör jag. Men nu är det vår gosiga ulliga höna som har bestämt sig. Hon låter sig till och med klappas! Ett säkert tecken. Kal på magen är hon också lilla vännen.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 23:22 »
Man kan även prova att ge kycklingar till ruvgalningarna om man inte orkar med att de ska ligga o sura :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 23 feb-13 kl 16:03 »
Bra idé att ge kycklingar! Men de är tre veckor, och nu väldigt aktiva så jag vet inte om hon går på "den lätta".  ;)

Funderar på att ge henne tre ägg. Det är ungefär vad vi kan avvara... Då lär det bli två kycklingar, om det är samma befruktning som förra gången.

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 feb-13 kl 16:05 »
Dom kanske lite stora, bäst med nyckläckta, tror jag.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 23 feb-13 kl 17:05 »
Jag låter dem ruva, kycklingar kan man alltid bli av med.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 23 feb-13 kl 17:45 »
Hon har fått tre träägg som hon lyckligt kuttrande har lagt sig på.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 23 feb-13 kl 19:37 »
Jag var ute i hönshuset och blev så glad för en höna hade hoppat av sina ägg,plockade bort äggen o la dit ett fusk ägg. När jag senare kom tillbaka så låg hon där igen, lika ilsken som vanligt när hon ruvar. Det var ju snopet.....hon var visst bara o åt lite. Hon har inte legat mer än ett dygn på dom här äggen, så dom gav jag till hundarna. Men stackars lilla höna nu då,kan man ge henne en kyckling av de andras när dom kläcker fram sina? Eller känner dom igen just "sin" kyckling,så dom tror att hon har snott den?

Dumma frågor men det här är mina första hönor som visst är ruvgalna  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 23 feb-13 kl 21:09 »
Jag tror att du hade kunnat ge tillbaka äggen Smajsan!  :o  Har fattat det som att det inte gör så mycket ibörjan om de går iväg ett tag.

Hmm, kanske skulle ge henne sex ägg ändå... Måste väl ta kol på tuppen så då är det ju liksom "sista chansen" att få fram ny tupp utan att ta in nytt blod.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-13 kl 14:25 »
Samma problem här!!! Har en som bestämt lagt sig varje dag nu och då jag ska resa bort om exakt 22 dagar, så hon får bara inte ruva just nu... :-S

Men usch vad hemsk jag känner mig när jag stjäl hennes ägg och lyfter bort henne från redet varje varje kväll...

Jag kommer nog låta mina få ruva fram några enstaka ägg åt gången så det inte blir så hemskt många! Fast om några veckor då... :)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 24 feb-13 kl 14:32 »
Det var intressant, jag har faktiskt inte tänkt så mycket på hur det ska bli när man reser bort och man har småkycklingar eller om någon ruvar.

Jag har tänkt väldigt mycket på hur de vuxna hönsen ska ha det när vi är bortresta och att göra det lätt för hönsvakten, men när det gäller småttingar så blir det ju mera ansvar tycker jag. Man får väl be hönsvakten räkna kycklingarna varje dag. Vatten och foder kan man ju ha i rätt stora automater så slipper de bytas så ofta. Och när det gäller ruvhönor är det väl bara att de ska få vara ifred och inte röras.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 feb-13 kl 11:50 »
Om någon ruvar är ju ingen fara... snarare enklare! Men att lämna en hög nykläckta i någon annans ansvar vågar jag inte...
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser