Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankrede?  (läst 4031 gånger)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
ankrede?
« skrivet: 05 mar-13 kl 18:51 »
Skatorna stjäl mina ankägg. >:D Hurdant rede vill ankorna ha? Kan de ha en låda eller något annat med tak över så kanske inte skatorna går in och stjäl äggen innan jag hinner ta dem.
« Senast ändrad: 06 mar-13 kl 06:27 av mita67 »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ankrede?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 06:46 »
Jag använder bl a före detta kaninburar, modell pallkrageburar. Alltså 1,20 * 0,80 m, med tak och dörr. Dörren står öppen på dagen och stängd på natten, så att inte vilda djur kan ta sig in. Funkar väldigt bra om någon anka vill ruva också, då kan de ruva i kaninburen, man har dem säkert instängda på natten, och kan sätta en enkel inhägnad av kompostgaller för att hindra att andra ankor värper i redet och för att skydda ällingarna de första dagarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 10 mar-13 kl 13:15 »
Duhar inte lust att fota dina pallkrageburar Caroline? har beställt ett gäng ankägg och ska försöka få koll på så mycket som möjligt....har aldrig haft ankor förut :O)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 mar-13 kl 14:11 »
Ni kan testa med denna modellen. Den funkar bra till gräsänder och kråkfåglarna vågar sig vanligen inte in i den.

Har ni hus så använd modellen som är på bild 2.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser