Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coop Änglamarks ägg- vilken hönsras ?  (läst 4055 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Coop Änglamarks ägg- vilken hönsras ?
« skrivet: 22 feb-13 kl 19:57 »
Har nu 2 st , i mitt tycke, väldigt fina vita höns, kläckta ur Coopägg. De är 11 veckor gamla och ruvade av en dvärgkochinmamma. Eftersom de är " stora som hus" jämfört med sina " syskon" ( som är gammalsvensk dvärg/ lite antwerpen)  är jag såklart nyfiken på vilken hönsras de kan tänkas vara !
Nån som vet ? Jag  undrar också vid vilken ålder de börjar lägga ägg ?

johe71

SV: Coop Änglamarks ägg- vilken hönsras ?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 20:10 »
jag har väldigt svårt att tro att äggen inte skulle komma från en värphybrid, och värphybrider är inte "sortäkta" (eller vad det nu heter för höns, men principen är densamma som för F1-grönsaker, tar du frö från dem så får du inte samma sort som den som fröet kom från; du får givetvis en tomat om du tog fröet från en tomat, och en gurka om du tog fröet från en gurka, men det kan bli lite hur som helst, så du har fått en höna (eller tupp) eftersom ägget kommer från en höna.... men det är ingen ras)

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-13 kl 21:16 »
Okej, men det är ju nån korsning då iallafall... Jag kläckte ju äggen av nyfikenhet, inte för att få renrasiga höns :)  Jag antar att det är några raser med i korsningen, det är DEM jag vill ha reda på !
Jag kan inte direkt några storhönsraser och vet inte vilka som brukliges används på hönserier...

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 21:51 »
Bovan, Lohman eller Hy-line. Lohman och Hy-line är de vanligaste i Svergie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 21:54 »
Super Nick är en ny vitvärpande hybrid på svenska marknaden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 21:58 »
Super Nick?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

tinaw

• Gäst

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-13 kl 19:50 »
Okej, så det troligaste är att de vita ( enorma 11-veckors) kycklingarna är nån korsning mellan dessa raser då ? Det hade varit så kul att veta vad man har kläckt fram för monster :)
Nån som har svar på när dessa börjar lägga ägg då , på ett ungefär ? Jag tror att det är 2 hönor, inte en tillstymmelse till röda kammar... Men de kanske utvecklas senare än dvärghöns ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 24 feb-13 kl 09:59 »
De ovan nämnda sorterna är inte raser utan varumärken på hybrider. Det finns flera varinter inom varje varumärke. Hybrider avlar inte rent dvs dina kycklingar får inte samma egenskaper som föräldrarna även om de blir förhållandevis lika. Är dom 11 veckor och inte har någon tilstymmelse till kammar så är det säkert hönor. Värphybriderna och deras F2 avkommor har som regel stoooora kammar och man brukar kunna se röda tuppkammar redan på 5 veckors pojkar  ;)

Hybrider brukar börja värpa runt vecka 18 om de har rätt foder och tillräckligt med ljus. Så du kan nog räkna med att det börjar komma ägg om ca 2 månader.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-13 kl 14:56 »
Super Nick
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-13 kl 15:42 »
De ovan nämnda sorterna är inte raser utan varumärken på hybrider. Det finns flera varinter inom varje varumärke. Hybrider avlar inte rent dvs dina kycklingar får inte samma egenskaper som föräldrarna även om de blir förhållandevis lika. Är dom 11 veckor och inte har någon tilstymmelse till kammar så är det säkert hönor. Värphybriderna och deras F2 avkommor har som regel stoooora kammar och man brukar kunna se röda tuppkammar redan på 5 veckors pojkar  ;)

Hybrider brukar börja värpa runt vecka 18 om de har rätt foder och tillräckligt med ljus. Så du kan nog räkna med att det börjar komma ägg om ca 2 månader.

Tack för svaret ! " monsterna "  är nog garanterat flickor isåfall ! Kan jag verkligen ha haft sån tur ?
Kläckte 3 ägg, en kyckling fick diarré och dog efter 1 vecka. Två kvar alltså och det är hönor :)
Hoppas bara att de går bra ihop med dvärgarna fortsättningsvis också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser