Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvankor  (läst 715 gånger)

Engatorpet

• Skåne
ruvankor
« skrivet: 26 feb-13 kl 19:57 »
Vi ska snart uppleva första säsongen med våra 4 gula ankor. Har förhoppningar om att få några små ällingar. Hur agerar de när de ska lägga sig på ägg, motsvarande att hönor går o skrockar o burrar upp sig. Har ankor några sådana grejor för sig, eller dom bara lägger sig?
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

borlotti

• Bohuslän
SV: ruvankor
« Svar #1 skrivet: 05 mar-13 kl 11:24 »
Puffar upp då jag funderar på samma sak.  8)

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: ruvankor
« Svar #2 skrivet: 05 mar-13 kl 12:00 »
Hej Jag har myskanor och min ena hona visade att hon ville ha ägget kvar  när det var dags att ruva.
Lite svårt att förklara, hon var inte arg eller så bara väldigt tydligt att hon ville behålla ägget när jag skulle hämta som vanligt på morgonen.
Sen när de väl lagt sig skyddar de ju äggen mot allt och alla :)

Andra honan samlade en hög med ägg (gömt) och la sig sen och ruvade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser