Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika jäst?  (läst 8092 gånger)

Lise

• Värmland
Olika jäst?
« skrivet: 02 mar-13 kl 18:54 »
Nån mer än jag som märkt jätteskillnad på olika märken jäst?
Jag har alltid brukat köpa svensk jäst i gula paket på konsum eller ica. Men nångång i december hade maken handlat jäst på Lidl. Den kostar 1 kr och brödet jäser som fxxxxn. Jag har fått minska ner jästmängden till nästan ingenting och änddå händer det gång på gång att degen svämmat ut över bordet för att det jäst så mycket. Senast hade jag två liter degvätska och 1/4 jästpaket och redan efter två timmar var det en enorm deg utöver mitt bakbord.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Smajsan

• -
SV: Olika jäst?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-13 kl 20:22 »
Wow  :D Det låter ju onekligen effektivt. Ska till Lidl o köpa lite jäst o prova till nästa bakning.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-13 kl 20:47 »
Jag fattar fortfarande inte hur det kan vara såhär. (jag är inte sponsrat av Lidls jäst-tillverkare  :P).  Finns det olika arter av brödjäst?  annat än jäst i dom svenska jästpaketen (typ fyllmedel?)? större andel levande celler i Lidls eller vad tusan kan det vara?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 mar-13 kl 20:52 »
Får nog ta och testa det när det är dags för maskrosvinet  o:)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 20:56 »
Det låter nästan lite farligt! Det kanske slutar med en vin explosion  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 mar-13 kl 21:10 »
Det låter nästan lite farligt! Det kanske slutar med en vin explosion  ;)
;D den som lever får se...

MagnusL

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 mar-13 kl 21:12 »
Det finns massa olika jästarter, men det är bara en av dem Saccaromyces cerevisae som säljs som bagarjäst. Det har ju kommit typ söta brödjäster etc på senaste men det är alla samma art. Det finns dock olika sk strains som kan ha lite olika egenskaper. Det är dock långt mer troligt att det bara är färskare paket du fått.
Sen finns det faktiskt andra jästarter som används men mest till vin och sprittillverkning :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 23 mar-13 kl 21:18 »
Det finns massa olika jästarter, men det är bara en av dem Saccaromyces cerevisae som säljs som bagarjäst. Det har ju kommit typ söta brödjäster etc på senaste men det är alla samma art. Det finns dock olika sk strains som kan ha lite olika egenskaper. Det är dock långt mer troligt att det bara är färskare paket du fått.
Sen finns det faktiskt andra jästarter som används men mest till vin och sprittillverkning :)
Det finns det såklart men till det snabba maskrosviner är bakjästen superb.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-13 kl 23:34 »
Jag tog ett paket jäst från lidl som varit fryst och startade en surdeg som nu puttrat glatt i 2 månader. Jag matar den varje dag med lite honung eller filmjölk och ibland med lite grahamsmjöl. Förvarar den i kylskåpet. Bakade idag limpor av en del , den behövde lite längre tid till jäsningen än vanlig jäst men blev väldigt saftig och fluffig :-)

Gottfrid

• -
« Svar #9 skrivet: 24 mar-13 kl 02:53 »
Skälv föredrar jag Cobra jäst.Jäser också bra.Men den har dom inte på Lidel.

jacobfor

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-13 kl 15:59 »
De vanliga jästpaketen från jästfabriken innehåller bara en jäststam. De har isolerat den och massproducerar just den, eftersom att det då ger ett likformigt och förutsägbart resultat när man bakar. Jästfabrikens ekologiska (gult paket med grön text) är från tyskland och innehåller jäst som är restprodukt från öltillverkningen, dvs som jäst var i sverige förr i tiden. Lidls jäst innehåller förmodligen en annan jäststam än jästfabrikens eller så är det rester från öltillverkning. Detta ger ju fler jäststammar och lite annorlunda smak på brödet säger expertena (källa: brodpassion.se)

Mvh,
Jaocb

Lise

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-13 kl 16:31 »
Tror inte riktigt på det med färskare paket. jag har bakat mycket i 30 år, så nångång tidigare borde jag väl då fått tag i färskare jäst av den vanliga gula svenska?  Senaste paketet Lidljästen jag bakade med hade dessutom utgånget datum...  Men det kanske är nåt udda parti jäst jag råkat köpa ur på Lidl.

MagnusL

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 mar-13 kl 20:38 »
Det är i vilket fall samma art av jäst och aktiviteten vid ett intervall av ca 14-37 grader är mer eller mindre likvärdig mellan olika strains/sorter. Det som påverkar mest på kort tid för tillväxten är startmängd och hur fräsch jästen är.
Sen påverkar mekanisk åverkan mer än man tror (jästcellerna mosas helt enkelt vid väl omild behandling vilket gör att din effektiva startmängd blir mindre än vad man tillsatt).
Men dom sakerna har ju mer med jästaktivitet att göra och mindre med bra resultat vid brödbak, långsam jäsning och mindre startmängd ger oftast bättre smak tycker jag (om man inte gillar mäsksmak typ :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 27 apr-13 kl 18:29 »
Det var intressant att få veta att fler har råkat ut för det där med Lidljästen. Jag tyckte mig få bättre utbakning också några gånger, men trodde att jag inbillade mig. Och färskare var det inte, för jästen hade lagrats i min kyl innan bakningen.

Cobra jäst känner jag inte till. Är det något man köper hos vintillverkarna?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 27 apr-13 kl 19:21 »
Tur du la in ett inlägg - maskrosorna blommar snart - noterar på inköpslisan jäst från Lidl.

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 04 maj-13 kl 12:55 »
Jag bor i Tyskland och köper ofta jäst på Lidl, men jag har inte märkt något särskilt med den. Skillnaden mellan tysk och svensk jäst som jag har märkt, är att de tyska förpackningarna är på 40 g och de svenska på 50 g, men det brukar jag ignorera. Men jag skulle vilja fråga om det är någon som har fattat det här med jäst för söt och icke-söt deg. Jag flyttade från Sverige innan detta infördes och här i Tyskland finns det fortfarande bara en sorts jäst. Det jag tycker är praktiskt är att ha en jästbit hemma och så får man se vad man känner för att baka i helgen. Vilken av de svenska jästsorterna motsvarar standardjästen som fanns förr och som är bra för vilken deg som helst?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 04 maj-13 kl 15:00 »
Den blå

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 04 maj-13 kl 19:30 »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 05 maj-13 kl 14:40 »
Nästa gång jag går till Lidl ska jag kolla om det är samma jäst här som i Tyskland. Kan ju vara lokalt producerad i Sverige, och då är det inte samma som du köper på Lidl därnere!

MvH
Christina G

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 05 maj-13 kl 14:44 »
Kolla här, nåt slags varutest: Den från (Tyska) Coop var bäst, tvåa kom den som går att köpa på Lidl (i Tyskland):
http://www.srf.ch/konsum/tests/kassensturz-tests/backhefe-im-test-mit-diesen-geht-der-teig-besser-auf

Jag har för mig att jag sett just den där förpackningen här på svenska Lidl, men jag skall kolla nästa gång för säkerhets skull.

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser